گروه بین الملل: حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان روز گذشته در هشدار شدیداللحنی به نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا، با آنها درباره ادامه کشتار غیرنظامیان افغان اتمام حجت کرد تا تنش‌ها بر سر این مسئله وارد مرحله جدیدی شود.

رئیس‌جمهور افغانستان درحالی‌که پیش از این به‌شدت حملات نیروهای ناتو به خانه‌های مردم این کشور را محکوم کرده بود، روز گذشته هشدار داد که ادامه تلفات غیرنظامیان در عملیات هوایی ناتو، این نیروها را به «نیروهای اشغالگر» تبدیل می‌کند. وی گفت: درصورتی‌که این مسئله ادامه پیدا کند، حضور آنها با عنوان جنگ علیه تروریسم در افغانستان به حضور یک نیروی اشغالگر تبدیل خواهد شد. وی در اخطار صریح خود تاکید کرد: در این مورد هم تاریخ افغانستان شاهد بوده است که مردم این کشور چطور با نیروهای اشغالگر برخورد کرده‌اند.

کرزی همچنین در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه «این آخرین هشدار به ناتو است» تاکید کرد که از این لحظه حمله هوایی به خانه‌های مردم ممنوع خواهد بود.در حمله هوایی اخیر، هواپیماهای جنگی ناتو در ولایت هلمند 2 خانه مسکونی را در این منطقه هدف قرار دادند که بر اثر آن 14 غیرنظامی از جمله 2 زن و 10 کودک کشته شدند. تکرار کشتار غیرنظامیان در حملات نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا بار دیگر به‌شدت باعث خشم مردم افغانستان شد و به همین خاطر بسیاری موضع‌گیری شدید‌اللحن کرزی را متاثر از همین مسئله می‌دانند.رئیس‌جمهور افغانستان در نشست خبری خود با اشاره به اینکه به‌زودی با مقام‌های ناتو در این رابطه مذاکره خواهد کرد، گفت: درصورتی‌که این دست حملات متوقف نشود، افغانستان راه‌های زیادی برای متوقف کردن آن دارد.

وی تاکید کرد: حملات هوایی آنها به خانه‌های مردم باید متوقف شود و تکرار آن یک عمل اشغالگرانه تلقی خواهد شد. ما می‌خواهیم ناتو خودش حملات خود را متوقف کند، پیش از آنکه ما وارد عمل شویم. به عقیده بسیاری، این شدیدترین هشدار رئیس‌جمهور افغانستان به نیروهای خارجی حاضر در این کشور به حساب می‌آید. با وجود اینکه پیش از این بارها حملات نیروهای ناتو و آمریکا کشته‌شدن غیرنظامیان افغان را به‌دنبال داشته است اما مقام‌های دولت کرزی تاکنون اقدامی جدی در این رابطه نداشته‌اند.مقام‌های ناتو به‌دنبال مشخص‌شدن کشتار غیرنظامیان مانند گذشته به ابراز تأسف و عذرخواهی در این رابطه بسنده کردند اما به‌نظر می‌رسد این‌بار بیانیه آنها درباره «در اولویت قرار دادن حفظ جان غیرنظامیان» فایده‌ای نخواهد داشت.

بی‌توجهی به هشدارها

در ماه مارس، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان با کشته شدن 9 کودک در حمله نیروهای خارجی در بیانیه‌ای خواستار توقف عملیات نیروهای آمریکا و ناتو شد. این درخواست به همراه دیدار او از خانواده قربانیان و مجروحان این حمله باعث تنش گسترده در روابط این کشور با آمریکا و ناتو شد. پس از چند روز از این هشدار دفتر کرزی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهور افغانستان در بیانیه خود خواستار توقف حملاتی شده است که کشتار غیرنظامیان را به‌دنبال دارد.تجربه گذشته نشان داده است که نیروهای ائتلاف خارجی با وجود کشته‌شدن صدها غیرنظامی هیچ توجهی به هشدارهای دولت افغانستان ندارند و همچنان به حملات خود بدون هماهنگی لازم ادامه می‌دهند.

هشدار کرزی درباره تبدیل‌شدن نظامیان خارجی حاضر در این کشور به «نیروهای اشغالگر»، اشاره‌ به شکست‌ تاریخی نیروهای خارجی مهاجم از جمله اتحاد جماهیر شوروی سابق دارد که در سال 1979 به افغانستان حمله کردند و 10 سال بعد از آن مجبور به ترک این کشور شدند.تنش در روابط کابل و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان در حالی افزایش یافته که قرار است در ماه جولای مسئولیت‌های امنیتی در بخش‌های جدیدی به نیروهای افغان منتقل شود؛ هرچند هشدار کرزی در این رابطه بی‌سابقه بوده اما بسیاری از مردم این کشور انتظار دارند که شاهد واکنش عملی دولت افغانستان درصورت تکرار کشتار غیرنظامیان باشند.

ژنرال انگلیسی: خروج کامل از افغانستان خطرناک است

فرمانده نظامیان انگلیسی مستقر در افغانستان در رابطه با خروج کامل نظامیان خارجی از این کشور هشدار داد. ژنرال جیمز باکنال، در گفت‌وگو با روزنامه دیلی تلگراف گفت:‌ طرح تقویت نیروهای آمریکایی که سال گذشته از سوی باراک اوباما اعلام و اجرا شد، باید برای 2 تابستان دیگر با هدف حفظ دستاوردها علیه طالبان باقی بماند. باکنال در ادامه این گفت‌وگو پیش‌بینی‌ کرد که در تابستان سال‌جاری درگیری‌های شدیدی در مناطقی همچون هلمند، محل استقرار نیروهای انگلیسی، رخ خواهد داد. این ژنرال انگلیسی گفت: خروج چشمگیر نیروها از افغانستان پیام‌های متناقضی در مورد تعهد در جنگ افغانستان مطرح می‌کند. این در حالی است که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس اخیرا اعلام کرده که این کشور حدود 450 نیروی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

کد خبر 136633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز