مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

عباس ثابتی راد : پس از سامان یابی ماجرای خودروهای فرسوده و واگذاری مسئولیت از رده خارج کردن این خودروها به وزارت کشور که البته یک موفقیت و حرکت به جلو تلقی می شود، این بار مجری طرح جامع آلودگی هوای تهران سخن از اجرای قوانین جدید برای حفظ محیط زیست و ارتقای سطح کیفی محصولات تولید داخل به میان آورد.

آلودگی هوای تهران، شاید در روزهای نه چندان دور موجب مشکلات فراوان شد. بسیاری از شهروندان از شدت آلودگی ها، در روزهای اضطراری از خانه هایشان بیرون نیامدند و حتی به شهرهای اطراف پناه بردند. شاید این پیش بینی برای روزهای آینده که البته چندان هم دور نیست موجب شده است تا مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوا، از وادار کردن، خودروسازان داخلی برای افزایش کیفیت زیست محیطی محصولاتشان خبر دهد.

به گفته این مقام مسئول ورود سالانه 300 هزار خودرو به تهران و تحمیل بار سنگینی بر سیستم حمل و نقل شهری و به ویژه زیست بوم این شهر، موجب نگرانی است و چه چاره جز این که تولیدکنندگان داخلی با توجه به استانداردهای جهانی، محصولاتشان را روانه بازار کنند.

البته مسبوق به سابقه است که بسیاری از تولیدات خودروسازان به دلیل عدم رعایت استانداردهای محیطی از چرخه صادرات خارج شده اند و حتی بسیاری از بازارهای گشوده به رویشان، بسته شده است. به عبارتی محصولاتی که امروزه تولید می شود از نظر آلایندگی محیطی در سطح مطلوب استانداردهای جهانی نیست.

این نکته که ما سالانه شاهد ورود چیزی در حدود 300 هزار خودرو با کیفیت پایین به خیابان های تهران هستیم، موجب نگرانی است. شاید اندکی سختگیری از سوی مقام های مسئول چندان بیراه نباشد.

بی تردید، زیست بوم تهران به لحاظ اقلیم، تحمل این حجم از آلایندگی را ندارد و تحمل این میزان از آلایندگی به تدریج باعث فروپاشی اقلیم شهری می شود که روزگاری به خوش  آب و هوایی شهره بود.از سویی شهردار تهران نیز بارها رفع مشکل ترافیک شهری را نه در گرو گسترش بزرگراه ها و ساخت پروژه های بزرگ عمرانی که در یافتن راه حلی برای ورود این تعداد خودرو مطرح کرده است.

در واقع ورود این تعداد از خودرو به تهران در حالی که هنوز راهکاری دقیق برای خروج خودروهای فرسوده از خیابان های پایتخت پیدا نشده است، باری سنگین بر دوش مدیریت شهری است؛ باری که از مهمترین عوارض بروز ترافیک، آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین، ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی و تزاحم و تراکم در محدوده شهری است.

کد خبر 1370

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز