همشهری آنلاین: روسای جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان در نشست سه جانبه با اشاره به اهمیت تقویت همکاری های منطقه‌ای به منظور تثبیت صلح و امنیت در منطقه، بر گسترش همکاری در عرصه‌های سیاسی، امنیتی ، اقتصادی و فرهنگی و تلاش برای مقابله با افراط گرایی ، تروریسم و مداخلات خارجی تاکید کردند.

روسای ایران افغانستان پاکستان

در این نشست دکتر محمود احمدی نژاد به همراه حامد کرزی و آصف زرداری همتایان افغان و پاکستانی خود با اظهار نگرانی از تشدید ناامنی ، افراط گرایی و تروریسم، بر همکاری سه کشور به ویژه در خصوص مبارزه مشترک با تروریسم تاکید کرده و اظهار داشتند: افراط گرایی و تروریسم در مخالفت آشکار با روح اسلام و سنت ها و فرهنگ غنی ملت های منطقه است و مقابله با این پدیده های مذموم از جمله اهداف مشترک سه کشور است که با اتخاذ سیاست‌های اصولی و بنیادین می توان با آنها مقابله کرد.

به گزارش ایسنا؛ روسای جمهور سه کشور همچنین بر لزوم حل و فصل چالش ها و مناقشات منطقه ای بدون دخالت بیگانگان تاکید کرده و افزایش سطح همکاری های همه جانبه را موجب برقراری صلح و ثبات و ارتقاء سطح رفاه ملت های منطقه دانستند.

دکتر محمود احمدی نژاد در این نشست که عصر امروز جمعه در مجموعه نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، در سخنانی با تاکید بر این‌که مشکلات و مسائل منطقه در بیرون از منطقه ریشه دارد، بر گسترش روز افزون همکاری های منطقه‌ای و همدلی و همگرایی بین ملت‌های منطقه بویژه ایران ،افغانستان و پاکستان تاکید کرد و اظهارداشت: اگر همکاری بین خود را گسترش داده و رایزنی‌ها و هماهنگی‌های خود را گسترده تر کنیم با توجه به مبانی و دیدگاه مشترک می توانیم هم در جهت پیشرفت منطقه و هم در راستای رفع مشکلات و موانعی که در مسیر پیشرفت وجود دارد حرکت کنیم .

رییس جمهور تصریح کرد: لازمه مقابله با خطر مشترکی که ملت‌های منطقه را تهدید می کند، همدلی و داشتن برنامه مشترک است و با توجه به این‌که جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان دیدگاه روشن و عمیقی نسبت به مسایل منطقه‌ای و بین المللی دارند با همکاری یکدیگر می توانند راه حل‌های عادلانه و تعیین کننده‌ای را برای مسایل منطقه ارایه کنند.

احمدی نژاد با تاکید بر این‌که امنیت و پیشرفت ایران ، پاکستان و افغانستان به هم گره خورده است، اظهارداشت: دشمنان نمی خواهند هیچ کدام از کشورهای ما پیشرفته و مقتدر باشد این در حالیست که کشورهای ما همه امکانات پیشرفت را در اختیار دارند که اگر این امکانات را در کنار هم قرار داده و دست به دست هم بدهیم می توان نیازهای خود را برطرف کرده و به پیشرفت رسید.

وی افزود: اگرچه دست‌های بیگانه در منطقه بسیار فعال است، اما اگر در مسیر درستی حرکت کنیم با هر گامی که بر می داریم بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد : مسایل امنیتی منطقه نیازمند همکاری های بسیار نزدیک سه کشور است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد : باید با همگرایی و همدلی ساز و کارهایی را طراحی و عملیاتی کنیم که بواسطه آن بتوان مسایل و چالش هایی که منطقه با آن مواجه است برطرف کرده و بر مشکلات غلبه کرد.

حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نیز در سخنانی با تاکید بر نقش ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه خاطر نشان کرد:‌ ملت افغانستان خواهان خروج نیروهای خارجی از کشورشان هستند و در چنین شرایطی ایران و پاکستان می توانند نقش مهمی در برقراری صلح پایدار در افغانستان داشته باشند.

وی افزود : افغانستان بدنبال این است که با منابع و توان خود کشورش را اداره و آباد کرده و به امنیت برساند و همراهی کشورهای همسایه بخصوص ایران و پاکستان در این راه می تواند بسیار موثر باشد.

آصف علی زرداری رییس جمهوری اسلامی پاکستان نیز در این نشست با بیان این‌که مردم ایران فداکاری های زیادی برای رسیدن به جایگاه کنونی خود انجام داده‌اند، اظهارداشت : ایران، پاکستان و افغانستان از قربانیان اصلی تروریسم و جنگ هستند و در شرایط کنونی جهان، جایگزینی جز تقویت هر چه بیشتر روابط و همکاری های همه جانبه برای مقابله با ناامنی و رسیدن به پیشرفت وجود ندارد.

رییس جمهور پاکستان با بیان این‌که بازیگران غیر دولتی با ایجاد گروه های تروریستی مانند طالبان و القاعده بیشترین سود را از تحولات جهانی می برند، گفت : منافع سه کشور از هم جدا ناپذیر است و سابقه چندین هزار ساله تمدنی ما ایجاب می کند تا شرایط جهانی را با دقت مورد ارزیابی قرار داده و بر اساس آن همکاری ها و هماهنگی های خود را در جهت گسترش روابط دو جانبه و منطقه ای به منظور مقابله با ناامنی افزایش دهیم.

وی افزود : سه کشور با همکاری یکدیگر می توانند شرایط کنونی منطقه را کنترل و مشکلات و چالش‌ها را کاهش دهند، اما بی تردید اگر جدا از هم باشیم ضعیف تر خواهیم شد.

رییس جمهور پاکستان خاطر نشان کرد : پاکستان همه منابع پیشرفت را در اختیار دارد و تنها چیزی که به آن نیاز دارد صلح و عدم دخالت نیروهای بین المللی است و در این خصوص اهمیت روابط سه کشور به قدری است که اگر همکاری‌های خود را تقویت کنیم، می توانیم به بازیگران اصلی منطقه تبدیل شویم و پاکستان در این راستا آمادگی دارد همگام با جمهوری اسلامی ایران و افغانستان حرکت کند.

وی خاطر نشان کرد : عناصر و نیروهایی که بر دنیا حاکم هستند نمی خواهند صلح و امنیت برقرار شود، اما پاکستان به همراه ایران و افغانستان همچنان بر موضع طرفداری از صلح و اتحاد تاکید خواهد کرد، چرا که تفکر عناصر افراطی را خطرناک و مخرب می داند.

آصف علی زرداری با تاکید بر این‌که مسایل منطقه باید با راه حل های منطقه ای حل و فصل شود، گفت : غربی ها با ارزش ها و فرهنگ ملت های منطقه بیگانه هستند و حضور و دخالت آنها شرایط را وخیم تر می کند.

روسای جمهور سه کشور در پایان این نشست با انتشار بیانیه مشترکی بر تعمیق همکاری های منطقه ای و بین المللی و گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی سه کشور تاکید کردند.

 

کد خبر 138589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز