مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

آرش نهاوندی: تهران، پایتخت ایران، یکی از پرتردد‌ترین و متراکم‌ترین شهرهای دنیاست که علاوه بر شریان‌های بزرگراهی، کوچه پس‌کوچه‌های باریک زیادی نیز دارد.

ترافیک - شهرتهران

 این عوامل سبب شده است مردم تهران بیش از مردم سایر نقاط کشور و حتی بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر دنیا بار ترافیک را حس کنند. اما تصور کنید اوضاع یکباره تغییر کند و یک روز پس از آنکه از خواب بیدار شدید، لپ‌تاپ خود را روشن کنید و میل‌باکستان را چک کنید و در میل‌باکس خود پیام‌های مربوط به وقوع ترافیک در 40دقیقه آینده را در نقاط مختلف شهر مرور کنید. شاید هم بخواهید که در پیامک‌های موجود در تلفن همراه خود به‌دنبال اخباری درباره وضعیت ترافیک در آینده بگردید. بله، درست است؛ استفاده از ابزار پیش‌بینی وضعیت ترافیک در آینده یا به عبارتی بهتر تا 40دقیقه بعد، در آینده‌ای نه چندان دور در تمام دنیا میسر خواهد شد. واقعا این تکنولوژی جدید و سنسورهای هوشمند جاده‌ای که قادر به ذخیره‌کردن و انتقال اطلاعات در خود هستند تحول عظیمی در زمینه وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای و عبور و مرور خودروها ایجاد می‌کنند.

در حال حاضر تعدادی از شهروندان ساکن شهر سانفرانسیسکو در حال استفاده ازیک تکنولوژی نوین هستند که به آنها امکان می‌دهد از ترافیک شهرشان در 40 دقیقه آینده مطلع شوند.

بر مبنای گزارشی که در نیو‌ساینتیست انتشار یافته است، یک سیستم جدید در سانفرانسیسکو به راه خواهد افتاد که قادر خواهد بود منطقه‌ای را که قرار است در آن ترافیک ایجاد شود، بر اساس شواهد قبلی تعیین کند و به عبارتی زودتر از موعد مقرر شهروندان را در جریان اخبار ترافیکی قرار دهد.ترافیک برای همه رانندگان مانند زهر تلخی است که هر روز باید نوشیده شود. رانندگان در بزرگراه شلوغ آنچه پیش روی خود دارند، صف عظیمی از خودروهاست که تا دور‌دست‌ها در افق دیده می‌شود و راه را مسدود کرده است.

در واقع بزرگراهی که برای حرکت خودروها ساخته شده اکنون تبدیل به یک مسیر طولانی خسته‌کننده شده است.
برای برخی از رانندگان خوش‌شانس در سانفرانسیسکو، این ترافیک‌ها مانند خاطراتی است که در گذشته وجود داشته است. آنها در حال حاضر قادر به پیش‌بینی آینده و دریافت هشدارهای مربوط به احتمال ایجاد ترافیک‌های سنگین پیش از وقوع آن هستند. این پیش‌بینی رانندگان را قادر خواهد ساخت که پیش از حرکت از خانه مسیر جدیدی را انتخاب کنند یا در ساعتی مناسب از خانه خارج شوند.

ابتکار هوشمندانه‌ای که در سانفرانسیسکو بر مبنای تحقیقات علمی به کار گرفته شده، مقایسه داده‌های زمان واقعی ترافیک با الگوهای ترافیک گذشته است تا از این طریق بتوان وقوع ترافیک در مسیرها را تا 40دقیقه بعد نیز پیش‌بینی کرد. پس از مقایسه داده‌های ترافیکی و به دست آوردن الگوی ترافیک احتمالی برای 40دقیقه آینده، به‌طور خودکار یک ای‌میل یا پیام متنی از شرایط رفت و آمد خودروها در آینده برای رانندگان ارسال می‌شود تا بتوانند مسیر خود را پیش از آغاز حرکت تعیین کنند.
این طرح که «ابتکار محققانه برای یک سفر هوشمندانه» نام گرفته یک پروژه مشترک از گروه حمل‌ونقل (Caltrans) و‌ آی‌بی‌ام است که توسط مرکز کالیفرنیا برای نوآوری حمل‌ونقل (CCIT) در دانشگاه برکلی کالیفرنیا اجرا می‌شود.

لامبا ناوین از آی‌بی‌ام می‌گوید: اگر شما در حال حاضر در حال رانندگی در جاده هستید و علائم به شما می‌گویدکه 5مایل دیگر ترافیک سنگینی در مسیر ایجاده شده، ممکن است گزینه‌های بسیار کمی در برابرتان وجود داشته باشد، اما اگر شما این اطلاعات را قبل از شروع سفر در اختیار داشته باشید، می‌توانید انتخاب کنید تا در خانه بمانید و دیر‌تر سر کار بروید یا مسیر دیگری را برای حرکت خود انتخاب کنید.تعدادی از شرکت‌ها، از جمله مایکروسافت و گوگل، در حال حاضر اطلاعاتی از زمان واقعی ترافیک و الگوهای ترافیکی ارائه می‌کنند. اما ابتکار مرکز کالیفرنیا گام را از این نیز فراتر می‌گذارد و به شما اطلاعاتی جزئی از احتمال وقوع ترافیک در آینده ارائه می‌دهد و آن را برای سفر افراد شخصی‌سازی‌ می‌کند.

بخش عمده‌ای از ازدحام در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به‌دلیل بروز تصادفات غیر قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد.
الکساندر باین، از کارشناسان سی‌سی‌آی‌تی می‌گوید: زمانی که تصادف رخ داده است، متعاقب آن می‌توان الگوهای قابل پیش‌بینی از ترافیک شدید و مسدود شدن مسیر ارائه کرد. اطلاعات مربوط به تراکم و سرعت ترافیک توسط سنسورهایی در طول جاده‌ها و بزرگراه‌ها که در بست‌های حلقه‌ای تعبیه شده‌اند، فراهم می‌شود. هنگامی که یک وسیله نقلیه از روی این بست‌ها عبور می‌کند، فلز به کار رفته در این بست‌ها جریان الکتریسیته تولید می‌کنند و این جریان هر لحظه با عبور خودروهای دیگر تغییر می‌کند. به این ترتیب داده‌های به دست آمده به ابزار مخصوص پیش‌بینی ترافیک منتقل می‌شوند، برنامه ابزار پیش‌بینی ترافیک، برنامه‌ای است که توسط‌ آی‌بی‌ام طراحی شده است.

این نرم‌افزار همچنین اطلاعات را به صورت داده‌های جی‌پی‌اس به تلفن‌های هوشمند افراد منتقل می‌کند تا آنها از زمان مناسب سفر و مسیرهای خلوت‌تر اطلاع کسب کنند. در حال حاضر، ابتکار عمل مرکز کالیفرنیا این ابزار پیش‌بینی ترافیک را تنها در دسترس تعدادی از افراد قرار داده است، اما‌ آی‌بی‌ام امیدوار است که این خدمات را به خودروسواران در سراسر دنیا ارائه دهد.به گفته یکی از کارشناسان، البته استفاده از این ابزار درحد کاربران در یک منطقه می‌تواند مسئله‌ساز باشد. اگر شما به تعداد زیادی از افراد درباره ترافیک یک منطقه خاص اطلاعات یکسانی ارائه می‌کنید و مسیرهای جایگزین یکسانی را به آنها پیشنهاد می‌کنید،این مسئله ممکن است باعث حضور یکباره این افراد در مسیر جایگزین شود یا به عبارتی دیگر می‌تواند سبب انتقال بار ترافیکی از یک منطقه به منطقه دیگر شود.

کد خبر 134454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز