شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه سیاسی: محسن کوهکن، سخنگوی هیأت رئیسه در رابطه با نحوه حضور نمایندگان در مجلس نهم و تعیین دوره نمایندگی گفت که با توجه به استفساریه صورت گرفته، منظور از دوره نمایندگی، ورود به دوره مجلس است که این شامل میان‌دوره‌ای‌ها و 4 سال کمتر هم می‌شود و این بر خلاف آن چیزی بود که قبلاً عباسعلی کدخدایی در رد استفساریه گفته بود.

سید حسین نقوی حسینی

در این خصوص با سید حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • سرنوشت پیگیری طرح استفساریه به کجا انجامید؟

مصوبه‌ای که مجلس با هدف ارتقای سطح تحصیلات نمایندگان گذراند سطح تحصیلات نمایندگان را به کارشناسی ارشد، ارتقا داد که همان طور که مطلع هستید شورای نگهبان 2 ایراد بر آن داشت. نمایندگان استفساریه‌ای تهیه کردند که شورای نگهبان آن را رد کرد، بعد خواستند برای حل این استفساریه مجدداً پاسخ‌هایی تهیه کنند تا مشکل حل شود ولی واقعاً حل نمی‌شود. ما نمی‌توانیم؛ چون قانون اساسی به صراحت دوره نمایندگی را 4 سال می‌داند و مدرک تحصیلی هم باید به تأیید وزارت علوم، بهداشت یا دستگاه‌هایی که مجوز از وزارت علوم دارند برسد. بنابراین الآن مشکل سرجای خودش است.

  • این مشکل از چه طریق قابل حل است؟

مجلس می‌تواند قانون قبلی خودش را اصلاح کند؛ یعنی اگر در آن قانون قبلی گفته شده که یک دوره نمایندگی یک مقطع تحصیلی محسوب می‌شود این اصلاح شود و ورود به مجلس و نماینده شدن هر فرد یک مقطع تحصیلی محسوب ‌شود؛ یعنی این را منوط به دوره نکند چرا که در غیراین صورت خلاف قانون اساسی می‌شود.

  • سخنگوی هیأت رئیسه خبر از حل مشکل داده بود.

نه. چنین چیزی نیست. این باید در مجلس تصویب شود.

  • مذاکرات لاریجانی و نمایندگان جهت حل مشکل 50 نماینده به کجا انجامید؟

دقت کنید این نوع کارها نه لابیگری می‌پسندد و نه تفسیر شخصی افراد را. قانون اصلاح انتخابات مصوبه مجلس شورای اسلامی است؛ هیچ کس نیز «نماینده‌تر» ‌ از کس دیگر نیست. مجلس قبلاً گفته هر دوره نمایندگی یک مقطع تحصیلی محسوب می‌شود. ورود به مجلس به هیچ عنوان یک دوره نیست و این تصریح قانون اساسی است. اگر مجلس بخواهد این مسئله را حل کند این با تعامل با وزارت کشور، شورای نگهبان یا جاهای دیگر حل نمی‌شود. مجلس باید مصوبه بگذراند و 2 بند مذکور قانون قبلی خودش را اصلاح کند.

  • پس مشکل نمایندگان در این دوره حل نمی‌شود.

فعلاً حل نشده است ولی ان‌شاء‌الله می‌شود. نمایندگان می‌توانند با یک طرح دوفوریتی مشکل را حل کنند ولی دوره را نمی‌توانند تفسیر کنند.

کد خبر 141743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز