همشهری آنلاین : مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: پس از تصویب و ابلاغ ساختار جدید آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظام مشاوره و هدایت تحصیلی از دوره اول دبیرستان به مقطع سوم راهنمایی منتقل می‌شود.

محمد شریف زاده در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بر اساس ساختار جدید آموزش و پرورش، دانش‌آموزان با استفاده از مشاوران در مدارس هدایت تحصیلی و شغلی خود را انجام می‌دهند.

وی درباره برنامه‌های آموزش و پرورش برای توسعه هنرستان‌ها ادامه داد: شاخه فنی حرفه‌ای و کار و دانش بر اساس برنامه پنجم و چشم‌انداز ایران در افق 1404 باید توسعه ‌یابد، ضمن آنکه اولین برنامه آموزش و پرورش در سال 90 نیز توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در کشور است.

مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر حدود 37 درصد از دانش‌آموزان سال دوم و سوم متوسطه در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: باید بر اساس برنامه پنجم توسعه این رقم را به حدود 50 درصد افزایش دهیم.

وی ادامه داد: برای تحقق اهداف برنامه پنجم تدابیری اتخاذ شده است که در بعد نیروی انسانی با استخدام نیروهای مورد نیاز در سال 89 مشکلات این بخش حل شده و امسال از لخاظ تامین نیروی انسانی مشکلی در هنرستان‌ها وجود ندارد.

شریف زاده، بحث تامین تجهیزات آموزشی هنرستان‌ها را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: این مساله نیز با تخصیص اعتبارات لازم در حال رفع شدن است.

به گفته وی، سال گذشته حدود 12 درصد از بودجه عمرانی استان‌ها به تجهیزات هنرستان‌ها اختصاص یافته بود که امسال این اعتبار به حدود 20 درصد افزایش می‌یابد تا مشکلات این بخش رفع شده و بسترهای لازم برای توسعه هنرستان‌ها مهیا شود.

مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به یکی دیگر از برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص توسعه هنرستان‌ها، گفت: بر اساس آن چه در برنامه پنجم توسعه آمده است، تمام دانش‌آموزان شاخه نظری باید در زمان اتمام دوره متوسطه یک مهارت را در راستای شغل‌های موجود در جامعه بیاموزند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس، از سال تحصیلی جدید این طرح برای همه دانش‌آموزان شاخه نظری در سراسر کشور اجرا می‌شود و دانش آموزان دوره متوسطه همزمان با رشته تحصیلی خود در خصوص یک مهارت آموزش می‌بینند.  

کد خبر 135357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز