گروه اقتصادی: طبق مصوبه شورای‌عالی استاندارد، خودرو‌سازان موظف هستند تا طبق استاندارد ذیربط مصرف سوخت محصولات تولیدی خود را با شیوه‌هایی که در قانون آمده آزمایش کرده و آن را در قالب برچسب مصرف سوخت روی محصولات نصب کنند.

نظام‌‌الدین برزگری

با وجود این، برچسب‌های نصب‌شده روی خودروهای ساخت داخل طبق استانداردهای مصوب نبوده و براساس قانون خودرو‌سازان ملزم به نصب برچسب‌های واقعی از ابتدای مرداد ماه بودند که ظاهراً اینگونه نشده است. دراین‌باره با نظام‌‌الدین برزگری، رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا نصب برچسب واقعی روی خودروها از ابتدای مرداد اجرا نشده است؟

نصب برچسب استانداردهای واقعی مصرف سوخت با درخواست تجدید نظر خودرو‌سازان همراه شد اما در نشست تجدید نظر به نتیجه‌ای نرسید. خودرو‌سازان این استاندارد را سختگیرانه‌تر از استانداردهای اروپا قلمداد می‌کنند اما از آنجا که هیچ تغییری در نشست تجدید‌نظر در مورد نصب برچسب انرژی واقعی روی خودروهای ساخت داخل حاصل نشده و کمیته مذکور تغییر این استاندارد را نپذیرفته است، بر این اساس خودرو‌سازان ملزم به نصب برچسب جدید معیار مصرف سوخت از ابتدای مرداد ماه هستند.

  • نصب برچسب جدید چه تغییری در رتبه‌‌بندی خودروهای ساخت داخل از نظر میزان مصرف سوخت به‌دنبال خواهد داشت؟

با اجرایی شدن این استاندارد رتبه‌بندی مصرف انرژی خودروهای ساخت داخل پایین‌تر می‌آید و اگر خودرویی قبلا رتبه بی‌را داشته اکنون به رتبه دی یا سی تنزل می‌یابد. با کاهش رتبه‌بندی معیار مصرف سوخت خودروها با نصب برچسب‌های جدید حدود 6 خودروی وانت و ون ساخت داخل قادر به پشت‌سرگذاشتن این استاندارد نخواهند بود. آنچه مسلم است استانداردی که برای برچسب مصرف سوخت اجرایی خواهد شد، مطابق با برچسب جدید خواهد بود؛ با این روند باید استاندارد جدید اجرا شده و درصورتی که خودرو‌سازان ادعایی در این زمینه دارند می‌توانند، پیگیری کنند. درصورتی که رتبه‌خودروهای داخلی نیز تنزل یابد، آنها می‌توانند مانند برخی خودروسازها با ارتقای موتور نسبت به جبران آن اقدام کنند.

  • با پذیرفته نشدن درخواست بازنگری و سپری شدن یک هفته از مرداد ماه چرا نظارت بر استاندارد مذکور اجرایی نشده است؟

این قانون از ابتدای مرداد ماه اجرایی شده و به‌خودرو‌سازان اعلام کرده‌ایم که معیارهای مصرف سوخت جدید نصب شده با کد استاندارد 2- 4241 روی محصولاتشان را با عملکرد خودروها تطبیق داده و درصورتی که همخوانی نداشته باشد از شماره‌گذاری و عرضه این خودروها به بازار جلوگیری خواهد شد. خودروهای جدید عرضه شده با معیار مذکور باید مطابق با برچسب واقعی مصرف سوخت باشد و بازرسان مؤسسه استاندارد نسبت به تطبیق میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای تولید داخل با برچسب‌های جدید اقدام می‌کنند تا ادعای خودرو‌سازان در زمینه میزان مصرف سوخت در شهر و جاده و آلایندگی خودروها با معیار جدید نصب شده مطابقت داده شود. این فرایند منحصر به یک روز نخواهد بود و مستمر پیگیری می‌شود.

  • دیدگاه‌های خودرو‌سازان در زمینه تاثیر عدد اکتان بنزین در معیار مصرف سوخت خودروها را تا چه حد می‌پذیرید؟

تاثیر عدد اکتان بنزین در میزان مصرف سوخت غیرقابل انکار است و بر این اساس به‌خودرو‌سازان اعلام کرده‌ایم که میزان مصرف سوخت را با بنزین عدد اکتان 87 که همان استاندارد قبلی است اندازه‌گیری می‌کنیم. درصورتی که با بنزین عدد اکتان بالاتر این محاسبه انجام شود، مصرف‌ خودروهای ساخت داخل به‌مراتب بیش از میزان اعلام شده کنونی خواهد بود.

 

کد خبر 141740
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز