یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل- عبدالله آل‌بوغبیش: ناآرامی‌های اخیر انگلیس که 7 شهر این کشور را در برگرفت، در رسانه‌های داخلی این کشور و در جهان بازتاب گسترده‌ای یافت. برداشت‌ها از این ناآرامی‌ها و تحلیل ریشه‌ها و عوامل آن هم متفاوت بود.

 بعضی آن را با انقلاب‌های عربی مقایسه کردند. بعضی هم آن را شورش محرومان نامیدند. درباره ریشه این ناآرامی‌ها و آینده آن با عطاء‌الله سعید عضو عرب‌تبار حزب کارگر انگلیس و نماینده سابق پارلمان این کشور که اکنون عضو شورای شهر یکی از مناطق لندن است گفت‌وگو کرده‌ایم. او عضو انجمن عرب‌تباران انگلیس هم هست.

  • ماهیت شورش‌های اخیر انگلیس چه بود؟

اگرچه در انگلستان کمک‌های اجتماعی برای بسیاری از افراد از طبقات مختلف وجود دارد اما این نکته را نمی‌توان منکر شد که در هر جامعه‌ای و از جمله انگلیس طبقات فقیر و فرودستی وجود دارند که از لحاظ رفاه اجتماعی و اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند.البته در شورش اخیر اینها شماری از گروه‌های گریزان از جامعه بودند و ارتباطی با طبقات محروم جامعه نداشتند.

  • بنابراین خاستگاه این ناآرامی‌ها چه بود؟

اینها شماری از جوانان قانون گریز بودند. البته همان طور که گفتم افرادی هستند در انگلیس که در سطح پایینی از رفاه زندگی می‌کنند و دولت انگلیس باید این را درنظر بگیرد و دولت محافظه کار که سیاست صرفه‌جویی را در پیش گرفته باید این نکته را نیز فراموش نکند که نوعی ناخرسندی و نارضایتی در میان توده مردم انگلیس وجود دارد. اما آنانی که این اقدامات را انجام دادند شماری از جوانان قانون گریز بودند.

  • عده‌ای دلیل این ناآرامی‌ها را واکنش به تبعیض نژادی خاموش در انگلیس می‌دانند. همینطور است؟

خیر. انگلیس 20 سالی است که سعی می‌کند از این پدیده رهایی یابد و اگر کسی حرفی بزند که حتی معنا و مفهوم و برداشت نژادی داشته‌باشد، با مجازات زندان رو‌به‌رو خواهد شد. نکته دیگر اینکه اغلب کسانی که در این شورش شرکت داشتند، سفیدپوست بودند.

  • چهره‌ای که از انگلیس به دنیا نمایش داده‌شده چهره کشوری دزد زده است.

در شهرهای مهم انگلیس به مانند دیگر شهرهای غرب، دزدها و سارقین زیادی و همچنین ناامنی وجود دارد. در خیابانی که من ساکن هستم ماه گذشته طی یک هفته 3 خودرو به سرقت رفت. در ماجرای اعتراض به کشته شدن یک جوان سیاه‌پوست نیز برخی از این باندها وارد شدند.

  • نخست‌وزیر انگلیس به جای ریشه‌یابی این حوادث از سرکوب و مجازات و برخورد با عوامل ناآرامی‌ها سخن گفته. نظر شما چیست؟

در انگلیس نخست‌وزیر تنها می‌تواند پیشنهاد ارائه بدهد و وی نمی‌تواند مثلا یک فرد را از خانه‌اش که از سوی دولت‌های محلی به وی داده شده، طرد کند و حتی دولت‌های محلی نیز نمی‌توانند این اقدام را صورت دهند. سیاستمداران صرفا می‌توانند پیشنهاد دهند و ازاین رو، کامرون صرفا به دادگاه‌ها یا مجلس پیشنهاد می‌دهد و این دادگاه‌ها و مجلس هستند که دراین باره تصمیم‌گیری می‌کنند و نخست‌وزیر در این میان، نقشی ندارد.

  • پیش‌بینی شما نسبت به این تحولات چیست؟ آیا در این حد متوقف خواهد شد یا اینکه در آینده به هر دلیلی مجددا بروز خواهد کرد؟

این به عملکرد دولت بستگی دارد. اگر دولت به سیاست‌های اقتصادی خود با جدیت بنگرد و از سیاست‌های صرفه جویی و تعدیل نیرو عقب نشینی کند، تاثیری مثبت درپی‌خواهد داشت و از نارضایتی‌ها خواهد کاست اما اگر سیاست‌های صرفه جویی را ادامه دهد، بی‌تردید این امر ناآرامی‌ها و اعتراضاتی را در آینده رقم خواهد زد.

کد خبر 143105
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز