جمعه ۱۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سودان جنوبی از شنبه 18 تیر، به صورت رسمی مستقل می‌شود.

روزنامه تاگس سایتونگ در گزارشی درباره این کشور جدید نوشت، شش ماه پس از همه پرسی ماه ژانویه که 99 درصد از چهار میلیون نفر واجد شرایط رای دهی این کشور رای به جدایی از سودان دادند، سالوا کاییر (Salva Kiir)، رییس جمهور سودان جنوبی و رهبر ارتش سابق شورشیان SPLA (ارتش آزادیبخش سودان) قانون اساسی جدید را ابلاغ می‌کند.

علاوه بر مهمانان متعدد عالیرتبه، عمر حسن البشیر، رییس جمهور سودان هم در این مراسم جشن استقلال حضور خواهد داشت.

بشیر پیش از سفر به جوبا گفت وی قصد دارد به مردم سودان جنوبی تاسیس کشور جدیدشان را تبریک بگوید و برای آنها آرزوی امنیت و ثبات کند.

بنا به اعلام سازمان ملل، بیش از 73 هزار نفر از اهالی کوردوفان جنوبی به سودان جنوبی گریخته‌اند. در مجموع بیش از 300 هزار تبعه سودان جنوبی، همسایه شمالی را ترک کرده و اکنون در بخش فقیرنشین جنوبی زندگی می‌کنند. از روز 9 ژوئیه همه اتباع سودان جنوبی که در شمال ساکن باشند، خارجی محسوب خواهند شد.

کارمندان دولتی تبعه سودان جنوبی که در خارطوم مشغول کار هستند، ابلاغیه ای را دریافت کرده‌اند که در آن برای شان "آرزوی خوشبختی و سعادت در کشور جدیدشان" شده است. کسی که روادید سودان شمالی را نداشته باشد، در معرض اخراج قرار دارد. حزب دولتی سودان جنوبی هم دیگر مجوز فعالیت در همسایه شمالی ندارد.

 مخالفت خارطوم با تداوم حضور سازمان ملل در سودان شمالی

از نظر خارطوم، از روز 9 ژوئیه دیگر هیچ دلیلی برای حضور ماموریت سازمان ملل در سودان (Unmis) که بیشتر عملیات خود را در سودان جنوبی انجام می‌داد، وجود ندارد. تصمیم گیری برای ماموریت جایگزین در سودان جنوبی (Unmiss) باید در شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد. سازمان ملل قصد دارد با این تصمیم مقاومت خارطوم را در برابر تداوم حضور سازمان ملل در سودان شمالی بشکند. دولت سودان اعلام کرده است استقلال جنوبی ها به معنای پایان اعتبار توافقنامه صلح سودان جنوبی CPA است که بر مبنای آن سازمان ملل در این کشور استقرار یافت.

تاکنون حدود 3000 سرباز Unmis در سودان شمالی استقرار داشته اند که بیشتر آنها در ابیه و کوردوفان جنوبی هستند. قرار است آنها در ابیه جای خود را به نیروهای نظارتی اتیوپیایی بدهند. کارکنان Unmis در شمال می گویند هیچ نظری ندارند که قرار است از روز 9 ژوئیه چه کاری انجام دهند.

دولت آمریکا اعلام کرد موافق تداوم حضور سازمان ملل در کوردوفان جنوبی و نیل آبی در همسایگی این منطقه است.

کد خبر 139808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز