گروه اقتصادی: افزایش قیمت بلیت هواپیما‌ها در 2نوبت در یکسال اخیر درحالی صورت می‌گیرد که کیفیت خدمات و ایمنی پروازها ثابت و چه بسا نزولی بوده است.

به گزارش‌همشهری، ستاد هدفمندی یارانه‌ها درحالی به‌تازگی افزایش 14درصدی بلیت هواپیما را صادر کرده که هیچ نظارتی بر کیفیت خدمات از سوی دولت وجود ندارد و تکلیفی از این افزایش قیمت برای افزایش کیفیت خدمات برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد نمی‌کند. بنابر این به‌نظر می‌رسد که مانند گذشته این‌بار نیز مسافران هوایی شاهد ارتقای سطح خدمات شرکت‌ها نباشند، چرا که مدیران صنعت هواپیمایی کشور این میزان افزایش قیمت را برای افزایش کیفیت خدمات کافی قلمداد نمی‌کنند.

از طرفی، توجیه دیگر ایرلاین‌ها در افزایش قیمت بلیت، ناچیز‌بودن سهم حمل‌ونقل هوایی در سبد مصرفی خانوار است. بدین‌ترتیب شرکت‌ها به‌منظور پوشش دادن هزینه‌های خود همواره خواستار افزایش بهای بلیت بوده‌اند؛ به‌نحوی که طی 8سال اخیر این نرخ را 5/109درصد افزایش داده‌اند اما به اذعان اغلب استفاده‌کنندگان از این بخش، سطح خدمات هوایی در این مدت با تغییر چندانی مواجه نشده است.
از طرفی قانون برنامه پنجم هم صنعت هواپیمایی را مکلف به آزادسازی قیمت‌ها تا سال سوم برنامه کرده تا بدین‌ترتیب امکان فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در یک فضای رقابتی فراهم شود.

اعتراف به ناتوانی در افزایش سطح خدمات

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی آخرین افزایش قیمت در این صنعت را مربوط به آبان ماه سال گذشته بیان می‌کند و می‌گوید: این نکته را می‌پذیرم که شرکت‌ها نتوانسته‌اند سطح خدمات خود را در حد مطلوبی ارتقا بخشند اما این به خاطر این بوده که تمام منافع حاصل از افزایش قیمت، صرف جبران ضررهای انباشته طی سال‌های گذشته شده است.حمید غوابش در گفت‌وگو با همشهری افزایش 14درصدی را حداقل افزایش مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی عنوان و تصریح می‌کند: در شرایطی که نرخ تورم 14درصد، نرخ ارز 12درصد و نرخ سوخت برای هواپیماها 300درصد افزایش داشته است، نمی‌توان بدون افزایش قیمت بلیت شاهد ادامه فعالیت ایرلاین‌ها بود. وی ادامه می‌دهد: طبیعی است که شرکت‌های هواپیمایی باید یک حداقلی از سطح خدمات را به مشتریان خود ارائه کنند اما پیش از اینکه بخواهند خدمات خود را افزایش دهند باید امکان پوشش دادن هزینه‌های خود را داشته باشند.

توجه به افزایش هزینه‌ها در نرخ‌گذاری بلیت

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرتور هم تصریح کرد: پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها تاثیر‌گذاری افزایش قیمت‌ها در بخش هوایی، در تاثیرات اولیه 30درصد و در تاثیرات ثانویه حدود 42 درصد است.
سید مهدی صادقی به ایسنا گفت: اگر قرار باشد به این گزارش عمل نشود، اتفاق خوبی در این بخش رخ نمی‌دهد.

کد خبر 140217
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز