همشهری آنلاین: با مصوبه مجلس کلیه کالاهایی که به قلمرو گمرکی وارد یا از آن خارج می‌شود، مشمول تشریفات و کنترل‌های گمرکی می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی در ادامه بررسی جزئیات لایحه رسیدگی به امور گمرکی ، در مبحث تشریفات و کنترلهای گمرکی ماده ۱۱ و ۱۲ این لایحه را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نمایندگان مجلس در ماده ۱۱ با ۱۶۳ رای موافق، ۱۲ رای مخالف، تصویب کردند که به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات گمرکی، کلیة کالاهایی که به قلمرو گمرکی وارد یا از آن خارج می شود، مشمول تشریفات و کنترل‌های گمرکی با استفاده از شیوه‌هایی مانند مدیریت خطر، بازرسی‌های منظم یا اتفاقی، به کارگیری تجهیزات و شیوه های نوین بازرسی، روشهای مبتنی بر حسابرسی و در موارد استثنائی بدرقه یا مراقبت است.

همچنین نمایندگان در ماده ۱۲ این لایحه با ۱۶۵ رای موافق، تصویب کردند که به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی در مبادی ورودی و خروجی، نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان های مسؤول سایر کنترل ها موظفند تحت نظارت گمرک اقدام نمایند.

سایر کنترلها مانند بازرسی های پزشکی، دامپزشکی، گیاهی، استانداردهای فنی و کیفیت باید به صورت هماهنگ و تحت نظارت گمرک ساماندهی شود. برخی از این کنترلها به منظور تسهیل تجارت بین المللی میتواند با هماهنگی قبلی به گمرک واگذار شود یا در مکان دیگری به تشخیص گمرک صورت گیرد.

وزارتخانه ها و سازمان های مسؤول این کنترلها باید به منظور انجام سریع وظایفشان امکانات و تسهیلات لازم را فراهم نمایند.

گمرک میزان تضمین هزینه اخذ شده برای کالاها را تعیین می‌کند

نمایندگان همچنین در نشست علنی امروز مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه امور گمرکی ماده ۱۰ این لایحه را با ۱۵۷ رای موافق تصویب کردند.

براساس این مصوبه مجلس مقرر شد، به استثنای هزینه انجام ماده خدمات که بلافاصله وصول می‌شود، میزان اخذ شده برای وصول حقوق ورودی برای کالاهای مجاز معادل حقوق ورودی متعلقه و برای سایر کالاها معادل حقوق ورودی ماده متعلقه به علاوه نصف تا ۳ برابر ارزش کالا است که حسب مورد توسط گمرک تعیین می‌شود.

نمایندگان مردم در مجلس با تصویب ماده ۱۰ لایحه امور گمرکی مبحث تضمین این لایحه را به پایان رساندند و وارد بخش تشریفات و کنترل‌های گمرکی شدند.

کد خبر 143053
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز