گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: تنها 5 ماه مانده به شروع سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دبیر این جشنواره از سمت خود کناره‌گیری کرد تا مهر تأییدی باشد بر شایعه وجود مشکلات بین دبیر جشنواره با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و از آن مهم‌تر اینکه این دوره از جشنواره در بلاتکلیفی رها شده است.

 محمد حیدری در اختتامیه بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که خود دبیری آن را برعهده داشت، به دبیری دوره بعدی این جشنواره منصوب شد.
عملکرد قابل‌قبول او به مذاق معاونت هنری و مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی خوش‌آمد و همین دلیل انتخاب او برای دبیری سی امین جشنواره تئاتر فجر بود اما روز گذشته حسین مسافرآستانه، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با اینکه تاکنون از کار حیدری رضایت داشته به سرعت استعفای او را پذیرفت و نوشت: به‌رغم میل‌باطنی با استعفای شما موافقت می‌شود. امید است در همه امور موفق و مؤید باشید. گرچه در استعفای کوتاه محمد حیدری به هیچ مشکلی اشاره نشده اما به‌نظر می‌رسد انتشار دیر هنگام فراخوان، بدهی 200میلیون تومانی جشنواره بیست‌ونهم و البته شایعه اختلاف‌نظر او با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از عوامل مهم این استعفا بوده است.

دامنه این شایعات در نخستین نشست خبری بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر مطرح شد و محمد حیدری با قاطعیت تمام دخالت معاونت هنری را در امور جشنواره تئاتر فجر رد کرد. پیش از این موضوع دخالت معاونت هنری در امور جشنواره در مرکز هنرهای نمایشی مطرح شده بود و در نتیجه شایعه شده بود که مسافرآستانه هم قصد استعفا دارد؛ شایعه‌ای که از سوی حسین مسافر آستانه تکذیب شد. البته نباید فراموش کرد که حمید شاه‌آبادی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این مسئله که شما در حوزه تئاتر و تمام جزئیات امور اعم از بودجه و اجرای نمایش‌ها دخالت می‌کنید و مدیر مرکز هنرهای نمایشی تصمیم‌گیرنده نیست، گفته بود: اگر منظور دخالت و تصمیم‌گیری معاون وزیر است من نه‌تنها در سیاستگذاری دخالت می‌کنم حتی معتقدم این، شان اصلی معاونت هنری است.

با این احوال استعفای محمد حیدری بدون هیچ توضیحی پذیرفته شد؛ استعفایی که آرش دادگر، کارگردان تئاتر آن را بسیار ناگهانی توصیف کرد. این کارگردان تئاتر که تصمیم داشت در این دوره از جشنواره شرکت کند به ایسنا گفت: هیچ نمی‌دانیم چرا محمد حیدری استعفا داده و چرا استعفای ایشان بی‌درنگ پذیرفته شده است؟! تا‌کنون نامی از دبیر آینده جشنواره به میان نیامده‌است، از سوی دیگر انتشار فراخوان دیرهنگام جشنواره و وقت اندکی که برای هماهنگی و انجام کارهای جشنواره مانده است، نگرانی‌هایی میان هنرمندان ایجاد کرده‌ است.

رضا گوران هم هنرمند دیگری است که تصمیم بر شرکت در جشنواره داشت، او به سردرگمی هنرمندان اشاره دارد و می‌پرسد: چه کسی باید این سردرگمی را مدیریت کند. او اضافه می‌کند: همین الان هم نمی‌دانیم در تئاترمان باید روی چه سیستمی حساب کنیم و ناگهان 5 ماه مانده به زمان برگزاری بزرگ‌ترین جشنواره تئاترمان، با این اتفاق شوکه‌کننده روبه‌رو می‌شویم. او با اعلام اینکه در هیچ جای دنیا، هیچ سیستم تئاتری وابسته به افراد نیست بلکه طبق اصول خودش جلو می‌آید به این نکته اشاره می‌کند که در کشور ما جشنواره‌ای مانند فجر هم با وجود اعتبار و اهمیتی که دارد به افراد وابسته است.
دادگر هم از بی‌برنامگی‌های اینچنینی اظهار خستگی می‌کند و می‌گوید: جشنواره تئاتر فجر یک برنامه سالانه است. یکسال زندگی یک تئاتری است. آیا مسئولان تصمیم دارند فرد دیگری را سر کار بگذارند و همه چیز را تغییر بدهند؟! اینگونه رفتارها با جشنواره‌ای مانند فجر شایسته و بایسته نیست. اگر تئاتر نمی‌خواهیم آن‌را تعطیل کنیم تا خیال همه راحت شود.

کد خبر 144295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز