همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکایت ایران از روسیه درباره عدم تحویل سامانه موشکی اس-۳۰۰، گفت: دریافت این سامانه جزء طلبکاری‌های گذشته تهران از مسکو است.

"کاظم جلالی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir) با اشاره به شکایت ایران از روسیه درباره عدم تحویل سامانه موشکی اس-۳۰۰، گفت: مذاکرات دوجانبه در این رابطه زیاد انجام شد و طرف ایرانی به روس‌ها اعلام کرد که اگر مسیر مذاکره به نتیجه نرسد موضوع سامانه موشکی از طریق شکایت پیگیری می‌شود.

نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ‌ براساس قواعد بین المللی کشور‌ها باید به تعهدات خود در قبال دیگران پایبند باشند و گرنه به اعتماد طرف مقابل خدشه جدی وارد می‌شود.

دریافت اس-۳۰۰ از روسیه جزء طلب‌های ایران است

وی با بیان اینکه مردم ایران به دلیل سوابق تاریخی نسبت به روسیه بی‌اعتماد هستند، افزود: طی مذاکرات به طرف روس گوشزد شد که می‌تواند با انجام تعهدات آن حس بی‌اعتمادی را کم رنگ کند، اما متاسفانه مسکو به این توصیه عمل نکرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دریافت سامانه موشکی اس-۳۰۰ از روسیه را جزء طلبکاری‌های گذشته جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: ‌ مسیر همکاری‌های مشترک ایران و روسیه همواره دارای فراز و نشیب‌هایی بود اما طرح گام به گام مسکو برای حل پرونده هسته‌ای تهران بی‌ارتباط با طرح شکایت انجام شده از این کشور است.

"محمود رضا سجادی"، سفیر ایران در مسکو روز چهارشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۰ (۲۴ اوت ۲۰۱۱) اعلام کرد: تحویل سامانه اس-۳۰۰ مغایر با قعطنامه شورای امنیت نیست از این رو جمهوری اسلامی شکایت کرد تا به این وسیله روسیه بتواند راهکار‌ها و مجوزهای حقوقی لازم را برای تحویل اس-۳۰۰ به ایران به دست آورد.

"الکساندر لوکاشویچ"، سخنگوی وزارت خارجه روسیه بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و گفت: روسیه از این تصمیم ایران «متحیر» شده است. وی اظهار کرد: روسیه ترجیح می‌داد این موضوع در گفت‌و‌گوی دوجانبه با ایران حل شود نه در دادگاه بین المللی.

سامانه موشکی اس-۳۰۰ یک سیستم دفاع هوایی است که توسط شرکت آلماز روسیه ساخته شده است. این سیستم توانایی سرنگونی هواپیماهای جنگنده و نیز توانایی انهدام موشک‌های کروز در شعاع ۱۴۵ کیلومتری را داراست و تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری می‌تواند اهداف پروازی را هدف قرار دهد.

برد موشک‌های این سامانه به ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد ودر هر نوع شرایط آب و هوایی قابلیت عملیاتی شدن دارد.
منحرف کردن یا از کار انداختن اس۳۰۰ از سوی سیستم‌های اغتشاشگر، تقریباً غیر ممکن است. رادار این موشک از فاصله ۲۵۰ کیلومتری، جسم پرنده‌ای به ابعاد ۲۵ سانتی متر مربع را براحتی تشخیص می‌دهد.

ایران در آوریل ۲۰۰۵ قراردادی برای دریافت ۶۵ سامانه اس ۳۰۰ با روسیه امضا کرد.

کد خبر 144479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز