یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک عضو خانواده پادشاه عربستان در اظهاراتی بی‌سابقه خواستار اعطای حقوق و آزادی‌های بیشتر به زنان کشور شد.

Saudi King

دختر پادشاه عربستان در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس‌24 فرانسه، با اشاره به تمایل بالای زنان عربستانی به حضور در عرصه اجتماعی و سیاسی این کشور و فعالیت بیشتر، افزود: زنان عربستانی به‌دنبال اثبات توانمندی و فعال بودن خود در جامعه هستند.عادله بنت عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در این گفت‌وگو ضمن بیان ناخرسندی زنان عربستانی از نوع نگاه نه‌چندان مثبت غرب درباره آنها، خواستار تلاش برای معرفی زنان عربستانی به جوامع خارجی و نیز تلاش متقابل کشورهای غربی برای شناخت آنها شد.

وی ابراز امیدواری کرد که تحولات و اعتراضات جاری در کشورهای عربی و نقش زنان در آنها بتواند اثری مهم در تعدیل نوع نگاه جوامع غیرعربی به زنان عربستانی برجای گذارد. شاهزاده عادله با اشاره به نقش برجسته زنان در فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی به‌دنبال اعطای حق در انتخابات‌های اتاق بازرگانی و صنایع، کمیته‌های حرفه بازرگانان، مهندسان و معماران، تاکید کرد که درصورت اعطای حق رای و کاندیداتوری برای زنان در هر انتخابات دیگری، آنان خواهند توانست توانایی‌های خود را به اثبات رسانند.

این شاهزاده سعودی با اشاره به اینکه هم‌اکنون زنان تنها در انتخابات خاصی می‌توانند رای دهند یا کاندیدا شوند، ابراز امیدواری کرد که این امکان در تمامی زمینه‌ها برای زنان فراهم شود.
وی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اینکه عربستان در وقت مناسب فرصت‌های دیگری را برای مشارکت زنان در روند انتخابات فراهم خواهد ساخت، تصریح کرد که به‌زودی حقوق دیگری نیز برای زنان در کشور تعریف خواهد شد.

عربستان از جمله کشورهای منطقه خاورمیانه است که محدودیت‌های فراوانی فراروی زنان در زمینه فعالیت‌های مختلف سیاسی دارد اما در تحولات و اعتراضات اخیر در این کشور، بخش مهمی از این تظاهرات‌ها با اعتراضات زنان آغاز شد که تجمع زنان در شهر جده در اعتراض به ضعف خدمات شهری و نیز تجمع آنها در مقابل وزارت کشور برای آزادی نزدیکانشان از زندان از جمله این اعتراضات بوده است. به‌نظر می‌رسد سخنان دختر پادشاه عربستان هم تلاشی برای نجات حکومت آل سعود در شرایط خطرناک فعلی باشد. زنان عربستان به تازگی حق رانندگی و رای دادن یافته‌اند.

کد خبر 132612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز