پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

لوشامپیونا از هفته گذشته شروع شد. هفته دوم از شنبه پیگیری می‌شود.

فوتبال - فرانسه

پاریس؛ بوی عطر، پول نفت

پاریس را معمولا با عطرهایش می‌شناسند، ولی قرار است از فصل جدید و به لطف دلارهای نفتی قطری، تیمی مدعی داشته باشد. درباره پاریس گفته می‌شود تنها پایتخت مهم اروپایی است که تیم فوتبال قدرتمندی ندارد. پار‌ی‌سن‌ژرمن در دهه90 تیم خوبی بود و حتی به قهرمانی جام برندگان جام اروپا نیز رسید، ولی آنها به‌تدریج از جمع مدعیان داخلی کنار رفتند. خرید این باشگاه توسط یک شرکت قطری، قرار است این باشگاه را به جمع مدعیان قهرمانی برگرداند. خریدهای باشگاه در روزهای اخیر همه را شگفت‌زده کرده است؛ سیریگو و دوشز درون دروازه، بیسواچ در دفاع، ماتوییدی، محمد سیسوکو و ژرمی منز در خط میانی و گامیرو در خط حمله. مهم‌تر از همه اما خاویر پاستوره آرژانتینی است که تبدیل به گران‌ترین خرید تاریخ لیگ فرانسه شده است. در این شرایط کومبواره که سایه لئوناردوی برزیلی را به‌عنوان مدیر فنی بالای سرش می‌بیند، فشار زیادی را برای نتیجه گرفتن احساس می‌کند. با توجه به زمان کمی که او در اختیار داشته، قهرمانی در فصل جاری شاید انتظار بالایی از این مربی باشد، ولی از سوی دیگر شروع ضعیف هم به معنی خداحافظی زودهنگام کومبواره با نیمکت خواهد بود. آیا شکست خانگی روز اول مقابل لوریان نشانه بدی برای این مربی است؟

لیل؛ جای خالی جداشده‌ها

لیل هم به سرنوشت قهرمانان سال‌های اخیر فرانسه دچار شده که ستاره‌های‌شان مهاجرت به لیگ‌های خارجی را به ماندن ترجیح می‌دادند. ژروینیو گلزن ساحل عاجی به آرسنال رفت، یوهان کابای به نیوکاسل و عادل رامی که با آمدن بلان به یکی از
2 مدافع میانی اصلی تیم ملی فرانسه تبدیل شده، به والنسیا پیوست. مدیران لیل اما توانستند ادن هازار، بهترین بازیکن و موسی سو، آقای گل فصل قبل را حفظ کنند. آنها برای پر کردن جای خالی بازیکنان جدا شده هم بازیکنان نسبتا خوبی مثل پدرتی و پایه گرفته‌اند که برای هماهنگی با تیم نیاز به زمان دارند. تفاوت عمده این فصل با فصل قبل در این است که بازی در لیگ قهرمانان، انرژی زیادی از این تیم خواهد گرفت و سایر تیم‌ها هم با انگیزه بیشتری مقابل مدافع عنوان قهرمانی به میدان خواهند رفت. با وجود این، رودی گارسیا، سرمربی این تیم که فصل قبل لیل را به قهرمانی لیگ و جام حذفی رساند، در این فصل هم به ایستادن روی سکوی اول فکر می‌کند. او فصل قبل تیمی ساخت که فوتبالی تهاجمی بازی می‌کرد و به بردهای پرگلی می‌رسید و در این فصل هم قطعا این رویه را ادامه خواهد داد؛ هرچند در هفته اول در خانه نانسی متوقف شد.

مارسی؛ بدون مهاجم بزرگ

تابستان سال قبل، درست پس از اینکه هواداران مارسی پس از 17 سال جشن قهرمانی گرفتند، بحران به این تیم بازگشت؛ ممدو نیانگ، کاپیتان و آقای گل لیگ فرانسه به فنرباغچه فروخته شد و مدیران باشگاه برخلاف میل دشان که خواهان خرید لوییز فابیانو بود، ژینیاک را جایگزین کردند. وقتی مارسی عنوان قهرمانی را به لیل واگذار کرد، همه دلیل آن را کمبود یک مهاجم گلزن می‌دانستند. دشان هم که ظاهرا دلسرد شده بود، خواهان جدایی شد و در نتیجه باشگاه مجبور شد برای حفظ این مربی توانمند به او اختیارات بیشتری در نقل و انتقالات بدهد. با وجود این، بودجه محدود باشگاه اجازه نداد دشان تیم مورد علاقه‌‌اش را ببندد. پس از نمایش ضعیف ژینیاک، او همچنان به‌دنبال یک مهاجم بزرگ خارجی است، ولی گفته می‌شود بودجه این انتقال تنها درصورت جدایی لوچو گونزالس تأمین خواهد شد. این بازیساز آرژانتینی پس از اینکه دزدان مسلح به خانه‌‌اش ریختند، خواهان جدایی از مارسی شده است البته دشان در خط حمله رمی، ملی پوش جوان وبرادران آیو،پسران عابدی پله رادارد . از سوی دیگر دشان جای خالی هاینتزه و تایوو را که به رم و میلان رفته‌اند، با مدافعان جوان‌تر پر کرده است. با وجود این، مارسی همچنان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است؛ هر چند هفته اول را با تساوی خانگی مقابل سوشو شروع کرد.

لیون؛ عصر جدید با گارد

وقتی آلن پرن با وجود قهرمانی لیگ و جام حذفی فرانسه از سوی اولاس، رئیس باشگاه لیون برکنار شد، همه از این تصمیم متعجب شدند. البته دلیل اصلی این برکناری اختلاف پرن با برخی از مدیران لیون بود، ولی اولاس با انتخاب کلود پوئل استدلال کرد که با این مربی می‌خواهد نسل جدیدی را پس از 7 قهرمانی متوالی به تیمش وارد کند. پوئل اما 3 سال بدون جام را پشت سر گذاشت تا با لیون به بن‌بست برسد و پس از جدایی پر سر و صدا، جایش را به رمی‌گارد داد. تنها تجربه مربیگری گارد که سابقه بازی در لیون و آرسنال را دارد، دستیاری هولیه در لیون است و او پس از آن در آرسنال پستی مدیریتی داشت. با وجود این، لیون امیدوار است که با این مربی جوان به روزهای اوج برگردد. پس از نتایج پرنوسان وعنوان سومی فصل قبل، کارشناسان شانس لیون را کمتر از لیل و مارسی می‌دانند، ولی نباید فراموش کرد که آنها بازیکنان اصلی‌شان مانند هوگو لوریس، کریس، گورکف، میشل باستوس و لیساندرو لوپز را حفظ کرده‌اند و تنها تولالان از این تیم جدا شده است. لیون در پیروزی 3 بر یک هفته اول در خانه نیس نمایش خوبی داشت و حالا باید دید که گارد می‌تواند این روند را تا پایان فصل حفظ کند؟

پاستوره، هدیه گران قطری

از میانه فصل قبل که پاستوره به‌عنوان پدیده سری A مطرح شد، تیم‌های زیادی به‌عنوان مقصد او معرفی شدند که رئال، بارسا و سیتی مهم‌ترین آنها بودند. با وجود این، انتقال او به پاریس خبری غیرمنتظره بود که تنها با سرمایه مالکان قطری میسر شد. این بزرگ‌ترین هدیه برای هواداران پاریس است اما باید دید این بازیکن جوان آرژانتینی که او را حتی با مسی مقایسه می‌کنند، می‌تواند با انتظارات بالا کنار بیاید و در لیگ فرانسه بدرخشد؟

کد خبر 142736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز