دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

زهرا رفیعی: آموزش زبان در ایران با مشکلات زیادی مواجه است. عده‌ای این مشکلات را ناشی از معلمان و عده‌ای ناشی از بی‌انگیزگی دانش‌آموزان می‌دانند و معتقدند که نه معلمانمان زبان را خوب یاد گرفته‌اند که خوب یاد دهند و نه دانش‌آموزان می‌دانند باید چه استفاده‌ای از این همه کلمه و دستور زبانی که یاد گرفته‌اند بکنند.

طرح - مدرسه

 در این بین ورود فناوری‌های جدید ارتباطی توانسته‌ است راهی را برای موضوع آموزش به‌خصوص آموزش زبان باز کند. علی پیرهانی، جوان 26ساله‌ای که خود 19 زبان دنیا را فراگرفته، معتقد است که با روش او حداکثر تا یک سال می‌توان هر زبانی را آموخت. او از طریق آموزش از راه دور و تست شخصیت در فراگیری زبان تغییراتی ایجاد کرده است. با او درباره آموزش زبان به
گفت‌و گو نشستیم.

  • دانش‌آموزان بیش از 10‌سال از عمرشان را صرف یادگیری زبان (انگلیسی و عربی) در مدرسه می‌کنند ولی در نهایت نمی‌توانند حتی به یکی از این دو زبان در حد محاوره تکلم کنند. علت را در چه می‌دانید؟

من همیشه در این مورد پا‌فشاری کرده‌ام که در کشور ما ایده زبان‌آموزی وجود ندارد. ما کشوری نیستیم که زبان دوم‌مان انگلیسی باشد بنابراین باید برای مردم راهکار‌ها و روش‌های زبان‌آموزی را فراگیر کنیم. به‌نظر من بزرگ‌ترین مشکل این است که اصلا نمی‌دانیم چطور باید زبان بخوانیم. هنوز زبان را مثل جغرافیا می‌خوانیم. دانش‌آموز فکر می‌کند این هم مثل درس‌های دیگر است و فقط باید حفظ کند و نمره بیاورد. درصورتی که به‌نظرم باید زبان از سرفصل دروس خارج شود و بعد از پایان دوره از آنها مصاحبه کرد و درصورت قبولی در مصاحبه بتوانند دیپلم بگیرند.

آموزش و پرورش به جای تالیف، کتاب‌‌های خارجی را ترجمه، تبدیل و منتشر می‌کند درصورتی که این کتاب‌ها برای کشور‌هایی است که انگلیسی، زبان دوم‌شان است. این کتاب‌ها نمی‌توانند برای ایران خیلی مفید باشند. زبان‌آموزان ابتدا باید استراتژی زبان را یاد بگیرند. به‌طور مثال مادر باید بداند برای آموزش زبان با کودکش چه رفتار و روشی را در پی بگیرد یا در مدرسه به بچه‌ها یاد بدهند که برای تقویت توان شنیداری یا قدت تکلم چه باید بکنند.

نکته دیگر این است که افراد برای یاد‌گیری زبان باید پیوستگی و مداومت داشته باشند؛ آموزش از راه دور می‌تواند این امکان را فراهم کند.

توانایی‌ها و روش‌های افراد برای یادگیری زبان متفاوت است بنابراین باید فرد مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد، به‌طوری که مشخص شود آیا فرد درونگراست یا برونگرا و به‌طور کلی کاراکتر او چیست. به‌نظر من مشاوره در بحث آموزش زبان به هیچ عنوان مورد توجه قرار نگرفته است.

  • اگر کتاب‌ها را خودمان تالیف کنیم موفق‌تر خواهیم بود؟

اگر چنین باشد که هست موفق نخواهیم بود و بهتر است کتاب‌های خارجی را تدریس کنیم. کتاب‌های ما خیلی خسته‌کننده است. در این زمینه مشکلی وجود دارد که من به آن استایلیستیک می‌گویم؛ به این معنا که خیلی از جملات از نظر ساختاری درست است ولی کسی از آن استفاده نمی‌کند. به‌ عنوان مثال I Give The Book To You از نظر گرامری اشکالی ندارد ولی دیگر کسی از آن استفاده نمی‌کند و همه می‌گویندI Give You The book. ما هنوز اولی را به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم، همچنین ما در زمینه بصری و صوتی برای کتاب‌های درسی کاری انجام نداده‌ایم.

  • منظورتان این است که زبان‌آموزی ارتباط مستقیمی با شخصیت افراد دارد؟

دقیقا. درونگرا و برونگرا بودن فرد در میزان یادگیری و روش او تأثیر‌گذار است. فردی که زود لغات را فراموش می‌کند روش خاص خود را می‌خواهد تا در پروژه‌ای مجزا آموزش ببیند. به‌نظر من فردی که کم‌حرف است نمی‌تواند در کلاس عمومی که برای همه طراحی شده است شرکت کند. همه افراد باید شخصیت‌شان آنالیز شود. اگر گام‌های اولیه را در آماده‌سازی فضای زبان‌آموزی فراهم کنیم، نیاز به تکثیر کتاب‌های مختلف نیست.

  • تیپ‌های شخصیتی که به‌دست آوردید چیست؟

6 نوع استایل و روش برای 6‌گروه از افراد و در همه رده‌های سنی تعریف شده است. در بحث آموزش از راه دور باید به فرد مثل یک طفل نگاه کنیم که تازه می‌خواهد حرف بزند. طوری باشد که همه مطالب و نحوه اجرای آن را گام به گام بتواند عملی کند. هر زبان‌‌آموزی باید فایلی مجزا پیش مدرس داشته باشد؛ یعنی استراتژی‌هایی که به او یاد داده می‌شود باید به‌صورت هفتگی مورد بررسی قرار بگیرد.

  • 6 دسته‌ای که به آن اشاره کردید کدام هستند؟

گروه‌های در نظر گرفته شده ترکیبی هستند به‌طور مثال گروه A شامل افرادی می‌شوند که کم‌حرف،کم‌رو و فراموشکارند و تقریبا 15‌عنوان در این 6 دسته جای می‌گیرند و برای هر کدام از آنها استراتژی متفاوتی در نظر گرفته می‌شود‌.

  • به‌نظرتان روش آموزش از راه دور با توجه به زیر‌ساخت‌های مورد نیاز تا چه میزان می‌تواند در ایران فراگیر بشود و وضعیتش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با وجود استقبال خوبی که از روش آموزش از راه‌دور وجود دارد زیر‌ساخت‌ها و فضا برای گسترش این روش آماده نیست. هر آنچه شده، براساس ارتباطات شکل گرفته است. نگرش‌ها در مورد آموزش از راه دور خیلی بدبینانه است. این روش این موقعیت را برای زبان‌آموز فراهم می‌کند که فرد، برنامه‌ریزی آموزشی مدونی را همراه با استمرار داشته باشد.

  • با توجه به ساختار‌های ارتباطی در بسیاری از نقاط کشور امکان دسترسی به راحتی فراهم نمی‌شود.

روش اصلی استفاده از اینترنت است ولی به‌دلیل مشکلات اینترنت در ایران، فرد نمی‌تواند از طریق تصویر با مدرس در ارتباط باشد. همه دروس قابل دانلود‌کردن هستند و در زمان‌هایی که فرد دسترسی به اینترنت ندارد به‌صورت جزوه در اختیارش قرار می‌گیرد.

  • در مورد جزئیات روشتان بیشتر توضیح می‌دهید.

افراد بعد از ثبت‌نام، مدرس از راه دور برایشان در نظر گرفته می‌شود. در هفته 3تماس 20دقیقه‌ای با مدرس از طریق تلفن یا اینترنت خواهند داشت. درصورت صرف وقت مستمر و روزانه،کل دوره زبان انگلیسی در طول 10 تا 13‌ماه در حد آکادمیک یاد داده خواهد شد.

کد خبر 136462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز