گروه ادب و هنر: نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، بیشتر حول مسائل و مشکلات این جشنواره گذشت.

صبح دیروز نشست خبری این جشنواره که در مجموعه تئاتر دانشگاهی برگزار شد درباره این مشکلات صحبت به میان آمد.
‌آنطور که در این نشست اعلام شد، برای این دوره 200میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته ‌شده است که کمتر از 20درصد آن صرف بخش بین‌الملل می‌شود.

با این حال سیدجواد روشن، دبیر جشنواره اعلام کرده است که اگر تا 24 اردیبهشت ماه بخشی از بودجه‌مان نرسد جشنواره برگزار نمی‌شود. در ابتدای نشست جلیل دارا، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم اعلام کرد که همه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهی در تئاتر خلاصه نمی‌شود و نمی‌توان تمام بودجه‌ را به فعالیت‌های تئاتری اختصاص داد.

هرچند بیشتر دانشجویان و حتی مدیران تئاتری از بودجه کم جشنواره تئاتر دانشگاهی گلایه دارند اما دارا با اعلام اینکه مجبور است تمام سلایق هنری را پوشش بدهد اعلام کرد: چون تئاتر فاخر است و سال‌هاست برگزار می‌شود ما بودجه بیشتری به آن اختصاص می‌دهیم.

روشن هم به محدودیت منابع مالی اشاره کرد که با وجود تمام تلاش‌ها برای ارتقا‌ی سطح مالی، جشنواره همچنان نیازمند امکانات بیشتر است و در ادامه گفت: اگر دانشگاه‌ها کمک نکنند، دیگر نمی‌توانیم جشنواره‌ها را به‌خوبی برگزار کنیم. نکته دیگری که در این نشست مطرح شد، وضعیت نابسامان اجرای عمومی آثار برگزیده در این جشنواره است. دارا با اشاره به گستردگی تعداد دانشجویان و فراهم کردن فضایی برای اجرا به این امر اشاره کرد که در مقایسه با سال‌های گذشته تلاش بیشتری برای اجرای عمومی آثار شده‌است.

او در سخنان خود به امکان اجرا در تالار مولوی نیز اشاره کرد: باید تحول مدیریتی تالار مولوی را بپذیریم. دانشگاه تهران حق تصمیم‌گیری در مورد این تالار را دارد اما این به معنای قطع همکاری ما با این تالار نیست. ما همچنان با تالار مولوی تفاهمنامه داریم و قرار است نمایش‌های جشنواره تئاتر دانشگاهی در این سالن اجرا شود.

روشن هم به اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده اشاره کرد و گفت: سال گذشته براساس تفاهمنامه‌ای که با مرکز هنرهای نمایشی داشتیم، قرار بود 2 نمایش، اجرای عمومی بگیرند اما هنوز اجرا نشده‌اند. علاوه بر این تالار مولوی هم از این به بعد شورای خاص خودش را دارد. اجرای آثار در این تالار هم باید به تصویب این شورا برسد. تغییر شیوه پرداخت بودجه هم نکته دیگری بود که در نشست مطرح شد، و دارا در مورد بوروکراسی‌های موجود اعلام کرد که هر پولی که باید هزینه شود، صرفا از سوی دانشگاه هزینه خواهد شد.

کد خبر 134514

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز