گروه ادب و هنر: روز شنبه فهرست پرتعدادی از مدیران سینمایی منتشر شد که در واقع ترکیب هیات ایرانی حاضر در کن 64 را تشکیل می‌داد.

جشنواره کن

فهرستی که در آن نام تقریباً همه مدیران سینمایی کشور جز علیرضا سجاد‌پور به چشم می‌خورد. خبری که البته نه تایید شد و نه تکذیب. یکی از مدیران سینمایی از قطعی نبودن سفر شمقدری به کن سخن به میان آورد و در این میان خبر رسید که فیلم ایرانی «به امید دیدار» در بخش نوعی نگاه جشنواره کن امسال پذیرفته شده‌ تا سینمای ایران امسال دارای نماینده‌‌ای مهم در مهم‌ترین فستیوال سینمایی جهان باشد.

این فیلم توسط محمد رسول‌اف کارگردانی شده و برخلاف خبری که ورایتی منتشر کرد خلاف قوانین داخلی ایران ساخته نشده و از وزارت ارشاد پروانه ساخت دریافت کرده‌است. ضمن اینکه یک فیلم مستند نیز در بخش خارج از مسابقه کن به نمایش در خواهد آمد. به این ترتیب مدیران سینمایی کشور می‌توانند با خیالی راحت‌تر به کن بروند چون حالا سینمای ایران در این فستیوال نماینده دارد. به این ترتیب حضور پرتعداد مدیران سینمایی کشور دیگر بدون حضور حتی یک فیلم ایرانی در این فستیوال،‌ اتفاق نمی‌افتد. شمقدری سال گذشته در کن دیداری با ژیل ژاکوب داشت که بعدها جنجال‌هایی را به وجودآورد و امسال هنوز تصمیم قطعی برای حضور در این رخداد سینمایی نگرفته است. با این همه، شرکت تعدادی از مدیران سینمایی در کن قطعی به نظر می‌رسد.

توضیح معاونت سینمایی درباره خبر کاروان سینمایی در کن

پیرو اخبار مندرج در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعزام مدیران سینمایی به جشنواره فیلم کن، روابط عمومی معاونت امور سینمایی در این‌باره توضیح داد.
حضور پررنگ و مؤثر در عرصه‌های بین‌المللی از نیازهای جدی سینمای ایران است، در همین راستا یکی از برنامه‌های معاونت سینمایی تعامل و تحرک فعال در عرصه بازارهای جهانی فیلم است. بازار جشنواره کن یکی از این فرصت‌هاست که تلاش می‌شود با حجم فیلم‌های بیشتر و حضوری فعال‌تر در آن شرکت شود. امسال علاوه بر بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مؤسسه رسانه‌های تصویری غرفه‌ای مستقل راه‌اندازی کرده است و هر کدام از این مجموعه‌ها برای عرضه فیلم‌های خود باید همکاران خود را به همراه داشته باشند.
در خبری که منتشر شده نام کسانی ذکر شده مانند آقایان میرزاخانی و لشگری‌پور که در بازار و جشنواره کن حضور نخواهند داشت. قرار است در ایام جشنواره تنها یکی از مدیران فارابی در کن حضور داشته باشد، در ضمن معاونت سینمایی برای حضور در این جشنواره هنوز تصمیم نگرفته است.

حرف‌های مدیران در کن برای افکار عمومی داخل ایران است

محمد اطبایی معتقد است که جشنواره فیلم کن مهم‌ترین رویداد سینمای دنیاست که از هر منظر به آن نگاه شود چه به‌عنوان علاقه‌مند سینما و چه به‌عنوان سینماگر، محل جذابی است.
این کارشناس بین‌المللی سینمای ایران به ایسنا گفت: امسال بیستمین دوره‌ای است که به جشنواره کن می‌روم. بسیاری از دوستان سینماگر ایرانی در این سال‌ها از این منظر به کن آمده‌اند و همچنان هرساله می‌آیند تا آخرین تولیدات سینما را دنبال کنند. اغلب فیلم‌ها نخستین مقصد و هدفشان شرکت در این رویداد است تا بتوانند نخستین نمایش‌هایشان را در این رویداد پشت سر بگذارند. بنابراین دست‌اندرکاران سینما به‌عنوان کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر چون نخستین نمایش فیلم‌هایشان است، اهمیت دارد که در این رویداد حضور داشته باشند. این پخش کننده بین‌المللی سینمای ایران تصریح کرد: به‌عنوان پخش‌کننده برایم مهم است که در کن حضور داشته باشم. چون اکثر افرادی را که در طول یکسال با آنها در ارتباطیم در بازار کن ملاقات می‌کنیم، بنابراین از این لحاظ بازار کن برای ما اهمیت دارد.

اطبایی با بیان اینکه شوخی‌ای بین بچه‌هایی که هر ساله در جشنواره کن حضور دارند، مطرح است، ادامه داد: یک شوخی بین ما جا افتاده است که هرکس یک بار به کن می‌آید، جشنواره کن ویروسی دارد که او را دوباره به کن می‌کشاند، بنابراین می‌بینیم کسانی که یکسال آمده‌اند سال‌های بعد هم می‌آیند، به‌رغم اینکه ممکن است هزینه‌ برایشان بسیار بالا باشد. وی با اشاره به حضور مسئولان سینمایی در جشنواره کن گفت: هرچند ممکن است مسئولان حرف‌هایی بزنند که بیشتر بابت افکار عمومی داخلی است اما خود این افراد را مشاهده می‌کنیم که مشتاق هستند در جشنواره کن حضور داشته باشند.

اطبایی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد:کم نیستند سینماگرانی که فیلمی ندارند اما مشتاق هستند که حضور داشته باشند. وی معتقد است: حضور مدیران و مسئولان سینمایی در کن به‌رغم انتقاداتی که می‌شود، اتفاق مبارکی است و قطعا حضور آنها به شناخت بیشتر آنها نسبت به بازارهای جهانی کمک می‌کند.

یک فیلم به بخش مسابقه اضافه شد

فیلم «هنرمند» به کارگردانی «میشل هازاناویسیوس» هم به آثار بخش مسابقه جشنواره کن اضافه شد. با اضافه شدن این فیلم آثار راه یافته به بخش مسابقه این فستیوال به عدد 20 رسید.
در فیلم «هنرمند» بازیگرانی چون جان گودمن، بازیگر آمریکایی و ژان دواردین و برنیس بژو فرانسوی نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. این فیلم داستان ظهور یک بازیگر زن جوان در آغاز شکوفا شدن سینما را به تصویر می‌کشد.

کد خبر 134417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز