جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با گسترش تظاهرات مردمی در اسپانیا، حمله نیروهای امنیتی به معترضان در این کشور مجروح شدن حداقل ۲۰ نفر را به‌دنبال داشت.

اسپانیا

گزارش‌ها نشان می‌دهد معترضان اسپانیایی موسوم به جنبش «تهیدستان» پنجشنبه شب در اعتراض به جلوگیری از تظاهرات خود در میدان اصلی شهر مادرید در مقابل ساختمان وزارت کشور اسپانیا تجمع کرده بودند که حمله نیروهای پلیس به مردم یک درگیری تمام‌عیار را به‌دنبال داشت. مقام‌های پلیس اسپانیا اعلام کرده‌اند که در این درگیری گسترده که مهم‌ترین تحول از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی در اسپانیا به حساب می‌آید ۷ مامور پلیس هم زخمی شده‌اند. بیش از ۲۰۰ مامور پلیس روز پنجشنبه برای سومین روز متوالی با محاصره میدان پوئرتا دل سول مانع از تجمع معترضان در این میدان شدند که این مسئله خشم مردم را به‌دنبال داشت. به همین خاطر جبنش 15 می‌با فراخوان برگزاری تظاهرات در پایتخت این کشور از مردم خواست تا با تجمع در نقاط مختلف شهر نسبت به این اقدام اعتراض کنند.

بیش از2.5ماه است که اعتراض‌های مردمی به سیاست‌های دولت اسپانیا آغاز شده است. درحالی‌که اسپانیا با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند بسیاری از مردم این کشور به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور، بالا بودن نرخ بیکاری و بی‌توجهی به وضعیت زندگی مردم اعتراض دارند.معترضان همچنین خواهان پایان فساد، امتیازات مالی سیاستمداران و نفوذ بازارهای مالی بر عرصه سیاسی اسپانیا هستند.

اعتراض‌های مردمی در اسپانیا که از ۱۵ می‌در این کشور آغاز شده است هر روز در حال گسترش بیشتری است. روز پنجشنبه بالگردهای پلیس با گسترش تجمع‌های مردمی در حال کنترل هوایی اوضاع در نقاط مختلف شهر مادرید بودند که تجمع مردمی در مقابل وزارت کشور به خشونت کشیده شد. اسپانیا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاترین نرخ بیکاری را دارد. براساس آمار رسمی 6/44 درصد از جوانان زیر ۲۵ سال اسپانیا بیکار هستند و این مسئله به‌شدت قشر جوان این کشور را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های پلیس اسپانیا به‌دنبال درگیری شدید پنجشنبه شب اعلام کردند که با تلاش گروهی از معترضان برای بالا رفتن از نرده‌های وزارت کشور مجبور به واکنش شده‌اند. هرچند تجمع‌های مردمی در اسپانیا تاکنون با آرامش نسبی برگزار شده است اما بسیاری اعتقاد دارند که این درگیری می‌تواند خشم مردم این کشور را نسبت به گذشته شعله‌ور‌تر کند. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با طرح‌های ریاضت اقتصادی دولت اسپانیا اکنون بیش از دو سوم مردم این کشور از اعتراض‌های جنبش ۱۵ می‌حمایت می‌کنند. گروهی از معترضان هم به تازگی با برگزاری یک تظاهرات طولانی از مادرید تا بروکسل تلاش کردند تا مخالفان را در این کشور برای برگزاری تظاهرات متحد کنند.دولت اسپانیا در واکنش به تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم، اعلام کرده که ماه آینده انتخابات زودرس برگزار خواهد کرد.
معترضان اسپانیایی گفته‌اند در ماه اکتبر به همراه گروه بزرگی از معترضان دیگر کشورهای اروپایی در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا، دست به تظاهرات می‌زنند. در ماه‌های گذشته مردم در یونان و پرتغال نیز علیه سیاست‌های اقتصادی دولت دست به تظاهرات زدند.

در ماه‌های اخیر نگرانی‌ها درباره گسترش بحران مالی اروپا افزایش یافته است. روز پنجشنبه خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا در نامه‌ای به رهبران اروپا خواستار ارزیابی سریع همه عناصر مرتبط با صندق نجات مالی منطقه یورو شد تا درباره امکان توقف مؤثر بحران بدهی کشورهای عضو این اتحادیه اطمینان حاصل شود. ایتالیا و اسپانیا با وجود اینکه از قطب‌های اقتصادی اروپا به حساب می‌آیند با بحران بدهی‌های کلان مواجه هستند. حتی درصورت درخواست کمک این دو کشور، اتحادیه اروپا نمی‌تواند کمک‌هایش به حدی باشد که مشکلات مالی این دو کشور را حل کند. روزنامه واشنگتن پست هم روز گذشته در گزارشی نسبت به نزدیک شدن بحران بدهی کشورهای اروپا به نقطه خطرناک هشدار داد؛مسئله‌ای که بدون شک گسترش‌های اعتراض‌ها در قلب اروپا را به‌دنبال خواهد داشت.

کد خبر 142244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز