دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: خروج بزرگ‌ترین گروه شیعه بحرین از مذاکرات با دولت که به مذاکرات ملی معروف است، این مذاکرات را در آستانه شکست قرار داده‌است.

مذاکرات ملی بحرین

شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت وفاق بحرین از مهم‌ترین تشکل‌های سیاسی نماینده اکثریت مردم این کشور، خروج این گروه از جلسات گفت‌وگوهای ملی را به‌دلیل بی‌اعتنایی به مطالبات مخالفان و جدی گرفته نشدن آن اعلام کرد؛ اقدامی که انتظار می‌رود دیگر گروه‌های مخالف هم از آن پیروی کنند. شیخ علی سلمان با اشاره به اینکه هیچ مذاکره واقعی در جریان نیست، تأکید کرد: ما به مطالبات خود پایبندیم و خواهان گفت‌وگوی واقعی هستیم و به شیوه مسالمت‌آمیز به مطالبات خود از طریق تظاهرات و تجمعات ادامه خواهیم داد.

خلیل المرزوق، رئیس هیات جمعیت وفاق در مذاکرات ملی هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که این مذاکرات هرگز فایده‌ای نخواهد داشت و هیچ راه‌حل سیاسی ریشه‌ای را برای بحران کشور مهیا نمی‌کند. مقام‌های دولت بحرین پس از ماه‌ها اعتراض‌های ضد‌دولتی در این کشور که کشته شدن ده‌ها نفر را به‌دنبال داشت برای آرام کردن شرایط، آغاز مذاکرات با مخالفان را در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کردند. این در حالی است که از مجموع ۳۰۰ کرسی این مذاکرات تنها ۳۵کرسی به مخالفان اختصاص یافته است که اعتراض گسترده اکثریت شیعه این کشور را به‌دنبال داشت. با خروج جمعیت وفاق اکنون انتظار می‌رود که گروه‌های مخالف دیگر هم اقدام مشابهی انجام دهند. دبیرکل جمعیت وفاق روز گذشته با اشاره به همین مسئله اعلام کرد که جمعیت وعد هم در حال بررسی خروج از گفت‌وگوهای ملی بحرین است.

جمعیت وفاق بحرین پیش از آغاز این گفت‌وگوها تاکید کرده‌بود درصورتی که 5 خواسته اصلی انقلابیون در دستور کار مذاکرات قرار نگیرد از گفت‌وگوی رژیم آل‌خلیفه خارج می‌‌شوند. جمعیت وفاق خواستار اصلاحات ریشه‌ای، تشکیل دولت منتخب، تشکیل پارلمانی با اختیارات قانونگذاری و نظارت کامل، سیستم انتخاباتی شفاف و دستگاه قضایی مستقل شده است.

درخواست برای بازگشت به مذاکرات

مقام‌های دولت بحرین با اعلام خروج وفاق و نگرانی از شکست زودهنگام مذاکرات، روز گذشته از این جمعیت خواستند تا بار دیگر به مذاکرات بازگردد. سخنگوی این مذاکرات با ابراز تأسف از این تصمیم اعلام کرد که درهای مذاکرات به روی هرگروهی که از آن خارج شود باز خواهد بود. با وجود این مقام‌های دولتی بحرین اعلام کرده‌اند که این مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت.
تنها ۵نماینده از جمعیت وفاق که ۶۰ درصد آرا را در انتخابات پارلمانی سال گذشته از آن خود کرده بود در مذاکرات ملی حضور داشتند. خلیل المرزوق، رئیس هیات جمعیت وفاق در مذاکرات ملی در واکنش به این مسئله روز گذشته با اشاره به در اختیار داشتن اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان این کشور توسط جمعیت وفاق تأکید کرد که هر نوع مذاکره‌ای بدون حضور این جمعیت بی‌اعتبار بوده و نمی‌تواند بیانگر خواست عمومی مردم این کشور باشد.

درخواست برای پایان بازداشت کادر پزشکی

دیده‌بان حقوق بشر از حکومت بحرین خواست تا به دستگیری گسترده پزشکان و پرستارانی که مجروحان ناآرامی‌های اخیر را در این کشور مورد درمان قرار می‌دادند، پایان دهد. دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی ۲۴ صفحه‌ای اعلام کرد که مدارک به دست آمده از بازداشت گسترده پزشکان و پرستاران این کشور به خاطر مداوای معترضان خبر می‌دهد. گفته می‌شود حداقل ۷۰ نفر از کادر پزشکی بیمارستان‌ها توسط نیروهای امنیتی بحرین بازداشت شده‌اند که گروهی از آنها در دادگاهی نظامی مورد محاکمه قرار گرفته‌اند. دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود همچنین خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره سرکوب معترضان بحرین شده‌است.

کد خبر 140637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز