به گزارش خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در نشست مشترک مدیران حراست دانشگاهها و مراکز پژوهشی و مسئولان کمیتههای انضباطی دانشجویی سراسر کشور، امنیت و آرامش را یکی از مولفههای اصلی برای تولید علم در دانشگاهها دانست و گفت: تولید علم نیازمند آرامش است و بدون آرامش و امنیت این مهم صورت نمیگیرد و از آنجا که دانشگاه محل ارائه اندیشهها و تضارب آراء است باید زمینهای فراهم کرد که افراد بتوانند اندیشه خود را به صورت منطقی و در چارچوب مقررات مطرح کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: محیط دانشگاه باید به گونهای باشد که آرا و نظریات افراد موافق و مخالف ما مطرح شود و در محیطی کاملاً علمی و سالم و با استدلال و منطق آن نظر را نقد کرده و پاسخ لازم داده شود. دانشگاه محلی است که افراد باید در محیطی علمی و آرام و با دقت اندیشههای خود را ارائه کنند.
وی خاطرنشان کرد: در مناظرات اینگونه نیست که دو طرف بحث حتماً حرف یکدیگر را قبول کنند بلکه باید قائل به این باشیم که افرادی که نظارهگر هستند، درک صحیحی از مباحث دارند و خود قضاوت کرده و شأن دانشگاه و دانشگاهی را حفظ میکنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: کسانی که در گذشته با ایجاد فضای هیجان کاذب و سرو صدا نظم جلسات و مناظرات را به هم می زدند در واقع حرفی برای گفتن نداشتند و به همین سبب مانع از اجرای صحیح این جلسات میشدند.
کامران دانشجو در تصویر نشاط سیاسی دانشگاهها گفت: شادابی فعالیتهای سیاسی در دانشگاهها در این است که بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که افراد مختلف بتوانند اندیشههایشان را ارائه کنند و مطمئن باشید اگر این مباحث در فضایی معقول و منطقی در دانشگاهها مطرح شوند، حرف حق که همان اندیشه توحیدی است مورد قبول همگان قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه محل تضارب اندیشههاست نه تضارب افراد، گفت: افراد میتوانند آرا و نظریات خود را در چارچوب مقررات ارائه کنند و مسئولان دانشگاهی نیز نه تنها در این خصوص نباید تنگنظری به خرج دهند بلکه باید شرایط ارائه اندیشهها را نیز فراهم کنند.
وزیر علوم با تأکید بر نقش حراست و کمیتههای انظباطی در ایجاد امنیت و آرامش در دانشگاهها گفت: اولین کار حراستها و کمیتههای انضباطی این است که بین خود و دانشگاهیان اعتماد ایجاد کنند. زیرا اگر این اعتمادسازی صورت نگیرد و فضای امنیتی حاکم شود، در این وضعیت عقل و منطق از صحنه خارج میشود.
وی خطاب به مدیران حراست دانشگاهها و کمیتههای انضباطی دانشگاهها گفت: مطمئن باشید ایجاد فضای مناسب برای نقد و نظر و تضارب آرا و طرح دیدگاههای مختلف در دانشگاهها، به نفع نظام و در جهت تعالی کشور است. قاطبه دانشگاهیان در درون خانواده انقلاب جای دارند و ایجاد اعتماد و آرامش برای طرح نظرات سیاسی، اجتماعی و علمی آنها توسط حراستها یک ضرورت است.
کامران دانشجو تأکید کرد: فضای دانشگاهها باید برای همه به جز عناصر ضد انقلاب امن باشد بنابراین جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی در حراست لازم است.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه جوان دانشجوی مسلمان ایرانی باید شجاعت داشته باشد گفت: رفتار مأموران حراست دانشگاهها باید به نوعی باشد که جسارت و شجاعت را در میان دانشگاهیان تقویت کند و این شجاعت را در چارچوب قوانین و مقررات اداره کنند که البته لازمه انجام این موضوع، ارائه طرحها و برنامههایی در این خصوص است که مسئولان حراست دانشگاهها باید حتماً این مهم را پیگیری کنند.
وی با تاکید بر برخورد خاضعانه مأموران حراست با دانشگاهیان گفت: مأموران حراست باید در تنظیم و ارائه گزارشات رعایت انصاف و دقت را انجام دهند تا تصمیمگیریها با مشکل مواجه نشود و همچنین بهتر است پیشگیری را بر هرگونه برخورد مقدم بدارند.
کامران دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براستفاده از افراد متخصص در امور حراست، داشتن تقوا، شجاعت و رعایت انصاف و عدالت را از دیگر شرایط مأموران حراست دانست و گفت: کارکنان حراست نباید جناحی فکر کنند بلکه باید کارشان را بر مبنای تکلیف و برای نظام انجام دهند. زیرا ترویج تفکر جناحی در درون دانشگاهها و حرکت به سوی یک حزب یا یک جناح در دانشگاهها، خیانت به نظام محسوب میشود. چراکه وظیفه دانشگاهها و مراکز پژوهشی، کادرسازی نیروی متخصص و متعهد به نظام است.
وی همچنین با بیان اینکه مسئولان کمیتههای انضباطی برای رصد موضوعات باید بصیرت لازم را داشته باشند گفت: کمیتههای انضباطی هم باید بر اساس تکلیف و در مسیر نظام حرکت کنند و اگر در بررسی موارد بصیرت مناسبی داشته باشند، میتوانند از بروز حوادث و مسائل آسیبرسان در محیط های دانشگاهی پیشگیری کنند.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه هدف از ایجاد کمیتههای انضباطی در دانشگاهها ایجاد نظم و انضباط و اعمال مقررات در دانشگاهها است، گفت: هدف کمیته انضباطی نباید برخورد باشد، بلکه ایجاد انضباط و مدیریت بر قوانین موضوعه در خصوص نظم حاکم بر دانشگاه هدف اصلی این کمیتهها است و در اعمال قانون هم نباید مطلق برخورد کرد بلکه باید شرایط، افراد و فضای موجود را سنجید و با عدالت عمل کرد.