سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنبش مقاومت لبنان، حزب الله، از مردم لیبی و مبارزان انقلابی این کشور به دلیل پیروزی بزرگ آن‌ها بر رژیم دیکتاتوری معمرقذافی تجلیل کرده است.

حزب الله

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، حزب الله روز دوشنبه  31 مرداد در همین خصوص اعلام کرد: سقوط رژیم (قذافی) پس از مبارزات طولانی و ایثار بزرگ، تحقق یافته است.

حزب الله در ادامه تصریح کرد: امیدواریم این پیروزی نهایی باشد و زمینه را برای روی کارآمدن دولتی شایسته با هدف تحقق آمال و امید مردمی که سال‎های متمادی در دوره این رژیم متحمل رنج و عذاب بوده‎اند، فراهم آورد.

مبارزان انقلابی لیبی نیز بامداد دوشنبه تا قلب طرابلس پیشروی و کنترل بخش‎های وسیعی از این شهر را بدون مقاومت جدی از سوی نیروهای رژیم قذافی، به دست گرفتند.

مبارزان لیبیایی می‎گویند که آن‎ها کنترل بیش از 80 درصد از طرابلس از جمله مقر شبکه تلویزیونی جماهیریه را در دست گرفته‎اند.

درهمین حال، نیروهای وفادار به قذافی با حمایت تانک‎ها به سوی مبارزان مخالف که در تلاش برای تسخیر محل استقرار قذافی در باب العزیزیه در تلاش بودند، آتش گشودند. اما بر اساس برخی اخبار گفته می‏شود که نیروهای وفادار به قذافی مبارزان مخالف را در غرب طرابلس عقب راندند .

این درحالی است که نیروهای قذافی هنوز هم کنترل بخش‎هایی از طرابلس را از جمله خیابان‎های اطراف ریکسوس هتل که مکان استقرار تعدادی از خبرنگاران غربی است، در اختیار دارند.

مبارزان مخالف هنوز نتوانسته‎اند قذافی را پیدا کنند و از محل دقیق اختفای وی نیز اطلاعی در دست نیست.

این در حالی است که برخی از گزارش‎های تایید نشده حاکی از آن است که وی از کشور متواری شده و برخی دیگر از گزارش‎ها این موضوع را تایید می‎‏کند که وی پس از آن که نیروهای مخالف، کنترل تقریبا تمامی شهر را در اختیار گرفته‎اند متواری و در مخفیگاهی در بیرون از طرابلس پنهان شده است.

یک منبع دیپلماتیک نیز با اشاره به این که قذافی احتمالا هنوز در باب العزیزیه واقع در جنوب طرابلس است، افزود قذافی مکان‎های اختفای بی‎شماری دارد که می‎تواند خود را از دید نیروهای انقلابی پنهان کند.

در همین حال، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرده که دوره قذافی پایان یافته است.

از طرفی دیگر، در پی انتشار گزارش‎هایی مبنی بر بازداشت سه پسر قذافی، سیف الاسلام، محمد و ساعدی، اکنون اعلام شده است که محمد فرار کرده و سیف الاسلام نیز هرگز بازداشت نشده بود.

دیوان بین‎المللی کیفری مستقر در لاهه نیز در زمینه استرداد سیف الاسلام به اتهام ارتکاب جنایات جنگی، سرگرم رایزنی است

دیوان بین‎المللی کیفری همچنین در تلاش است تا در زمینه استرداد معمر قذافی نیز اقدامات لازم را به عمل آورد.

رهبران دنیا از قذافی خواسته‎اند تا از قدرت کناره‎گیری کند.

از طرفی دیگر مصر و کویت هم شورای ملی انتقالی را به عنوان نماینده مشروع مردم لیبی به رسمیت شناخته‎اند.

روسیه و چین نیز با صدور بیانیه‎هایی اعلام کرده‎اند که آن‎ها برای پذیرش آن‎چه که مردم تصمیم بگیرند، آمادگی دارند.

شورای ملی انتقالی نیز اعلام کرده است که قذافی در صورتی که خود را تسلیم کند در دادگاهی در لیبی محاکمه خواهد شد.

کد خبر 143885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز