قدرت فراوان ابومسلم موجب نگرانی دستگاه خلافت عباسی شده بود.

موقعیت و نفوذ سیاسی وی چنان بود که فرمانروایان و سرداران نظامی ناحیه شرقی خلافت را بی‌فرمان خلیفه تعیین می‌کرد و به نام خویش سکه می‌زد و خلیفه در عراق بدون دستور او هیچ کار مهمی انجام نمی‌داد. این قدرت و شکوه ابومسلم باعث حسادت و کینه عباسیان خصوصا منصور شده بود. ماجرای کشتن یزیدبن‌هبیره و کشمکش سیاسی در فارس، خشم خلیفه نسبت به ابومسلم را برانگیخت. منصور برای بازداشتن ابومسلم از رفتن به خراسان کوشید که وی را با پیشنهاد پذیرش حکومت شام و مصر بفریبد اما ابومسلم که می‌دانست تنها پایگاه استوار او خراسان است از پذیرفتن فرمان خلیفه سرباز زد.
سرانجام ابومسلم فریفته وعده‌های دروغین خلیفه و یارانش شد و از میانه راه به عراق بازگشت و به توطئه منصور در 25 شعبان سال 137 قمری به قتل رسید. بدین گونه مردی که به گفته مأمون، همانند اردشیر و اسکندر بود بر سر یک اشتباه کشته شد.

1358 شمسی: اقامه نخستین نماز جمعه انقلاب توسط آیت‌الله طالقانی

اسلام همواره امت را به کلمه توحید و توحید کلمه دعوت کرده و شریعت اسلام برای تحقق این معنی مردم را به تشکیل اجتماعات تشویق کرده و روز جمعه موقعیتی برای تحقق این امر مقرر شده است. به همین علت، پیامبر اکرم(ص) از آغاز هجرت به مدینه، نماز جمعه را اقامه می‌کردند و از این طریق مردم را در جریان مسائل و رویدادهای سیاسی، اجتماعی و دینی قرار می‌دادند. پس از پپروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، وظیفه برپایی نماز جمعه تهران را بر عهده‌ آیت‌الله طالقانی گذاشتند و ایشان اولین نماز جمعه تهران را بعد از پیروزی انقلاب در روز جمعه، پنجم مرداد 1358 در دانشگاه تهران اقامه کردند. با آغاز اقامه نماز جمعه، گروهک‌های منافق و منحرف که سعی در به انحراف کشیدن انقلاب اسلامی مردم ایران داشتند، ناگهان با یک معجزه بزرگ الهی و اسلامی روبه‌رو شدند و با برپایی نماز جمعه نقشه‌های منافقین نقش بر آب شد.

1359 شمسی: مرگ آخرین شاه ایران

محمدرضا پهلوی پس از خروج از کشور ابتدا مدتی را در منطقه ماند، به امید آنکه مجددا به حکومت بازگردد. با شدت یافتن بیماری سرطان طحال، وی مجبور شد برخلاف تمایل دولتمردان آمریکا، برای درمان پزشکی به مرکز مموریال اسلون- کترینگ در آمریکا برود. با بروز بحران گروگانگیری، هیچ کشوری علاقه‌ای به پناه دادن به یک سلطان بی‌تاج و تخت نداشت. روزنامه نیویورک تایمز او را به یهودی سرگردانی تشبیه کرد که به دنبال بندری برای پهلو گرفتن می‌گردد. محمدرضا پهلوی پس از خروج از بیمارستان ابتدا به مرکز پزشکی ویلفوردهال در پایگاه نیروی هوایی لاکلند در تگزاس و سپس به پاناما و مکزیک و بعد از آنجا به مصر رفت. او پس از سال‌ها جنایت و خیانت، در 5 مرداد سال 1359 شمسی در سن 61 سالگی بر اثر بیماری ماکروگلوبولینمی والدنشتروم در مصر درگذشت.

کد خبر 141320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز