گروه سیاسی: هفته گذشته اگر ناامنی‌های اجتماعی کشور جلسه علنی مجلس را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود، این‌بار اتفاقاتی چون شهادت 5 پاسدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در غرب کشور و ترور یکی از نخبگان علمی کشور در شرق تهران، فریاد مرگ بر آمریکای نمایندگان را بلند کرد.

بیانیه‌ای که به امضای 200 نماینده مجلس رسیده و اقدامات تروریستی اخیر کشور را محکوم کرده بود، تنها نمونه از واکنش‌هایی نبود که نسبت به این حوادث در مجلس دیده شد؛ کما اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطقی از نیروهای امنیتی کشور خواست تا ریشه‌کنی کامل عناصر پژاک تلاش مجدانه کنند. 5 نماینده مجلس در تذکری به وزیر اطلاعات خواستار انجام اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از اقدام‌های تروریستی شدند و چند نماینده از تبدیل شدن شمال عراق به مقر گروهک پژاک گلایه کردند و از دستگاه دیپلماسی خواستند ضمن رایزنی با دولت عراق تکلیف اقلیم کردستان را روشن کنند.

این همه به غیراز نطق کاظم جلالی درباره جنایت‌های آمریکا و ضرورت تصویب یک فوریت طرح تحریم 26 مقام آمریکایی بود.
در این طرح که فوریت آن دیروز به تصویب رسید، پیش‌بینی شده است کمیته‌ای متشکل از وزرای اطلاعات، امور خارجه، رئیس سازمان صداوسیما، فرمانده نیروی انتظامی و 2 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که یک نفر از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و یک نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و به ریاست دادستان کل کشور تشکیل شود و هر ۶ ماه یک بار گزارشی از عملکرد خود در پیگیری موضوع تحریم مقامات آمریکایی ارائه دهند.

تذکر 5 نماینده به وزیر اطلاعات نیز تنها نمونه از تذکرهایی نبود که نمایندگان مجلس در واکنش به اقدامات تروریستی اخیر کشور به وزیران دولت می‌دادند. نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در تذکری به وزیر امور خارجه تاکید کرد: متأسفانه با وجود کمک‌های فراوان ایران به اقلیم کردستان عراق، این اقلیم تبدیل به معبر و پناهگاهی برای عبور تروریست‌های پژاک شده تا با بمب‌های آمریکایی فرزندان ایران را به شهادت برسانند. وی از وزارت امور خارجه خواست با مسئولان اقلیم کردستان عراق قاطعانه برخورد کند تا اتفاقات این چنینی دیگر تکرار نشود.

چنین خواسته‌ای البته در سخنان پیش از دستور رئیس مجلس شورای اسلامی نیز مطرح بود که با تبریک و تسلیت شهادت 5 نفر از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با گروهک تروریستی پژاک گفت که این گروهک اگر مایل است در اجاره امیال آمریکا زندگی کند بداند با روزگار دیگری مواجه است؛ زیرا نیروهای جان بر کف سپاه در هر کجا که این عناصر تروریستی باشند با آنها برخورد خواهند کرد.

تذکری متفاوت را البته سعد‌الله نصیری قیداری داد که از رئیس قوه قضاییه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات خواست در مجازات عاملان ترور دانشمندان کشور با جدیت عمل کنند و با انتقاد از عدم‌مجازات مجید جمالی فش تروریستی که مسعود علیمحمدی را در قیطریه تهران به شهادت رساند، گفت: با وجود سلسله ترورهای کشور از دکتر علیمحمدی تا ترور اخیر دانشمند کشورمان شاهد مجازات عاملان آن نیستیم؛ مطمئنا وزارت اطلاعات توان مقابله با عوامل این ترور را دارد، لذا خواهشمندیم این موضوع جدی‌تر گرفته شود و حداقل در مورد عامل ترور شهید ‌علیمحمدی که دستگیر شده، شاهد مجازات این فرد باشیم.

کد خبر 141204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز