منچستریونایتد و بارسلونا آخرین بار در فینال لیگ قهرمانان سال 2009 در ورزشگاه رم برابر هم قرار گرفتند.

فوتبال

این بازی، همچنین آخرین باری بود که کریستیانو رونالدو برای شیاطین سرخ بازی کرد. از آن زمان به بعد، تغییرات مهمی در منچستریونایتد به‌وجود آمده است. با اینکه در نخستین فصل بدون رونالدو، منچستریونایتد تنها توانست در جام اتحادیه قهرمان شود، شاگردان الکس فرگوسن این فصل توانستند برای نوزدهمین بار قهرمان لیگ برتر شوند و با شایستگی به فینال لیگ قهرمانان رسیده‌اند.

شاید کمی عجیب به‌نظر برسد اما منچستریونایتد، بدون رونالدو تیم قوی‌تری به‌نظر می‌رسد. این نظری است که بیشتر بازیکنان بارسلونا دارند. آنها که شب شنبه باید در ورزشگاه ومبلی، یک فینال دیگر را برابر منچستریونایتد برگزار کنند معتقدند منچستر بدون رونالدو، حریف سخت‌تری برای آنها خواهد بود.

این بازیکنان که این فصل 5 بار برابر رئال‌مادرید و کریستیانو رونالدو به میدان رفته‌اند، معتقدند خروج رونالدو باعث شده است که منچستریونایتد بازی روان‌تری داشته باشد و بیشتر روی مالکیت توپ تاکید کند. البته نظر آنها کاملا هم قابل دفاع است. گرچه رونالدو برای منچستریونایتد 84 گل به ثمر رساند، همیشه این حس وجود داشت که همه راه‌ها باید در منچستریونایتد به رونالدو ختم شود.

روان‌تر و آزادتر

یکی از کسانی که معتقد است، با رفتن رونالدو منچستر حریف سرسخت‌تری شده، ژاوی است؛ «تیم آنها دیگر مثل سابق یک بعدی نیست. آنها دوست دارند که توپ را نگه دارند. من نمی‌توانم بگویم که این موضوع به جدایی رونالدو ربط دارد یا نه اما حالا آنها به ‌عنوان تیم متحد، بیشتر تمایل دارند توپ را به گردش در بیاورند.»

داویدویا هم‌تیمی ژاوی اما پا را فراتر نهاده است و معتقد است انتقال 122 میلیون دلاری رونالدو به رئال‌مادرید، باعث روان‌تر شدن بازی منچستریونایتد شده است. او در این باره گفت: «جدایی کریستیانو رونالدو باعث شده است که آنها آزادانه‌تر بازی کنند. بازیکنان بزرگ زیادی می‌آیند و می‌روند و من فکر می‌کنم همین نکته باعث شده است که آنها برای مدتی طولانی در سطحی بالا قرار بگیرند.»

دنی آلوز مدافع برزیلی تیم بارسلونا و سرخیو بوسکتس هافبک دفاعی این تیم هم با داوید‌ویا هم‌عقیده هستند. آلوز می‌گوید که جدایی رونالدو که این فصل در لالیگا با زدن 40گل رکورد تازه‌ای را به نام خود ثبت کرده است، منچستریونایتد را به تیمی غیرقابل‌پیش‌بینی تبدیل کرده است؛ «منچستریونایتد بدون کریستیانو رونالدو به تیمی غیرقابل‌پیش‌بینی تبدیل شده است.

آنها تعادل بیشتری دارند و نسبت به 2 سال پیش قوی‌تر شده‌اند. توپ را می‌چرخانند و دیگر مثل سابق آنطور مستقیم حمله نمی‌کنند. بازیکنان این تیم هم بیشتر همدیگر را می‌شناسند. من فکر می‌کنم منچستریونایتد نسبت به 2 سال قبل خیلی بهتر شده است.»

سرخیو بوسکتس هم یونایتد را بدون رونالدو تیم قوی‌تری می‌داند؛ «رونالدو بازیکن بزرگی است و واضح است وقتی که در یونایتد بود این تیم واقعا قوی بود؛ اما آنها الان حتی بهتر هم شده‌اند.»

فرگوسن: برای مهار مسی برنامه خاصی نداریم

‌ منچستریونایتد در فینال‌ شنبه شب چالش‌های بزرگی برابر بارسلونا خواهد داشت. یکی از این چالش‌ها که همه حریفان بارسا با آن روبه‌رو هستند، مسئله مهار لیونل مسی است. ژوزه مورینیو در سری بازی‌های ال‌کلاسیکو که در لیگ قهرمانان به سود بارسلونا به پایان رسید، با یک سورپرایز که استفاده از پپه در خط هافبک تیمش بود توانست تا حدودی مسی را مهار کند. اما مسی باز هم توانست در بازی رفت نیمه نهایی، دو بار دروازه رئال‌مادرید را باز کند.

با وجود این، الکس فرگوسن معتقد است تیمش نباید به این بازیکن که در فینال رم یکی از 2 گل بارسلونا را به‌ثمر رساند توجه بیش از اندازه داشته باشد؛ «ما 3بار برابر بارسلونایی که مسی در آن بوده بازی کرد‌ه‌ایم. اما به هر حال همه می‌دانیم که برای مهار هر بازیکن خوبی، راه‌هایی وجود دارد. من امیدوارم که بتوانیم شنبه یک راه حل مناسب برای مهار مسی پیدا کنیم. آنها بازیکنان خوب دیگری دارند همان طور که ما بازیکنان خوب زیادی داریم. من مطمئنم که بارسلونا هم از این موضوع آگاه است.»

کد خبر 136087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز