دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: با گذشت کمتر از یک روز از کشته شدن بن‌لان جزئیات تازه‌ای از این عملیات منتشر شد از جمله اینکه محل اختفای وی دو سال تحت نظر بود.

بن لادن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شکبه‌های خبری و گفت‌وگو با خبرنگاران خارجی، محل اختفای بن‌لان از دو سال پیش تحت نظر ماموران امنیتی آمریکا بود. آنها در این مدت مطمئن شده بودند که شخصیت مهمی از القاعده در این مکان استقرار دارد اما مطمئن نبودند که این شخص بن‌لادن باشد.

این خانه مسکونی دو طبقه فاقد هر وسیله الکترونیکی و مخابراتی بود و تنها راه انتقال اخبار و اطلاعات از این خانه توسط دو نفر از اعضای القاعده که رابط خانه با دنیای خارج بودن صورت می‌گرفت. وضعیت امنیتی این خانه به گونه‌ای بود که حتی مقامات ارشد القاعده نیز از استقرار بن لادن در این خانه خبر نداشتند.

بن لادن در این خانه به همراه دو همسر از جمله جوان‌ترین همسرش و تعدادی از فرزندانش زندگی می‌کرد. این خانه ویلایی با دیوارهای بلند محسور شده بود.

نیروهای امریکایی که مدعی هستند از طریق دو رابط این خانه به حضور بن‌لادن در آن پی برده بودند با دستور رئیس‌جمهور آمریکا در جمعه گذشته طراحی عملیات برای دستگیری وی را آغاز کردند.

در روز حمله سه هلکوپتر آمریکایی شرکت داشتند که یک هلکوپتر در حین عملیات دچار نقص فنی شده و از جریان عملیات  خارج شد. به گفته مقامات آمریکایی نیروهای محافظ در خانه با شروع عملیات اقدام به تقابل آتش و نشانه‌گیری هلکوپترها کردند. همچنین مقامات آمریکا مدعی هستند که بن‌لادن و محافظانش از همسران و فرزندان وی به عنوان سپر انسانی استفاده کردند.

در این عملیات سرانجام بن لادن کشته شد اما موضوع مهم بعد از شناسایی جسد وی نحوه برخورد با جسد در آینده است

جسدی بر روی آب

به گفته مقامات آمریکا قرار است بعد از انجام مراسم دینی اسلامی برای جسد بن‌لادن پیکر او را به دریا بیاندازند. استدلال آمریکایی‌ها این است که  این عمل و عدم دفن وی باعث می‌شود که محل دفن وی به آرامگاهی مهم و مقدس برای هواداران وی تبدیل نشود.

کد خبر 134005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز