جمعه ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

در قضیه انرژی صلح آمیز هسته‌ای ایران با وجود ارجاع خلاف قانون پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و اعمال تحریم علیه ایران باز هم شاهد رفتار غیرقانونی کشورهای غربی در این خصوص هستیم.

 حشمت‌الله فلاحت پیشه

در گفت‌وگو با حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نظر وی را در این رابطه جویا شدیم.

  • آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داده‌است، ارزیابی شما از این اقدام آمریکا و اتحادیه اروپا چیست؟

مسئولان حقوقی کشور در پیگیری حقوق ملت ایران در سازمان‌های بین‌المللی و در محاکم حقوقی در دنیا ضعیف عمل می‌کنند. ما حقوق مختلفی داریم که در کنوانسیون‌های بین‌المللی قابل پیگیری است مانند حقوق جانبازان شیمیایی، ایرانیانی که توسط اشغالگران حق شان تضییع شده و قربانیان تروریسم و مسائلی از این دست که باید پیگیری‌شود.

  • در رابطه با تحریم‌های وضع شده، چه پیگیری‌های حقوقی می‌توان انجام داد؟

تحریم‌های اعمال شده از سوی غربی‌ها علیه ایران از 2 جنبه قابلیت پیگیری حقوقی دارد. جنبه اول آن ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت در یک قالب غیرحقوقی است؛ به این معنا که طبق قوانین آژانس زمانی می‌توانیم تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی باشیم که آژانس اعلام کند ایران دارای بمب اتمی است. این در حالی است که نه‌تنها این موضوع را اعلام نکرده بلکه در گزارش‌های خود همواره تاکید کرده که ایران در بحث هسته‌ای تخلفی ندارد و براساس مسائل سیاسی پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شده که قابلیت پیگیری دارد و جنبه دیگر که جای پیگیری حقوقی وجود دارد اعمال تحریم‌های اضافی خارج از شورای امنیت است که از سوی غربی‌ها اعمال می‌شود و خلاف قواعد بین‌المللی است.

البته ما برای پیگیری حقوقی موارد فوق با وجود رفتارهای دوگانه شانسی نداریم ولی انتظار ما از قوه مجریه و قضاییه این است که در جاهایی می‌توانیم حقوق خود را احیا کنیم مانند بحث جانبازان شیمیایی که می‌توانیم دست برتر را در محاکم داشته باشیم.

کد خبر 137265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز