گروه اقتصادی: معاون اقتصادی بانک مرکزی با انتقاد ضمنی از کنترل‌های دستوری بر نرخ سود بانکی نسبت به شکاف ایجاد شده بین تسهیلات مبادله‌ای و مشارکتی بانک‌ها هشدار و خبر داد بانک‌ها به سمت ارائه تسهیلات عقود مشارکتی - با نرخ سود بالاتر و البته گران‌تر نسبت به نرخ سود مورد انتظار دولت و شورای پول و اعتبار - حرکت می‌کنند.

این انتقاد حسین قضاوی یک هفته پس از تصمیم اعضای شورای پول و اعتبار مبنی بر تداوم سیاست‌های پولی دستوری و مخالفت با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها با هدف مهار نقدینگی صورت می‌گیرد. به گزارش مهر، او در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه نسبت عقود مبادله‌ای به مشارکتی در کشور اکنون 40 به 60 است، گفت: افزایش کنترل‌ها بر سود بانکی موجب شده است بانک‌ها بیشتر به سمت عقود مشارکتی حرکت کنند. معاون اقتصادی بانک مرکزی سهم بخش دولتی و شرکت‌های دولتی را در عقود مبادله‌ای کم دانست و افزود: تسهیلات غیردولتی حدود 95‌درصد تسهیلات بانکی را شامل می‌شود. قضاوی در عین حال به برخی تبعیض‌ها در ارائه تسهیلات بانکی اشاره کرد و افزود: با بهبود ساختارهای نظارتی این نقیصه رفع می‌شود و شکاف بین عقود مبادله‌ای و مشارکتی کاهش می‌یابد و رانت حذف می‌شود.

قضاوی با بیان اینکه دریافت سپرده تعهدی از طرف بانک‌ها نیازمند مجوز بانک مرکزی است، گفت: اگر بانکی بدون مجوز این کار را انجام داده باشد، تخلف کرده است. او در عین حال افزود: در چارچوب قانون بانکداری بدون ربا بانک‌ها می‌توانند به اشخاصی که سپرده نزد آنان دارند برای پرداخت تسهیلات اولویت قائل شوند. وی اظهارداشت: بانک مرکزی به بانک‌ها تاکید کرده است که از دریافت سپرده‌های تعهدی پرهیز کنند. قضاوی درباره نوسان در بازار ارز و سیاست بانک مرکزی گفت: براساس قانون نظام ارزی شناور مدیریت شده و یکسانی را باید داشته باشیم و چندنرخی بودن ارز آثار زیانباری را بر اقتصاد کشور در سال‌های قبل تحمیل کرده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه اکنون امکان پایبندی به نظام ارزی شناور مدیریت شده و یکسان را داریم، گفت: باتوجه به تحولات نامطلوب در بازار طلا، نوسانات بازار ارز و هدفمندکردن یارانه‌ها و افزایش بهای حامل‌های انرژی بانک مرکزی تلاش کرد براساس متغیرهای کلان نرخ ارز را باثبات نگه دارد. قضاوی با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز در بازار و نرخ رسمی آن قابل چشم پوشی است، اظهارداشت: مردم تردید نداشته باشند که نظام ارزی کشور ثابت و یکسان خواهد بود. قضاوی با بیان اینکه بانک مرکزی هیچگاه اعلام نکرده است نرخ اسمی ارز را دنبال می‌کند، گفت: تلاش این بانک، ثبات نرخ ارز شناور مدیریت شده و یکسان است.

هشدار بهمنی به بانک‌ها: سرمایه خود را افزایش دهید

رئیس‌کل بانک مرکزی آخرین هشدار خود را به بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در مورد افزایش سرمایه داد. محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهلت بانک‌ها برای رسیدن به سرمایه‌های مصوب اظهار کرد: آخرین فرصت افزایش سرمایه بانک‌ها تا زمان برگزاری مجمع آنهاست. وی گفت: بانک‌ها باید تا پایان سال 89 سرمایه‌شان را افزایش می‌دادند اما برخی از آنها تا زمان برگزاری مجمع فرصت خواستند و این فرصت به آنها داده شد. رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: تا زمان برگزاری مجمع، اگر هر بانکی سرمایه‌اش را به حدود اعلام‌شده نرساند، بانک مرکزی رتبه آن بانک را به مؤسسه مالی و اعتباری کاهش می‌دهد.

کد خبر 137055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز