گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: تا برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، تنها 11روز دیگر باقی مانده ‌است.

این جشنواره در 5بخش «صحنه‌ای»، «مجالس و شبیه‌خوانی»، «آیین‌ها و بازی‌های نمایشی»، «بین‌الملل» و «سمینارها» به دبیری دکتر محمود عزیزی و از 23 تیر تا اول مردادماه در تهران برگزار می‌شود. اتفاق این دوره از جشنواره را می‌توان حضور سعدی افشار با نمایش «نامادری» دانست که در بخش پیشکسوتان حضور دارد. این بازیگر قدیمی تنها بازمانده نسل طلایی سیاه‌بازی ایران است که در اردیبهشت ماه امسال به‌دلیل شکستگی از ناحیه لگن و پای راست در بیمارستان بستری شد.

تاخیر در جراحی او به‌دلیل مشکلات مالی با حضور حسین مسافرآستانه، مدیرکل هنرهای نمایشی و تقبل تمامی هزینه‌های درمان از سوی مرکز هنرهای نمایشی برطرف شد و به‌همین دلیل او این روزها مشغول تمرین نمایش «نامادری» به کارگردانی رضا هنرمندی است. به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، قصه این نمایش در دهه40 توسط گروه استاد افشار روی تخت حوض اجرا شده بود و امروز بعد از گذشت نیم قرن به پیشنهاد سعدی افشار این نمایش مجددا روی صحنه می‌رود. بنا به گفته کارگردان طرح، روایت این نمایش توسط سعدی افشار نوشته شده‌ و بازنویسی کار توسط کارگردان صورت گرفته است. او درباره بازیگران نمایش گفت: استاد افشار از بین هر یک از گروه‌هایی که پس از انقلاب فعال هستند یک بازیگر را برای حضور در این نمایش انتخاب کردند و با وجود ضعف و ناتوانی که در اثر بیماری دارند، گروه را برای اجرای این نمایش که جزئی از میراث هنر ایرانی (تخت حوضی) است یاری می‌دهند.

اما خبر دیگر این است که 5عنوان کتاب همزمان با جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی منتشر می‌شود. این 5 کتاب با هدف تقویت رویکرد پژوهشی و تحقیقاتی و غنی‌سازی‌ محتوایی این رویداد بین‌المللی از سوی ستاد برگزاری جشنواره پیش‌بینی شده است. مجموعه مقالات دومین سمینار نمایش‌های آیینی و سنتی (دکتر حمیدرضا اردلان)، صحنه و صحنه‌پردازی ‌(دکتر محمدحسین ناصربخت)، روز شمار تعزیه با هاشم فیاض (داوود فتحعلی بیگی)، دفتر تعزیه11 (داوود فتحعلی بیگی) و گرامافون (دکتر اردشیر صالح‌پور) از جمله این کتاب‌هاست.از آنجایی که هیچ جشنواره‌ای بدون نشست‌های تخصصی برگزار نمی‌شود، در این دوره چند نشست تخصصی با هدف تقویت رویکرد پژوهشی و تحقیقاتی و غنی‌سازی‌ محتوایی این رویداد بین‌المللی از سوی ستاد برگزاری جشنواره پیش‌بینی شده است.

کد خبر 139244

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز