مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

ترجمه - سید محمد حاجی سید جوادی: برنامه جدید آیفون دریچه‌ای به سوی آینده خرید می‌گشاید. به گزارش تکنولوژی ریویو، شرکت «مدیومدیا »برنامه‌ای طراحی کرده است که با آن مشتریان در زمان خرید می‌توانند کالاهای مورد نظر خود را اسکن کرده و با قیمت مخصوص کالا به فروشنده ارائه دهند تا سرعت خرید افزایش یابد.

آیفون

یکی از نخستین شرکت‌هایی که این برنامه را به اجرا گذاشته Stop &Shop با 375 فروشگاه زنجیره‌ای در شرق ایالات متحده آمریکا است.

نسخه Stop&Shop از برنامه‌ای به نام Scan It (اسکنش کن)، به‌شدت به کارت‌های عضویت یا همان کارت‌های وفاداری مشتریان وابسته است. خریدار نرم افزار را نصب می‌کند، از شماره کارت عضویت با دوربین گوشی خود عکس می‌گیرد و گوشی را به فروشگاه می‌برد. دوربین گوشی، بارکد کالاهای انتخابی مشتری را به فهرست خرید و قیمت آنها را به مبلغ کل اضافه می‌کند. در نتیجه کاربر نیازی به نشان دادن کالاها به صندوقدار و جمع کردن دوباره آنها ندارد. البته فروشگاه می‌تواند گهگاه کالاهای مشتری را برای اطمینان از درست بودن همه چیز، بازرسی کند. اما به‌طور کلی این سیستم متکی بر صداقت و درستکاری است.

این نرم‌افزار از اطلاعات ثبت شده کاربر در کارت وفاداری، برای ارائه پیشنهاد بر مبنای خریدهای گذشته کاربر و موقعیت فعلی او در فروشگاه استفاده می‌کند. به‌علاوه، این نرم‌افزار می‌تواند براساس تبلیغات موجود در فروشگاه، فرصت خرید‌های ارزان‌تر را در اختیار کاربر قرار دهد.

وقتی خرید کاربر به پایان رسید، نرم‌افزار اطلاعات مربوط به فهرست خرید را به سیستم فروش فروشگاه می‌فرستد که کاربر می‌تواند با اسکن کارت وفاداری در هر کدام از صندوق‌ها پرداخت را انجام دهد.

جان کارون، معاون رئیس بخش بازاریابی مدیومدیا، درباره این نرم‌افزار می‌گوید: «با این فناوری می‌توانید بر خرید خود کنترل داشته باشد.»

کارون از اشتیاق شرکت برای ارائه یک ابزار خرید هوشمند روی تلفن همراه می‌گوید و در عوض، عدم‌توانایی اسکن واضح بارکد کالاها را مانع اصلی در این راه می‌داند.

قبلا برای رفع این مشکل، مدیومدیا سیستم‌های اسکن دستی در فروشگاه‌ها را پیشنهاد می‌کرد تا اینکه پیشرفت دوربین گوشی‌های تلفن همراه، فرصت اجرای این برنامه را در اختیار شرکت گذاشت (در حال حاضر این نرم‌افزار برای گوشی‌های آیفون 3GS و مدل‌های پیشرفته‌تر ارائه شده است). وجود نرم‌افزار در تلفن همراه مشتری به جای دستگاه‌های ویژه در فروشگاه، باعث می‌شود فروشندگان ارتباط نزدیک‌تری با مشتریان خود داشته باشند. به‌عنوان مثال، مشتری‌ای که نرم‌افزار مخصوص Stop & Shop را در گوشی خود دارد، می‌تواند فهرست خریدش را در خانه وارد گوشی تلفن همراه کند و در مقابل، گوشی پیشنهاداتی درباره کالاها ارائه می‌دهد که این امکان، از خرید بی‌هدف و راه رفتن بیهوده در فروشگاه جلوگیری می‌کند.

کارون معتقد است که این نرم‌افزار به سود هر دو طرف؛ یعنی فروشنده و مشتری است؛ مشتری در زمان خود صرفه‌جویی می‌کند و فروشنده می‌تواند پیشنهادات مؤثرتری به خریدار بدهد و همین طور صندوقداران کمتری استخدام کند. فروشندگانی که تازه با سیستم آشنا شده‌اند، می‌توانند از هر دو روش یعنی تلفن همراه و سیستم‌های دستی داخل فروشگاه استفاده کنند.
پل شاوت، رئیس شرکت مدیومدیا، از انتظار خود برای انتقال سریع نرم افزار به گوشی‌های تلفن همراه به‌عنوان تنها گزینه سخن می‌گوید. به باور او این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های فروشگاه خواهد شد؛ زیرا دیگر نیازی به خرید سیستم‌های دستی نخواهد بود.

همچنین، کارون معتقد است این برنامه امکانات فراوانی را برای بهینه‌سازی‌ و لذت‌بخش‌تر کردن خرید فراهم می‌کند؛ به‌عنوان مثال، مدیومدیا می‌تواند امکاناتی را به برنامه اضافه کند که به خرید، جنبه اجتماعی‌تری داده شود؛ مثلا کاربران و فروشگاه‌ها می‌توانند دستورات غذایی و لیست‌های خرید مختلف را با هم به اشتراک بگذارند.

با این حال، شاوت معتقد است برنامه‌های مختلفی که اجرا شده‌اند، به خاطر ارائه بی‌موقع این قابلیت‌ها از پای درآمده‌اند. مشتری برای هماهنگی کامل با نرم افزار ابتدا نیاز به تجربه ساده مبتنی بر اصول خرید مانند اسکن کردن کالاها و پرداخت دارد. او می‌گوید شرکت پیش از ارائه چنین قابلیت‌هایی به‌دنبال تحکیم و تعمیق زیرساخت‌های این روش خرید است: «وقتی زمان کافی به مشتری برای کنار آمدن با سیستم دادید، آن وقت می‌توانید به فکر ارائه این خدمات رؤیایی باشید.»

موفقیت نمونه دستی Scan It، راه را برای پیشرفت این نرم‌افزار هموار کرد. مارک بکیو، تحلیل‌گر ارشد مرکز تحقیقات تخصصی مصرف‌کننده متحرک، با بیان این نکته می‌گوید: «خدمات اولیه آنها بسیار عالی بود.»

قابل ذکر است نمونه دستگاه دستی Scan It سابقا در سال 2007 ارائه شد. تا سال 2009 مدیو دریافت که مشتریان فروشگاه‌های مجهز به این سیستم در هر بار خرید به‌طور متوسط 7 دلار بیشتر خرج می‌کنند و 10 درصد بیشتر از قبل به فروشگاه می‌روند.
بکیو ضمن اشاره به اینکه برای نرم‌افزارهایی مانند این، جزئیات بسیار اهمیت دارند و تجربه نخستین خرید بسیار تعیین‌کننده است، می‌گوید: «مشتریان بر مبنای میزان صرفه جویی در زمان و راحتی خرید تصمیم خواهند گرفت. آنها برای قضاوت تنها یک بار سیستم را امتحان می‌کنند.»

انتقال نرم‌افزار به آیفون به معنای آن است که فروشندگان، آن‌را از شرکت مدیومدیا خواهند خرید و روند انتقال برنامه به مشتری‌ها اندکی کندتر خواهد بود. Stop & Shop این سیستم را به‌تدریج در فروشگاه‌های برگزیده خود که پیش از این با سیستم دستی Scan It کار می‌کردند، راه‌اندازی می‌کند.

کارون وعده می‌دهد که تا پایان زمستان سال‌جاری، این نرم‌افزار به‌صورت عمومی در سایت Stop & Shop در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. هم‌اکنون مدیومدیا روی نسخه آندروئیدی این نرم‌افزار کار می‌کند.

بکیو با اشاره به اهمیت بررسی برنامه Scan It به‌عنوان مقیاس سنجش تمایل مشتریان به استفاده از گوشی‌های خود برای تسریع خرید، درباره ابداع مفهوم « کیف پول در گوشی همراه» عنوان می‌کند: «زنجیره فروشگاه‌های Stop & Shop مانند چراغ راه عمل خواهند کرد که با بررسی دقیق بازده این نرم افزار، گام بعدی در پیشبرد خرید با گوشی تلفن همراه مشخص خواهد شد.»

تکنولوژی ریویو

کد خبر 135216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز