دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: صبح دیروز چندین انفجار همزمان در شهرهای مختلف عراق، دست‌کم 230کشته و زخمی به جا گذاشت.

عراق

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، منابع امنیتی و بیمارستانی با اشاره به‌وقوع سلسله انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف از شمال تا جنوب عراق، تاکید کردند که در این انفجارها 67 نفر کشته و بیش از 170نفر دیگر زخمی شدند. در خونین‌ترین این انفجارها، در کوی العامل در شهر کوت در جنوب بغداد و در پی انفجار یک بمب و یک خودروی بمب‌گذاری شده دست‌کم 33 نفر کشته و 52 نفر دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر، یک مقام امنیتی عراقی با اشاره به این انفجار، تاکید کرد که انفجار در یک مکان پر جمعیت و شلوغ روی داد و به محض وقوع انفجار، نیروهای ارتش و پلیس، منطقه انفجار را به محاصره درآوردند. این انفجار در حالی روی می‌دهد که حدود یکسال پیش و در پی انفجاری مشابه در ماه آگوست 2010 و در همان مکان، دست کم 33 نفر کشته و 80 نفر دیگر زخمی شده بودند. اما در کربلای معلی و در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل مرکز پلیس در مرکز شهر، دست کم 8 نفر کشته و 20 نفر دیگر زخمی شدند.

در همین حال، فرماندهی قرارگاه صلاح‌الدین با اشاره به وقوع انفجاری دیگر در داخل اداره مبارزه با تروریسم در مجتمع القصور در مرکز شهر تکریت، تاکید کرد که در جریان این انفجار انتحاری دست‌کم 10نفر از نیروهای پلیس ازجمله 4 افسر کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند. این مقام امنیتی با تصریح به اینکه 2 فرد انتحاری با لباس پلیس وارد اداره مبارزه با تروریسم شهر شدند و نیروهای پلیس توانستند یکی از آنان را به قتل برسانند اما انتحاری دوم توانست خود را در داخل ساختمان منفجر سازد. در منطقه جرف الملح در مرکز بعقوبه در شمال شرق بغداد نیز، 4سرباز عراقی در حمله افراد مسلح به یک پست بازرسی کشته شدند.

این درحالی است که انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در ناحیه الوجیدیه در شرق شهر بعقوبه نیز 12 زخمی برجای گذاشت.
فرماندهی قرارگاه بعقوبه با اشاره به تخلیه ساختمان استانداری در مرکز شهر بعقوبه به‌دنبال دریافت اطلاعاتی درباره احتمال حمله موشکی به آن، تاکید کرد: انفجار یک بمب در ناحیه العظیم در شمال بعقوبه نیز 2 زخمی برجای گذاشت.

از سوی دیگر، سرتیپ عبدالکریم مصطفی فرمانده پلیس نجف نیز با اشاره به انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در ساعات اولیه بامداد، در نزدیکی مقر پلیس آزادراه در شمال شهر، افزود: فرد انتحاری سعی داشت با خودروی بمب‌گذاری شده خود مقر پلیس را هدف قرار دهد اما خودروی وی در مقابل مانع امنیتی منفجر شد. این درحالی است که یک مقام مسئول در بیمارستان الحکیم شهر نجف اشرف از انتقال پیکرهای 2 قربانی و نیز ورود 17 زخمی که اغلب از افراد پلیس بودند، خبر داد.

شمال کشور عراق نیز از سلسله انفجارهای روز گذشته در امان نماند و شهر کرکوک در شمال نیز صحنه انفجار یک دوچرخه در نزدیکی یک بازار در جنوب شهر و یک خودروی بمب‌گذاری شده در خیابان بازار 90 در مرکز شهر بود که به کشته شدن دست کم یک نفر و زخمی شدن 14 نفر دیگر منجر شد. اما در پایتخت عراق (بغداد) نیز، 4 انفجار روی داد که در جریان آنها دست کم 3 نفر کشته و 21 نفر دیگر زخمی شدند. این درحالی است که وزارت کشور عراق با اشاره به اینکه بخشی از این انفجارها، یک گشت پلیس ویک کاروان وزارت آموزش عالی در منطقه المنصور را هدف قرار داده بود، تاکید کرد در این عملیات دست کم 5 نفر زخمی شدند.

این حملات و انفجارهای پی‌درپی در حالی روی می‌دهد که فراکسیون‌های سیاسی عراق، در اوایل ماه جاری میلادی دولت را مکلف به آغاز رایزنی و گفت‌وگو با واشنگتن به‌منظور بررسی موضوع آموزش نیروهای عراقی تا پس از پایان سال‌جاری میلادی کرده بود. در حال حاضر حدود 47 هزار نیروی آمریکایی در عراق مستقر هستند و براساس توافقنامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن قرار است تمامی این نیروها تا پایان سال‌جاری میلادی یعنی تا 3 ماه دیگر از عراق خارج شوند.

کد خبر 143219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز