گروه اقتصادی - رضا کربلایی: سخنگوی طرح تحول اقتصادی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در 6 ماه گذشته در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر وجود شائبه‌هایی درباره چاپ پول برای تامین بودجه هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد:

هیچ پولی چاپ نکرده‌ایم و این موضوع در نشست اخیر کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس هم مطرح شد که ما در گزارشی اعلام کردیم براساس قانون اجازه داریم از تنخواه استفاده کنیم و ما هم همین کار را انجام دادیم.محمدرضا فرزین در پاسخ به این پرسش که آیا تنخواه دریافتی به میزان 5 هزار میلیارد تومان تسویه شده است یا نه؟ گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم تنخواه را تسویه کنیم و در طول زمان این کار را خواهیم کرد؛ آن‌هم زمانی که میزان درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها بیش از هزینه‌ها باشد و به مجلس هم این را گزارش داده‌ایم. او در پاسخ به سؤال دیگر همشهری که آخرین وضعیت دخل و خرج هدفمندی یارانه‌ها به چه میزان بوده و آیا درآمدهای کسب شده به میزان پیش‌بینی‌های دولت بوده است؟ آماری از وضعیت درآمدهای به دست آمده از هدفمندی یارانه‌ها ارائه نداد اما گفت: تعداد کسانی که یارانه نقدی می‌گیرند از حدود63.7میلیون نفر به حدود 73 میلیون نفر رسیده است و تاکنون 21 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است.

او افزود: میزان کل یارانه نقدی پرداخت شده در پایان سال 89 بالغ بر 8 هزار و 600 میلیارد تومان و یارانه نقدی پرداختی به بخش تولید 1400، کشاورزی 200، حمل‌ونقل 200 و شهرداری‌ها 160 میلیارد تومان بوده که این مبلغ افزون بر سهمیه سوختی است که به‌صورت یارانه‌ای ابتدا به بخش‌های مختلف اختصاص یافته است. معاون وزیر اقتصاد در واکنش به سؤالی درخصوص عدم‌اختصاص سهم 30 درصدی بخش تولید و سایر بخش‌های تعیین‌شده در قانون، عنوان کرد: در سال‌جاری تمرکز ما این است که در قالب بسته‌های حمایت از تولید، منابع نقدی پیش‌بینی شده را به بخش‌های تولیدی و سایر بخش‌ها اختصاص دهیم و بخشی از تاخیرهای صورت‌گرفته ناشی از فرایندهای تامین مالی طرح بوده است و ان‌شاء‌الله با اصلاحاتی در منابع به تمامی تعهدات‌مان در سال‌جاری عمل خواهیم کرد، هرچند حمایت از تولید زمان‌بر است.
فرزین در پاسخ به این سؤال که آیا منظور از اصلاحات، کاهش میزان یارانه‌های نقدی و یا خوشه‌بندی خانوارها خواهد بود؟ اظهار کرد: به هیچ عنوان و ما هیچ طرحی برای کاهش میزان یارانه‌های نقدی روی میز نداریم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ طرح مشخصی برای اجرای فاز 2 هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری نداریم، گفت: قیمت‌های انرژی و سایر حامل‌ها همین قیمت‌های فعلی است. اگر بخواهیم وارد فاز 2 اجرای هدفمندی شویم اطلاع‌رسانی را مانند فاز قبلی آغاز خواهیم کرد.

قیمت شیر استانی تعیین می‌شود

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت با بیان اینکه قیمت شیر منطقه‌ای تعیین خواهد شد، گفت: روش حمایت در بخش شیر از مصرف به تولید تغییر می‌یابد و قیمت شیر در 3 مرحله تولید، شیر فرآوری شده و مصرفی به‌صورت استانی تعیین می‌شود و حمایت‌های لازم نیز از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت خواهد گرفت. او افزود: از تاریخ 15 تیرماه، وارد فرایند اجرایی جدیدی در مورد نرخ شیر خواهیم شد، این امر هیچگونه تاثیری بر قیمت شیر نخواهد داشت یعنی کنترل خواهیم کرد که تاثیری بر قیمت‌ها نداشته باشد.

کد خبر 139356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز