یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

رئیس کمیسیون امنیت ملی به‌منظور دعوت رسمی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی - مذهبی مصر برای حضور در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین و ابلاغ پیام رئیس مجلس شورای اسلامی عازم قاهره شد.

 حسین شیخ‌الاسلام،

در ارتباط با برگزاری این کنفرانس به‌ویژه در شرایط پس از سقوط رژیم مبارک و تأثیری که بر آینده مواضع بین‌المللی مصر در ارتباط با کشورهای منطقه دارد با حسین شیخ‌الاسلام، مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل و رئیس کمیته دفاع از مردم فلسطین گفت‌وگو کردیم.

  • کنفرانس پنجم فلسطین در تهران چه تمایزی با دوره‌های قبل دارد؟

کنفرانس پنجم در شرایط خاصی برگزار می‌شود. نباید یک موضوع را فراموش کرد، کنفرانس تهران همزمان با اوج مبارزات انتخاباتی مصری‌ها برای مجلس برگزار می‌شود. به عبارت دیگر این کنفرانس در اوج انتخابات آنها برگزار می‌شود. انتخابات آنها اواسط نوامبر است، ما اوایل اکتبر یعنی حدود 30 روز قبل از انجام انتخابات کنفرانس را برگزار می‌کنیم و این ممکن است روی کنفرانس
اثر بگذارد.

  • دلیل برگزاری کنفرانس پنجم در مهرماه چیست؟

تاریخ اکتبر برای ما تاریخ مهمی بود که انتخاب کردیم. براساس نوع برخوردها و اعمال سازشکارانه، ما می‌خواهیم تجمع همه موافقین را داشته باشیم. در حال حاضر جمهوری اسلامی معتقد است در ماه اکتبر نیاز است تا همه مقاومین اعم از فلسطینیان و غیرفلسطینیان و کسانی که می‌توانند از آرمان این کشور پشتیبانی کنند را در مجموعه‌ای گرد هم آورد؛ به‌همین دلیل پنجمین دوره همایش
طراحی شد.

  • آینده سیاست خارجی مصر را چگونه می‌بینید؟

طبیعی است وقتی بسیاری از مصری‌ها در قضیه مقاومت با ما همراه می‌شوند، خط آینده این جناح‌ها تا حدودی مشخص شده است. این گروه‌ها ضد‌اسرائیل هستند و از کنفرانس تهران پشتیبانی می‌کنند. اینها به‌نظر من خط سیاست خارجی مصر را در آینده تبیین می‌کند. با این همه و با وجود فشار غربی‌ها به‌نظر می‌رسد خط آینده در منطقه خط مقاومت است و شکست حتمی برای سازشکاران و آمریکا و اسرائیل رقم خواهد خورد.

  • چه کسانی در این کنفرانس شرکت می‌کنند؟

شرکت‌کنندگان در این همایش، رهبران گروه‌های فلسطینی، رؤسای مجالس، هیأت‌های پارلمانی، شخصیت‌های بین‌المللی، سیاسی، حزبی، دینی، سازمان‌های مردم نهاد و جوانان انقلابی هستند. آقای لاریجانی پیام‌هایی را برای دعوت از رؤسای مجالس و شخصیت‌های مهم جهان که به این کنفرانس دعوت شدند تنظیم کردند. در سفر اخیر به مصر، بنده و آقای سودانی این پیام‌ها را به شخصیت‌هایی همچون کاندیداهای ریاست‌جمهوری مصر مانند سلیم العوا، عمر موسی، عبدالمنعم ابوالفتوح و الشعل تقدیم کردیم. به‌طور طبیعی با مفتی و شیخ الأزهر، طارق البشری رئیس کمیته تدوین قانون اساسی مصر و مهدی عاکف دبیر کل سابق اخوان نیز ملاقات کردیم و پیام‌ها را ابلاغ کردیم. سفر اخیر آقای بروجردی به مصر نیز جهت ابلاغ پیام رئیس مجلس به آقای نبیل‌العربی، دبیر کل اتحادیه عرب است.

البته ما به‌طور همزمان در یک کنفرانس عربی - اسلامی در پشتیبانی از مقاومت نیز شرکت کردیم. این کنفرانس در حال تدوین اساسنامه است و دور نخستش برگزار شد. اگر در زمان مبارک بود هیچ کنفرانسی در رابطه با مقاومت در آنجا تشکیل نمی‌شد و فقط کنفرانس سازش بود. از رئیس‌جمهور تا وزرا و معاونین در زمان مبارک در خط سازش بودند ولی الآن شرایط عوض شده است. برگزاری چنین کنفرانسی با موضوع مقاومت در مصر نتیجه پیروزی ملت مصر است. با توجه به خط جمهوری اسلامی ایران و دیدگاه‌های مصری‌های کنونی به‌ویژه جناح‌های اسلامی که همه پشتیبان فلسطین، غزه و خط مقاومت هستند ما فکر می‌کنیم حضور خوبی در کنفرانس تهران داشته باشند.

کد خبر 142483
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز