گروه اقتصادی: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌لایحه متمم 3 هزار میلیارد تومانی دولت را دارای ماهیت جاری عنوان کرد.

دکتر احمد توکلی با بیان اینکه در جلسه روز یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه این متمم با 17 رأی موافق یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع تبدیل به اصلاحیه شده، نسبت به تامین اعتبار 500 هزار میلیارد تومانی این لایحه از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی با توجه به تحقق درآمد 48 میلیارد تومانی دولت از این محل طی 9 ماهه نخست سال جاری، ابراز تردید کرد.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه در روزهای پایانی دی‌ماه موجودی حساب ذخیره ارزی پس از کسر تعهدات کمتر از نیم میلیارد دلار بود و تا پایان سال حداکثر موجودی آن به 5/6 میلیارد دلار می‌رسد، برداشت 5/2 میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی برای تامین اعتبار لایحه متمم علاوه بر اینکه حساب ذخیره را خالی می‌سازد، آثار شدید تورمی‌دارد.

توکلی معتقد است این لایحه در مجموع ماهیت جاری دارد، نه عمرانی، زیرا جمعاً‌ 3300 میلیارد تومان (1500 میلیارد تومان جدید و 1800 میلیارد تومان حاصل از جابجایی 3 درصدی ردیف‌های بودجه 85) بر بودجه جاری می‌افزاید. از حیث عمرانی، از یک طرف 1500 میلیارد تومان به عمرانی می‌افزاید و از طرف دیگر 1800 میلیارد تومان از آن بر‌می‌دارد. پس ماهیتاً در مجموع اعتبار عمرانی کم می‌شود.

توکلی افزود: وقتی منبع جدیدی نداریم، مصرف تازه را نمی‌توانیم بپذیریم، ولی با کسری‌های جاری دولت که اعظم آن حقوق و دستمزد است چه کنیم؟ تنها راه باقیمانده اصلاح بودجه است به مقداری که ضرورت‌ها را پاسخ دهد. در واقع کمیسیون برای همراهی با دولت تمامی‌بودجه جاری درخواستی را اجتناب ناپذیر تلقی کرد. گرچه نسبت به اطلاعات ارائه شده سال گذشته در موقع بررسی لایحه سال 1385 معترض بود، ولی تامین 33 هزار میلیارد ریال درخواستی دولت برای پوشاندن کسری‌هایش را از سر ناچاری پذیرفت.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس افزود: کمیسیون برنامه و بودجه راه را این تشخیص داد که تمام مبلغ را با اجازه جابجایی در دسترس دولت قرار دهد. یعنی بدون آنکه سقف بودجه مصوب (مصوب 85 به اضافه سه متمم) را تغییر دهد دست دولت را باز بگذارد که با جابجایی از اعتبارات عمرانی به جاری رفع مشکل کند، به شرط آن که اعتبارات عمرانی استانی کم نشود. توکلی در پایان اظهار امیدواری کرد، امید است بودجه سال 1386 که به دست رئیس جمهور محترم تقدیم مجلس شده وضع بهتری داشته باشد و سال آینده به هیچ متممی‌نیاز نداشته باشیم.

به گزارش همشهری، کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه روز یکشنبه به منظور جلوگیری از برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی، این متمم را به اصلاحیه بودجه تبدیل کرد.

به گفته عادل آذر عضو کمیسیون برنامه و بودجه، بر اساس این اصلاحیه، دولت می‌تواند تا 3300 میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی بودجه و یا جابجایی اعتبارات جاری بین دستگاهی، کسری بودجه جاری دستگاه‌های خود را تا پایان سال تامین کند.

کد خبر 14116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز