همشهری آنلاین: یک گزارش جدید می‌گوید اغلب روس‌ها در مورد وضعیت سلامتی خود نظری بیش از حد خوش‌بینانه دارند، اما نتایج پژوهش‌ها حکایت دیگری دارد

russian

به گزارش رویترز یک نظرخواهی که بوسیله انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان دارو (AIPM) و فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان و انجمن‌های داروسازی (IFPMA) انجام شده است، نشان داد که حدود 95 درصد از روس‌ها فکر می‌کنند وضع سلامتی‌شان خوب یا متعادل است، در حالیکه تنها 44 درصد آنها در سال قبل به نزد دکتر رفته بودند.

به گفته این پژوهشگران این باور عمومی ممکن است یک از دلایل اصلی پایین بودن تشخیص بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت باشد. چنین بیماری‌هایی را بیماری‌های غیر واگیردار یا NCIDs هم می گویند، و علت اکثریت موارد مرگ و میر در جهان هستند.

ولادیمیر شیپکوف، مدیر عامل AIPM گفت: "بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان‌ و بیماری تنفسی مزمن بر روی عم مسئول 80 درصد موارد مرگ و میر در روسیه هستند."

این نظرخواهی همچنین نشان داد که اغلب روس‌ها از رابطه میان بیماری‌های مزمن و خطر عواملی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، رژیم‌های غذایی ناسالم و میزان کم فعالیت جسمی باخبرند.

اما به گفته پژوهشگران پاسخ‌دهندگان به این نظرخوای تمایل داشتند که این خطرات را به عنوان بخشی از سبک زندگی عادی بپذیرند.

این نظرخواهی نشان داد در 82 درصد پاسخ‌دهندگان، یک تا سه تا از عوامل خطرساز اصلی برای بیماری‌های مزمن وجود دارد، و تنها 9 درصد از این افراد گفتند که هیچ عامل خطرسازی در زندگی‌شان وجود ندارد.

این نظرخواهی همچنین نشان داد که پزشکان می‌توانند نقش مهمی در تغییر این عادات ناسالم داشته باشند- به طوری که بیش از 50 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند در صورتی که پزشکان به آنها بگوید سلامت‌شان در معرض خطر است، آماده‌اند عوامل خطرساز را از زندگی‌شان حذف کنند.

ماریو اتیگلیو از IFPM دباره این بررسی گفت: " این بررسی از لحاظ پیشگیری از گسترش بیشتر بیماری‌های غیرواگیر بسیار مهم است، زیرا مبارزه با این بیماری‌ها از سطح فردی آغاز می‌شود. نیمی از مرگ و میرها و ناتوانی‌های ناشی از این بیماری‌های غیرواگیردار قابل پیشگیری هستند."

او افزود: "منافع این پیشگیری تنها بهبود سلامت افراد نیست، بلکه همچنین فشار فزاینده بر نظام‌های مراقبت بهداشتی و بار اقتصادی چنین بیماری‌هایی بر جامعه را نیز کاهش می‌دهد."

کد خبر 133539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز