گروه بین‌الملل: دپیلمات‌های ترکیه در راستای تلاش این کشور برای داشتن نقشی پررنگ در تحولات پرشتاب منطقه روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارند که بسیاری آن را مهم و راهبردی ارزیابی می‌کنند.

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی  به تازگی سفری دو روزه به ترکیه داشت.

درحالی‌که این کشور روز شنبه و یکشنبه این هفته میزبان رهبران قبایل و مخالفان رژیم قذافی بود اکنون قرار است نشست مخالفان سوریه در روزهای پایانی هفته در این کشور برگزار شود. بیش از 100 نفر از رهبران قبایل لیبی به تازگی در کنفرانسی با مقام‌های شورای ملی انتقالی این کشور برای مذاکره جهت تشکیل جبهه‌ای مشترک علیه معمر قذافی در استانبول شرکت کردند. بیشتر این نمایندگان از طایفه قدرتمند ورفله بودند که در منطقه بنی‌ولید ساکن هستند. یکی از سازمان‌دهندگان این کنفراس اعلام کرده است که قذافی و پسرانش خیلی دیر متوجه برگزاری این نشست مهم در ترکیه شدند و پس از فهمیدن این مسئله تلاش کردند که کنترل شهر بنی ‌ولید را در اختیار بگیرند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، درگیری‌های شدید به‌دنبال حملات نیروهای قذافی باعث کشته شدن 11 نفر از اعضای طایفه ورفله از جمله برادر یکی از نمایندگان شرکت‌کننده در نشست ترکیه شده است.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس که با میزبانی ترکیه برگزار شد پس از مذاکرات مختلف بر پایان خشونت‌ها در لیبی و لزوم کناره‌گیری قذافی و پسرانش از قدرت تاکید کردند. گروهی از شرکت‌کنندگان در نشست را کسانی تشکیل می‌دادند که چندین‌سال است از سوی رژیم قذافی مجبور به ترک خاک لیبی شده‌اند. طایفه ورفله یکی از بزرگ‌ترین قبایل لیبی به حساب می‌آید که یک ششم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد؛ به‌همین‌خاطر حضور رهبران این طایفه در نشست استانبول بسیار مهم ارزیابی می‌شود. بسیاری اعتقاد دارند که برگزاری نشست رسمی مخالفان در ترکیه باعث خشم شدید قذافی شده است و حمله گسترده به منطقه بنی‌ولید نخستین نشانه‌ آن به حساب می‌آید. همچنین گفته می‌شود برگزاری این نشست یک چرخش در مواضع رهبران قبیله‌ای به حساب می‌آید؛کسانی که پیش از این گمانه‌زنی‌های زیادی درباره حمایت‌شان از قذافی وجود داشت.

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی هم به تازگی سفری دو روزه به ترکیه داشت و دیدار او با مقام‌های ارشد این کشور از جمله رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر نشان‌دهنده تلاش‌های گسترده دیپلماتیک ترکیه در این زمینه به حساب می‌آید. احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با عبدالجلیل تاکید کرد:‌ قذافی باید کناره‌گیری کند تا اجازه دهد روند انتقال مسالمت‌آمیز قدرت آغاز شود. وی اعلام کرد که در مرحله انتقالی باید آتش‌بس برقرار شود تا قذافی رهبری این کشور را واگذار کند.

تحرکات جدید ترکیه

میزبانی ترکیه از مخالفان به همین جا ختم نشده است و به‌نظر می‌رسد این کشور قصد دارد نقش مشابهی که قطر اخیرا در تحولات منطقه داشته است را بازی کند. ترکیه قرار است به‌زودی میزبان سومین نشست مخالفان دولت سوریه باشد که این بار گسترده‌تر از گذشته و با حضور جریان اخوان‌المسلمین این کشور برگزار می‌شود. روزنامه حریت ترکیه به تازگی گزارش داد که دمشق در واکنش به این مسئله تصمیم به تغییر سفیر خود در آنکارا گرفته است. نضال قبلان، سفیر سوریه به تازگی به‌شدت از برگزاری نشست مخالفان در ترکیه انتقاد کرده بود. وی در گفت‌وگو با روزنامه حریت گفت: من فکر می‌‌کنم ترکیه می‌خواهد با نیت خوب نقشی در این رابطه ایفا کند اما برخی شرکت‌کنندگان در این نشست دست‌شان به خون مردم سوریه آغشته است.به گزارش ایسنا، قرار است بیش از 300 مخالف سوری از جمله نویسندگان، فعالان حقوق بشر، بازرگانان و نمایندگانی از جنبش اخوان المسلمین سوریه در این کنفرانس موسوم به «سوریه برای تغییر» در شهر آنتالیا شرکت کنند.

ارشاد هرمزلی، یکی از عالی‌رتبه‌ترین مشاوران رئیس‌جمهور ترکیه هم به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی الاخبار لبنان از شکایت دمشق از آنکار در این رابطه خبر داده بود. وی اعلام کرد که سوریه برگزاری این نشست را با میزبانی سوریه از اعضای حزب کارگران کردستان‌(پ‌ک‌ک) مقایسه کرده است. 13 سال پیش مسئله عبدالله اوجالان، رهبر پ‌ک‌ک باعث تنش شدید در روابط ترکیه و سوریه شد و 2 کشور را تا آستانه رویارویی نظامی پیش برد.

درخواست ترکیه برای شوک درمانی در سوریه

علاوه بر این، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به تازگی خواستار شوک‌درمانی از سوی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای پایان اعتراض‌ها در این کشور شده است.داوود اوغلو در اظهارات خود که از سوی برخی کم‌سابقه توصیف شده است، گفت: اگر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه امید دارد تا به ۹ هفته بحران در کشور پایان دهد، باید اصلاحات را ارائه کند که این اقدام یک شوک درمانی برای کشور او فراهم می‌آورد. وزیر خارجه ترکیه همچنین در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد: اکنون آنچه او( بشار اسد) نیاز دارد شوک درمانی برای به‌دست آوردن قلوب دوباره ملت خود است. مقام‌های ترکیه در سال‌های گذشته روابط حسنه‌ای با دولت سوریه داشته‌اند و اکنون میزبانی آنها از نشست مخالفان دولت سوریه باعث تعجب بسیاری شده است.

کد خبر 136513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز