گروه ادب و هنر - کامران محمدی: با گذشت 9 ماه از نخستین بحث‌های مربوط به انحلال «بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان»، سرنوشت این بنیاد هنوز نامشخص است.

bonyad

این ماجرا که نخستین روزهای آذر سال گذشته با شایعه انحلال آغاز شد، حالا به آخرین روزهای خود رسیده است. هفته گذشته معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد درباره زمان تعیین مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی به مهر گفت: مدیرعامل جدید از سوی من تعیین شده و باید به اطلاع و تایید اعضای هیأت امنا برسد و هفته آینده معرفی خواهد شد.هنوز از مدیرعامل جدید، خبری منتشر نشده است و از بنیاد همچنان جز یک نام چیز دیگری باقی نمانده است. این نام از تیر سال گذشته، وقتی که محسن پرویز، معاون فرهنگی پیشین وزارت ارشاد و بنیانگذار بنیاد ادبیات داستانی از سمتش برکنار شد، به حالت تعطیل درآمده است.

یعنی چیزی بیش از یکسال. ولی از روزهای نخست آذر بود که با سخنان محمود سالاری، مدیرعامل زمان پرویز، بحث بالا گرفت. سالاری در چند گفت‌وگو با فارس، از انحلال این بنیاد خبر داد و تقریبا نشان داد که بهمن دری، علاقه‌ای به ادامه کار بنیاد ادبیات داستانی ندارد. نکته‌ای که پرویز را تشویق کرد تا ابتدا در وبلاگش و بعد در رسانه‌های گروهی، به انتقادهای نسبتا تند از دری بپردازد. انتقادهایی که با واکنش‌های حتی تندتر جانشینش روبه‌رو شد.

حالا 9 ماه از آن بحث‌ها گذشته است. بهمن دری در این 9 ماه عملا نشان داده است نتیجه، همان است که بود؛ تعطیلی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان. طبیعتا دری اگر به فعالیت جدی، پویا و تاثیرگذار بنیاد علاقه‌مند بود، با اقدام سریع و دادن امکانات کافی و مناسب، زمینه را برای ادامه کار بنیاد فراهم می‌کرد اما او در تمام دوره حضورش در معاونت فرهنگی، بنیاد را در حالت نیمه‌تعطیل نگه داشت و خیلی دیر و کند به مسائلش علاقه نشان داد. درواقع همه فعالیت‌های این بنیاد که تنها مرکز فعال در حوزه ادبیات داستانی محسوب می‌شد، در طول یکسال گذشته به تعیین مدیرعامل جدید حواله شده است و مدیرعامل جدید هم... .

بهمن دری ابتدای تیر به مهر گفت: مجوز فعالیت رسمی بنیاد ادبیات داستانی با انتخاب مدیرعامل جدید صادر خواهد شد و برای گسترش برنامه‌های آن علاوه بر اختصاص بودجه‌ای مناسب، تغییراتی در مفاد تفاهمنامه‌های معاونت با ادارات کل ارشاد استان‌ها داده می‌شود. او همچنین گفت: در جلسه آتی مدیرعامل و هیأت‌مدیره بنیاد انتخاب خواهند شد. امیدواریم با انتخاب مدیرعامل توانمند و کارآمد بتوانیم به این بنیاد، سر و سامانی دهیم و این بنیاد در قالب بازوی اجرایی و محتوایی معاونت فرهنگی، دامنه چتر حمایتی خود را با محوریت انقلاب اسلامی گسترش دهد.

اینکه انتخاب مدیرعامل برای بنیاد یکسال به طول انجامد و همه چیز هم به انتخاب او محول شود، بیشتر به روشی برای ادامه شرایط موجود بلاتکلیفی شبیه است. دری خود در رأس هیأت امنای بنیاد است؛ جایی که به‌طور طبیعی باید با تشکیل جلسه، مدیرعامل را تعیین کند. اما حتی در این مورد هم ماجرا شکل دیگری دارد. مهر از قول رحیم مخدومی، یکی از اعضای هیأت امنا می‌نویسد: گویا این فرد (مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی) انتخاب شده ولی نمی‌دانم چه علتی دارد که درباره آن اطلاع‌رسانی شفافی صورت نگرفته است.محمد حسنی و محمود حکیمی، 2 عضو دیگر هیأت امنای بنیاد ادبیات داستانی هم در جریان انتخاب مدیرعامل نیستند.

حسنی در این باره می‌گوید: «احتمالاً آقای دری به جمع‌بندی رسیده است که گفته فردی برای مدیرعاملی بنیاد انتخاب شده ولی چون باید این مسئله به تصویب هیأت امنا برسد، منتظر تشکیل جلسه مربوط به آن است.» برای حکیمی هم ماجرا چندان مشخص نیست. او می‌گوید: شاید اسم مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی را جایی نوشته‌اند ولی برای من مشخص نیست.
محسن مومنی شریف، احمد شاکری، امیرحسین فردی، مجتبی رحماندوست و منوچهر اکبری دیگر اعضای هیأت امنای بنیاد به ریاست بهمن دری هستند. ظاهراً پیش از این، پست مدیرعاملی به مجتبی رحماندوست و احمد شاکری پیشنهاد شده که البته قبول نکرده‌اند.

کد خبر 142984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز