خیام، فیلسوف، ریاضی‌دان، منجم و شاعر ایرانی، در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم می‌زیسته است.

  او در ترتیب رصدخانه ملکشاهی و اصلاح تقویم همکاری داشت و از آثارش به «جبر و مقابله»، «رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات»، کتاب «اقلیدس»، «رساله فی الاحتیال لمعرفه مقداری الذهب و الفضه فی جسم مرکب منهما»، «لوازم الامکنه» و رباعیات می‌توان اشاره کرد. مستی خیام، مستی عاشق در برابر معشوق است. او مست می‌شود تا خدا را بهتر بشناسد. گوته رباعیات خیام را چنین ترجمه کرد: چقدر زیباست! چه احساس عمیقی از نیستی انسان‌ها و اشیا ... و چقدر هوراس، (شاعر رومی)، با شعار عامیانه‌اش که می‌گفت«خوش باش!» از خیام و فریاد دردناکش که می‌خواهد در باده و مستی، درد هستی و حتی خویشتن را فراموش کند، به دور است! هرگز شاعری حقارت انسان را در برابر ابدیت، بدین زیبایی و فصاحت و با احساسی چنین عمیق بیان نکرده است. 28 اردیبهشت روز بزرگداشت این حکیم بزرگ است .

1804میلادی: امپراتور‌شدن ناپلئون

ناپلئون به یکی از اعضای دیرکتوار به نام سیه نزدیک شد و از او خواهان پشتیبانی برای کودتا علیه رژیم فرمانروا شد. طرح این کودتا را ناپلئون، برادرش لوسین، تالیران و روژه دوکو کشیده بودند.در روز ۹نوامبر نیروها به رهبری ناپلئون کنترل اوضاع را در دست گرفتند، مجلس را منحل کردند و در اعلامیه‌ای با امضای ناپلئون، دوک و سیه خود را کنسول‌های موقت گرداننده دولت خواندند. سیه چنین می‌پنداشت که ریاست دولت را در دست می‌گیرد ولی از ناپلئون رو دست خورد. ناپلئون خود را کنسول یکم خواند و نیرومندترین فرد فرانسه شد. در سال دهم قدرت فرمانروایی او چنان افزوده شد که کنسول همیشگی فرانسه شد. او در راه بازسازی فرانسه و محکم کردن پایه‌های قدرتش گام برداشت و کم‌کم به سوی تشکیل امپراتوری جهت گرفت. وی اندک‌اندک از شور مخالفان و جمهوریخواهان با فشارهای اداری ، تبعید و پیگرد قانونی کاست. سنا به او در 18می سال 1804میلادی لقب امپراتورداد.

1830میلادی: آغاز حمله فرانسه به الجزایر

فرانسه از پیشگامان استعماردر قاره اروپا، به دنبال بهانه‏ای بود تا به کشور الجزایر در شمال قاره آفریقا یورش برد. در نهایت در 18 می 1830میلادی پادشاه مستبد فرانسه به بهانه آنکه فرمانر‏وای الجزایر، 3سال پیش از آن، برای وصول 7میلیون فرانک طلب این کشور از فرانسه، پاریس را تهدید کرده بود، دستور حمله به الجزایر را صادر کرد اما برخلاف تصور دولتمردان فرانسه، مردم الجزایر در مقابل حمله به کشورشان به شدت مقاومت کردند و حتی پس از اشغال این کشور توسط سربازان فرانسوی، امیر عبدالقادر الجزایری، سال‏ها با آنها مبارزه کرد. با این وصف، به دلیل برتری تجهیزات فرانسویان، آنان پس از کشتار مردم و سرکوب مقاومت آزادیخواهان الجزایر، بر این کشور مسلط شدند.

1915میلادی: تشکیل نخستین مجمع هندوها

مهاتما گاندی نخستین مجمع هندو را در 18 می سال 1915 میلادی در حومه شهراحمدآباد هندوستان تأسیس کرد. گاندی خود اولین عضو این مجمع بود و اعضای آن زندگی خود را وقف مبارزات استقلال‌طلبانه هند و سعادت مردم این کشور کرده بودند. مجمع هندو به تعبیری مرکز مبارزه با انگلیسی‌ها بود و گاندی به مبارزه بدون خشونت معتقد بود. سرانجام این روش مبارزه گاندی و یارانش انگلیسی‌ها را در هندوستان با مشکلات فراوان و عمده روبه‌رو کرد.

1974میلادی: اولین آزمایش هسته‌ای هند

هند اولین آزمایش هسته‌ای خود را در 18می سال 1974میلادی انجام داد که این آزمایش باعث اعتراض شدید پاکستان شد به طوری که یک رقابت تسلیحاتی بین دو کشور در زمینه تسلیحات هسته‌ای پدید آمد. این آزمایش هسته‌ای در صحرای راجستان در غرب این کشور و نزدیک مرز پاکستان انجام شد. کشور هند پس از آمریکا، شوروی، فرانسه، انگلستان و چین، ششمین کشوری بود که از قدرت هسته‌ای برخوردار شد. 24سال بعد در ماه می 1998میلادی، هند 5آزمایش هسته‌ای دیگر انجام داد و عملا موفق به ساخت بمب هسته‌ای شد. به این ترتیب، هند، باتوجه به منازعه طولانی خود با پاکستان و نیز مطرح بودن به عنوان قدرت منطقه‌ای در جنوب آسیا، قدرت نظامی و سیاسی خود را افزایش داد. این امر تلاش پاکستان را نیز برانگیخت و پس از چندی این کشور هم به جمع دارندگان بمب هسته‌ای پیوست.

کد خبر 135205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز