همشهری آنلاین: احمدی نژاد در دیدار دبیر شورای امنیت ملی روسیه، مقابله با سلطه دلار را از جمله زمینه های همکاری های دو کشور عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه انتشار دلار در اختیار خزانه داری آمریکا قرار دارد و به واسطه آن کسری بودجه آمریکا از منابع کشورهایی مانند ایران و روسیه تامین می شود، تهران و مسکو می توانند همکاری های مفیدی در قطع وابستگی به دلار داشته باشند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد عصر دیروز سه‌شنبه در دیدار نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای اتخاذ راهکارهایی مناسب به منظور گسترش روابط دو کشور در حد ظرفیت‌های موجود، اظهار کرد: تهران و مسکو از زمینه‌های همکاری بسیار متنوع و گسترده‌ای در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بویژه حمل و نقل، انرژی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و مسایل مهم منطقه‌ای برخوردار هستند که می‌توان تمام این ظرفیت‌ها را در راستای منافع دو ملت و سایر ملت‌ها فعال کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: البته لازمه گسترش روزافزون همکاری‌های دو کشور این است که در عرصه عمل، اقدامات مثبتی صورت بگیرد که راه اندازی نیروگاه بوشهر می‌تواند گام مثبت و موثری در این زمینه باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه تحولات بین‌المللی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تحولات موجود ضرورت همکاری‌های تهران - مسکو را مضاعف کرده است.

احمدی‌نژاد مقابله با سلطه دلار را از جمله زمینه‌های همکاری‌های دو کشور عنوان و اظهار کرد: با توجه به این‌که انتشار دلار در اختیار خزانه‌داری آمریکا قرار دارد و به واسطه آن کسری بودجه آمریکا از منابع کشورهایی مانند ایران و روسیه تامین می‌شود، تهران و مسکو می‌توانند همکاری‌های مفیدی در قطع وابستگی به دلار داشته باشند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: تعمیق و تحکیم روابط ایران و روسیه محور قدرتمندی است که می‌تواند در تامین منافع ملت‌های منطقه موثر باشد به شرط این‌که از ظرفیت‌های موجود در دو کشور به خوبی استفاده شود.

رییس‌جمهور همچنین موضوع هسته‌ای کشورمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتکار عمل روسیه در طرح راهکار گام به گام استقبال می‌کند و آمادگی دارد در تنظیم پیشنهاداتی برای تعامل و همکاری در این خصوص مشارکت داشته باشد.

نیکولای پاتروشف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز در این دیدار استفاده از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: روابط ایران و روسیه پس از ملاقات اخیر روسای جمهوری دو کشور در قزاقستان جهش یافته و روسیه مایل است در بخش‌های اقتصادی، حمل و نقل، ارتباطات و موضوع هسته‌ای همکاری‌های موجود را هر چه بیشتر افزایش دهد.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه اظهار کرد: روسیه به دنبال فعال کردن تمام ظرفیت‌های موجود برای افزایش همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای و برنامه‌ریزی در این زمینه است تا بر اساس اولویت در این مسیر گام بردارد.

وی خاطرنشان کرد: روسیه آمادگی دارد سهم خود را در زمینه ارتقاء سطح روابط دو جانبه و منطقه‌ای و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به طور کامل ایفا کند.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه با اشاره به موضوع هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران و با تاکید بر لزوم حل و فصل آن بر اساس تفاهم و گفت‌وگو خاطرنشان کرد: در سیاست گام به گام که روسیه مطرح کرده اظهارات اخیر جنابعالی و رهبری معظم جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و حتما آنها را هم مدنظر خواهیم گرفت و آن را لازمه دستیابی به راه حل‌های مثبت می‌دانیم.

وی ضرورت ایجاد ثبات در روابط دو کشور را خواستار شد و گفت: این امکان وجود دارد که روابط دو کشور از روند مثبت و ثابتی برخوردار باشد.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه از امکان و ظرفیت‌های لازم برای همکاری‌های ایران و روسیه بر اساس ارزهای رایج دو کشور خبر داد.

 

کد خبر 143394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز