گروه بورس: نخستین اوراق مشارکت ارزی ظرف 3 هفته آینده در فرابورس منتشر می‌شود. علی قاسمی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در پاسخ به پرسش همشهری گفت:

بورس

آیین‌نامه انتشار اوراق مشارکت ارزی تدوین شده و پیش‌بینی می‌شود بانک‌های صادرات و ملت، ظرف 3 هفته آینده برای نخستین‌بار، شرایط را برای عرضه و مبادلات ثانویه اوراق ارزی در فرابورس فراهم کنند. قاسمی قبلا اعلام کرده بود که1.2 میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی برای نخستین‌بار با نرخ سود 8 درصد با بهره یورویی در فرابورس عرضه می‌شود. این اوراق مربوط به پروژه‌های پارس‌جنوبی است.

اوضاع بازار جهانی اوراق بدهی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: اوراق سرمایه‌ای، اوراق بدهی و وام تسهیلات به‌عنوان شاخص‌ترین ابزارهای تامین مالی هستند. جمع کل اوراق منتشرشده در سال گذشته میلادی 6 هزار میلیارد دلار بود که این میزان برابر 8 درصد تولید ناخالص داخلی کل جهان است. پارسال در ایران 9 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شد که این رقم فقط 2 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد. این آمار نشان می‌دهد که نسبت تامین مالی در بازار سرمایه ایران نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است.

صکوک چیست؟

وی ادامه داد: سال 86 کمیته فقهی سازمان بورس مجوز صدور اوراق صکوک اجاره را صادر کرد. آیین‌نامه اجرایی انتشار این نوع اوراق پارسال به تصویب رسید. صکوک مرابحه و استصناع نیز امسال پس از تایید هیأت‌مدیره سازمان بورس می‌تواند مورد استفاده بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد. قاسمی با اشاره به مزایای صکوک نسبت به اوراق مشارکت تاکید کرد: صکوک، اوراقی مبتنی بر دارایی است، به همین دلیل شرعی بودن آن مورد اجماع فقهای شیعه و اهل سنت است. انعطاف‌پذیری در نرخ و مدت زمان انتشار اوراق اجاره از دیگر مزیت‌های آن است درحالی‌که با توجه به بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی، این انعطاف‌پذیری در اوراق مشارکت وجود ندارد.

تأمین مالی در صنعت هواپیمایی

او با اشاره به اینکه بانک‌های تجاری و ابزارهای بدهی، عمده‌ترین منابع تامین مالی در بخش صنعت هواپیمایی را تشکیل می‌دهند، گفت: بانک‌های تجاری و ابزارهای بدهی، 75 درصد کل تامین مالی بخش هواپیمایی را سال 2010 میلادی برعهده داشتند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهدکه تا سال 2020 میلادی 12 هزار هواپیما جدید تولید خواهد شد که برای خرید این هواپیماها به سرمایه‌ای معادل 1.3 تریلیون دلار نیاز است.

او اعلام کرد: لذا به‌دلیل قیمت بالای هواپیما، معمولا تحویل نقدی در این صنعت امکان‌پذیر نیست و این هواپیما به‌صورت اعتباری تحویل داده می‌شود؛ به این ترتیب عمده بسترهای موجود برای تامین مالی در خرید هواپیما ‌به‌صورت وام بانکی، ابزارهای بدهی در بازار سرمایه، اجاره‌های عملیاتی و حمایت‌های تولیدکنندگان است. به گفته قاسمی، بانک‌های تجاری و ابزارهای بدهی عمده‌ترین منابع تامین مالی در بخش هواپیمایی هستند. در سال 2010 بانک‌های تجاری و ابزارهای بدهی 75 درصد از کل تامین مالی بخش هواپیمایی را عهده‌دار بودند.

انتشار اوراق اجاره ماهان از سه‌شنبه

قاسمی که دیروز در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، از عرضه دومین اوراق اجاره شرکت هواپیمایی ماهان از سه‌شنبه اول شهریورماه خبرداد. به گفته او، این اوراق به‌مدت 5روز در فرابورس منتشر می‌شود. او افزود: شرکت هواپیمایی ماهان 914 میلیارد و 250 میلیون ریال اوراق اجاره را با نرخ سود 17 درصد منتشر می‌کند. سود اوراق در مقاطع 3ماهه پرداخت می‌شود. شرکت تامین سرمایه بانک ملت متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان این اوراق و بانک ملت ضامن آن خواهند بود.

خرید 5 فروند ایرباس

علی قاسمی گفت: اوراق اجاره ماهان برای تامین مالی و خرید 5 فروند هواپیمای ایرباس 600-A300 منتشر می‌شود. وی ادامه داد: در اوراق اجاره به شرط تملیک هدف هم می‌تواند جدایی بانی از فروشنده و هم اتحاد بانی و فروشنده باشد که در صکوک ماهان، هدف اتحاد بانی و فروشنده و انتشار اوراق اجاره به پشتوانه دارایی‌های شرکت برای تامین مالی به منظور خرید هواپیمایی جدید و افزودن به ناوگان هواپیمایی است.

خرید هواپیماهای پیشرفته، به جای توپولف

رضا نمک‌شناس، معاون شرکت هواپیمایی ماهان، سیاست این شرکت را استفاده از هواپیماهای اروپایی به جای توپولف‌های روسی اعلام کرد و افزود: در اسفندماه سال گذشته برای نخستین بار با انتشار 29 میلیارد تومان اوراق اجاره صکوک یک فروند هواپیمای ایرباس خریدیم که به‌زودی با دریافت مجوز به ناوگان هوایی این شرکت می‌پیوندد.

رضا نمک‌شناس ادامه داد: شرکت هواپیمایی ماهان هم‌اکنون 38 فروند هواپیمای عملیاتی از نوع ایرباس و بوئینگ دارد و تاکنون 40 میلیون مسافر را بدون حادثه جدی جابه‌جا کرده است. ماهان به‌طور متوسط سالانه تا 30 درصد رشد مسافر دارد. به گفته او، سهامدار اصلی این شرکت مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین(ع) است و سود آن نیز صرف امور خیریه می‌شود.

کد خبر 143678
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز