دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: بررسی تازه‌ترین اطلاعات ارائه شده مراجع رسمی نشان می‌دهد تفاوت‌های آشکاری در اطلاعات و ارقام مربوط به تعداد سهامداران بورس تهران وجود دارد.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آمار تعداد سهامداران بورس را 4میلیون‌و‌500‌هزار نفر اعلام کرده، بررسی این ارقام نشان می‌دهد این اعداد شامل تعداد کد‌های ثبت شده در بورس تهران است نه تعداد سهامداران واقعی. بررسی آمارمنتشر شده نشان می‌دهد: ارقام ارائه شده از 3 منبع، بورس اوراق بهادارتهران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و همچنین رئیس سازمان بورس، کاملا با یکدیگر متفاوت است و وجه مشترک کمی بین آنها یافت می‌شود. در تازه‌ترین رویداد سازمان بورس، آمار تعداد کد‌های ثبت شده سهامداران را، معادل تعداد سهامداران واقعی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اعلام کرده، درحالی‌که در برخی موارد یک سرمایه‌گذار، سهامدار چند شرکت بورس در چند صنعت مختلف است.

bourse profileبنا بر این طبق تاکید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی - به‌عنوان مرجع اعلام آمار سهامداران- تعداد کدها نمی‌تواند بیانگر رقم واقعی تعداد سهامداران باشد. در همین رابطه علیرضا حاجی نوروزی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه دیروز در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آمار تعداد واقعی سهامداران و دلیل وجود تفاوت آماری در تعداد سهامداران چیست؟ گفت:تعدادی از افراد هستند که در چند نماد سهام دارند و به همین دلیل کد‌های آنان چند‌بار محاسبه می‌شود.

او افزود: برای محاسبه تعداد واقعی سهامداران این کد‌ها باید از جمع کل کسر شود تا تعداد واقعی سهامداران به دست بیاید. پیش از این سال گذشته نیز روزنامه همشهری درباره تفاوت‌های آماری تعداد سهامداران گزارشی منتشر کرده بود که مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در آن زمان در توضیح ماجرا گفته بود:تعداد کد‌های سهامداری فعال با تعدادسهامداران فعال 2بحث کاملا متفاوت است و این 2 با یکدیگر فرق دارند. وی افزود:کد‌های سهامداری فعال کد‌هایی هستند که تمام اطلاعاتشان کامل است و قابلیت معامله در بورس تهران را دارند و کد‌های سهامداری غیرفعال کد‌هایی هستند که اطلاعاتشان کامل نیست، بر همین اساس اجازه خریدوفروش سهام را تا زمان ارائه اطلاعات کافی ندارند.

آخرین آمارها

اما آخرین اطلاعات ارائه شده در مورد تعداد سهامداران با ارقام ارائه شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار متفاوت است. خبرگزاری ایسنا چندی پیش گزارش داد:براساس آمار شرکت بورس اوراق بهادار، تا پایان مرداد‌ ماه امسال 3میلیون و 399 هزار و 116 نفر در 343 شرکت بورس سهامدارند که طبق این آمار 49 هزار و 967 نفر به سهامداران بورس اضافه شدند. البته دراین محاسبه مالکیت یک شخص در شرکت‌های مختلف تعدیل نشده است، لذا این ارقام از تعداد کدهای معاملاتی بیشتر است. اما براساس آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که مرجع رسمی اعلام کد‌های سهامداری است، تعداد سهامداران حقیقی بورس براساس کد‌های فعال 2 میلیون و 707 هزار نفر است که این میزان در تیرماه 2 میلیون و 441 هزار و 335 نفر بوده است.

رشد یکباره آمار سهامداران

تفاوت‌های آماری موجب شده، هربار یک عدد متفاوت به‌عنوان تعداد سهامداران بورس تهران اعلام شود. براساس این رویه یک هفته پیش رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداربه یکباره یک میلیون نفر به تعداد سهامداران شرکت‌های بورس اضافه و تعداد سهامداران را 4 میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد.( خبرگزاری مهر - چهارشنبه 9 شهریور) مشخص نیست چگونه به آمار فعالان بورس تهران یکباره یک میلیون نفر اضافه شده است ؟باید پذیرفت آمار یک میلیون و 700 هزار سهامدار فعال نیز برای بورس کوچکی مانند بورس تهران، که حتی در میان بورس‌های منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس هم از نظر ارزش بازار در سطح کاملا متوسطی قرار دارد، چندان آمار ناامید‌کننده‌ای نیست و می‌تواند زمینه امیدواری مسئولان بازار سرمایه را به‌وجود آورد.

کد خبر 144827
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز