مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین -هلن صدیق بنای: احتیاط و بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی تنها یک توصیه نیست بلکه در نوع خود یک ضرورت و الزام است.

کمربند ایمنی اتومبیل

در کشور ما در هر نوزده دقیقه یک نفر در جاده‌های کشور جان می‌سپارد و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت مادام العمر یک نفر بر اثر حوادث جاده‌ای می‌رسد.

هنگامی که در برابر این آمار قرار می گیریم، افکار گوناگونی به ذهن ما خطور می کند. اینکه چرا باید هزاران نفر در اثر بی احتیاطی ناشی از هیجان، سرعت و عدم رعایت نکات ایمنی مانند بستن کمر بند ایمنی جان خود را از دست بدهند؟

احتیاط و بستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی تنها یک توصیه نیست بلکه در نوع خود یک ضرورت‌است.ضرورتی که متاسفانه توسط تعداد بسیار زیادی از شهروندان رعایت نمی شود.

اگرچه استاندارد سازی جاده‌ها نقش مهمی در کاهش تصادفات دارد، با این وجود، احتیاط، رعایت نکات ایمنی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در پیشگیری از تصادف بسیار ضروری است.

 

 بسیاری از کشورها با توجه و پرداختن به مسائل اصلی مانند؛ سرعت غیر مجاز، استفاده از کمربند ایمنی، وسایل ایمنی برای کودکان، کلاه ایمنی و خدمات اضطراری به موفقیت‌های چشمگیری در کاهش تعداد تصادفات و کاهش شدت آسیب‌های ناشی از سوانح رانندگی دست یافته‌اند.

استفاده از کمربند ایمنی یکی از مسئله مهمی است که امنیت فرد را در خطرات جاده‌ای حفظ می‌کند. کمربند ایمنی تا کنون باعث نجات تعداد زیادی از افراد در هنگام حوادث رانندگی شده است.

 آمارها، شواهد و یافته‌های موجود نشان می‌دهند در حوادث رانندگی بیشترین صدمه به بالاتنه رانندگان وارد می شود. بسیاری از آسیب‌های مغزی به علت برخورد سر راننده با شیشه جلو یا بغل اتومبیل است.

کمربند ایمنی با ثابت نگهداشتن راننده و سرنشینان روی صندلی مانع از برخورد سر آنها به شیشه جلو یا فرمان اتومبیل می‌شود.

همین مسئله ضرورت بستن کمربند ایمنی را چند برابر می‌کند. حتی در سفرهای کوتاه درون شهری، نباید به اشتباه تلقی کرد که بستن کمربند ایمنی تنها مخصوص سفرهای خارج از شهر و جاده‌ها است.

زیرا تصادف از هر طرف و در هر شرایطی ممکن است، رخ بدهد. این خطر، خیابان و جاده نمی شناسد. باید به محض نشستن در اتومبیل کمربند ایمنی خود را ببندید تا تمام فضای جلو بدنتان محافظت شود.

بستن کمربند ایمنی نیز قواعدی دارد که باید آنها را رعایت کنید:

  • بستن کمربند ایمنی باید توجه داشته باشید که کمربند زیاد شل یا سفت نباشد.
  • آزادی عمل راننده را هنگام رانندگی نگیرد.
  • به اندازه کافی راننده را عقب نگه دارد.
  • قلاب کمربند نباید با استخوانها فرد در تماس باشد.
  • تمام فضای جلوی بدن را تحت پوشش قرار دهد.

استفاده از صندلی ایمنی کودک نیز بسیار مهم است که باید به آن دقت شود. وسائل ایمنی کودکان از قبیل صندلی کودک یا نوزاد، همگی در پیشگیری از تلفات کودکان هنگام سفر با اتومبیل بسیار موثر هستند.

فیلم کوتاه حاضر به شما نشان می‌دهد، در یک تصادف و واژگونی اتومبیل در صورت نبستن کمربند ایمنی چه بلای بر سر راننده و سایر سرنشینان خواهد می‌آمد.ببینید... وحشتناک است، اینطور نیست؟ برای حفظ جان خود و سرنشینان، نکات ایمنی بخصوص "کمر بند ایمنی" را ببندید.

این فیلم صحنه بازسازی شده از واژگونی یک اتومبیل در سرعت بالا با ماکت‌های انسانی است که می خواهد به شما عزیزان اهمیت و الزام بستن کمربند ایمنی را نشان دهد.

  در توضیح آن آمده است:

آینده رانندگان بی‌توجه که حاضر نیستند به هیچ وجه کمربند ایمنی خود را بسته یا نکات ایمنی و قوانین رانندگی را رعایت کنند.

کد خبر 135685
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز