یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

علی کهن‌نسب: نوجوانان مکزیک برای دومین بار قهرمان جام‌جهانی فوتبال نوجوانان شدند.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 612

مکزیکی‌ها چندی قبل قهرمان مسابقات «گلدکاپ» نیز شده بودند. نتایج بازی‌های این تیم در جام‌جهانی، رقابت‌های کونکاکاف و کسب دو عنوان قهرمانی در رده نوجوانان در چند سال اخیر، نشان می‌دهد مکزیکی‌ها در سال‌های پیشِ‌ رو حرف‌های بسیاری در فوتبال برای گفتن خواهند داشت.

هر چند برخی از کار‌شناسان غیبت چهار تیم اول رقابت‌های قهرمانی دوره گذشته و میزبانی را از عوامل قهرمانی مکزیکی‌ها می‌دانند، باید پذیرفت که مکزیک تنها میزبان برگزاری این رقابت‌ها از سال ۱۹۸۵ تاکنون است که به عنوان قهرمانی دست پیدا می‌کند. قهرمانی تیم بزرگ‌سالان این کشور در گلدکاپ هم نشان می‌دهد این کشور ظرفیت قهرمانی در رویدادهای بزرگ، حتی جام‌جهانی را دارد.

تیم ملی مکزیک برای قهرمانی در مرحله مقدماتی بر تیم‌های کره شمالی (قهرمان آسیا)، هلند (قهرمان اروپا) و کنگو (نماینده قاره افریقا) غلبه کرد و در مراحل بعدی نیز برای تصاحب عنوان قهرمانی، تیم‌های پاناما، فرانسه، آلمان و اروگوئه را مقتدرانه شکست داد.

شکارچیان استعداد در مکزیک

برگزاری رقابت‌های جهانی فوتبال نوجوانان فرصت مناسبی برای باشگاه‌های بزرگ و ثروتمند اروپایی است تا با فرستادن کار‌شناس و استعدادیاب‌های خود به محل برگزاری رقابت‌ها، نوجوانان آینده‌دار و مستعد را از کشورهای مختلف شناسایی کنند و با قراردادهای بلندمدت به عضویت باشگاه خود درآورند. به‌همین دلیل نباید تعجب کرد که در همین روز‌ها شاهد بستن قرارداد باشگاه‌های بزرگ با بازیکنانی چون «سلیمان کولی‌بالی» بهترین گلزن جام‌جهانی نوجوانان از کشور افریقایی ساحل عاج، «‌هاتان کوبرو» دروازه‌بان خوش‌قامت اروگوئه‌ای یا «خولیو گومز» مکزیکی برنده توپ طلای جام‌جهانی نوجوانان باشیم.

درخشش آسیایی‌ها

نمایندگان قاره آسیا در جام‌جهانی نوجوانان نتایج خوبی کسب کردند، ولی غیبت ایران در این رقابت‌ها باعث شد رسانه‌های کشورمان کمتر به این رقابت‌ها بپردازند.

تیم نوجوانان ایران در دوره قبل (سال ۲۰۰۹ در نیجریه) در گروهی که کلمبیا، هلند و گامبیا نیز حضور داشتند، سرگروه شده بود؛ اما در مرحله یک هشتم نهایی، در وقت اضافی به اروگوئه باخت و از دور رقابت‌ها حذف شد.

کره شمالی، قهرمان نوجوانان آسیا در گروه اول با دو تساوی مقابل هلند و کنگو و شکست در برابر مکزیک، حذف شد، ولی ژاپن شایسته‌ترین نماینده آسیا در گروهی که آرژانتین، فرانسه و جامائیکا حضور داشتند، با دو پیروزی و یک تساوی صدرنشین شد و تا مرحله یک چهارم پایانی پیش رفت.

ازبکستان نیز در گروهی که امریکا، نیوزیلند و جمهوری چک حضور داشتند، به عنوان صدرنشین صعود کرد و در مرحله یک هشتم، چهار بر صفر استرالیا را درهم کوبید؛ اما در مرحله یک‌چهارم پایانی در برابر اروگوئه، نایب‌قهرمان این دوره شکست خورد و از دور رقابت‌ها بیرون رفت.

تا به حال، از آسیا تنها یک تیم (عربستان، در سال ۱۹۸۹) به قهرمانی این رقابت‌ها دست یافته است.

کد خبر 141708
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز