چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: باراک اوباما در اقدامی نامتعارف در پروتکل‌های دیپلماتیک این کشور با سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین دیدار و با وجود سرکوب و کشتار گسترده معترضان توسط رژیم این کشور، بار دیگر بر حمایت واشنگتن از خاندان آل‌خلیفه تاکید کرد.

هیلاری کلینتون

درحالی‌که براساس پروتکل‌های دیپلماتیک آمریکا دیدار رئیس‌جمهور این کشور با مقامی‌ پایین‌تر از خود اقدامی غیرمتعارف به حساب می‌آید، اوباما با انجام این دیدار حمایت خود را از رژیم آل خلیفه به‌صورت صریح اعلام کرد. با وجود اینکه ده‌ها نفر از شیعیان بحرین در تظاهرات ماه‌های اخیر کشته شده و صدها نفر هنوز در زندان به سر می‌برند، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدارش با سلمان بن حمد آل خلیفه از برنامه دولت بحرین برای گفت‌وگو با مخالفان حمایت کرد و مدعی شد که هم مخالفان و هم دولت باید مصالحه کنند تا آینده‌ای عادلانه برای تمام مردم بحرین رقم بزنند.

از ماه مارس نیروهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی با ورود به خاک بحرین همکاری گسترده‌‌ای با نظامیان بحرین برای سرکوب مخالفان این کشور داشتند. شیعیان بحرین بیش از 70درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند اما رژیم سنی مذهب آل خلیفه بیش از 200سال است که با در دست داشتن قدرت، حقوق این گروه را زیر پا گذاشته است.اوباما درحالی‌که دولت آمریکا تاکنون از محکوم‌کردن نقض علنی حقوق بشر در بحرین سر باز زده است، گفت: ثبات بحرین به احترام‌گذاشتن به حقوق مردم آن بستگی دارد. ولیعهد بحرین که برای گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن سفر کرده همچنین با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و تام دانیلون، مشاور امنیت ملی اوباما دیدار داشته است.

رژیم آل خلیفه روابط بسیار نزدیکی با آمریکا دارد و به خاطر میزبانی بحرین از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مقام‌های واشنگتن دست به هر اقدامی برای باقی ماندن این خاندان بر سر قدرت زده است.
هیلاری کلینتون به همین خاطر در نشست خبری پس از دیدار با سلمان بن‌حمد آل خلیفه تاکید کرد که بحرین شریکی بسیار مهم برای آمریکا به حساب می‌آید.ولیعهد بحرین هم در این نشست با اشاره به اینکه حضورش در واشنگتن در «چنین زمان چالش‌برانگیزی» برای بحرین یک «افتخار بزرگ» است، مدعی شد که رژیم این کشور به اصلاحات سیاسی و اقتصادی پایبند است. حکومت بحرین هفته گذشته وضعیت فوق‌العاده را در این کشور لغو و حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین وعده داده است که گفت‌وگوی ملی در مورد اصلاحات در این کشور، در ماه جولای آغاز خواهد شد.

همچنین قرار است انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان به‌زودی برگزار شود. این در حالی است که به تازگی محاکمه ده‌ها پزشک و پرستار که معترضان مجروح را مداوا کرده بودند، به اتهام تلاش برای براندازی نظام سلطنتی این کشور شروع شده است. قرار است نخستین جلسه محاکمه این گروه47 نفره که تنها وظیفه‌شان را برای مداوای مجروحان انجام داده‌اند، روز دوشنبه در یک دادگاه ویژه نظامی در منامه برگزار شود. همچنین به تازگی وزیر آموزش و پرورش و رئیس هیأت امنای دانشگاه بحرین، با تشکیل 2هیأت انضباطی، محدودیت‌های جدیدی را برای استادان دانشگاه اعمال کرد.

سفر کلینتون به امارات

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته راهی امارات متحده عربی شد تا با مقام‌های این کشور درباره تحولات منطقه دیدار و گفت‌وگو کند. نیروهای اماراتی در سرکوب شیعیان بحرین به همراه نظامیان عربستان نقش داشتند. گفته می‌شود کلینتون قرار است در این سفر مذاکراتی درباره آینده حملات نیروهای ناتو به لیبی داشته باشد.

کد خبر 137167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز