گروه ادب و هنر: بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار می‌شود.

نشست رسانه ای جشنواره فیلم کودک

پس از مدت‌ها رایزنی دبیر جشنواره با مسئولان چندین استان، سرانجام میزبان فستیوال کودک، شهری شد که خاستگاه آن نیز محسوب می‌شود. تا همین چند سال پیش از فستیوال فیلم‌های کودک به‌عنوان جشنواره اصفهان یاد می‌شد؛ سال‌هایی که هنوز جشنواره کودک خانه‌به‌دوش نشده بود و نبض این فستیوال در نصف جهان می‌زد. سال 84 آخرین باری بود که جشنواره کودک در اصفهان برگزار شد. پس از برگزاری هجدهمین دوره، اصفهانی‌ها ناچار شدند با فستیوالی که هویتش با شهرشان عجین شده بود، خداحافظی کنند و از سال 85 همدانی‌ها میزبان فیلم‌های کودک شدند. 5 سال برگزاری جشنواره کودک در همدان قطعا به‌لحاظ ساخت‌وساز و تجهیز فضاهای فرهنگی تأثیرات مثبتی بر این شهر گذاشت ولی نفس این اتفاق خارج از عرف و غلط بود؛ چون در همه جای دنیا جشنواره‌ها با شهر برگزاری‌شان شناخته می‌شوند.

هرچه بود سال گذشته میانه مسئولان استان همدان با مدیران سینمایی به هم خورد؛ ضمن اینکه قرارداد 5 ساله فارابی با استان همدان نیز به پایان رسیده بود. در پایان مدت قرارداد (که در نوع خود نکته جالبی برای برگزاری جشنواره فیلم است)، حالا فارابی با اصفهانی‌ها قراردادی 5ساله امضا کرده است. این مهم‌ترین خبری بود که دیروز دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره کودک در نشست خبری‌اش بیان کرد.
میرعلایی، اصفهان را به‌عنوان مکان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان تا 5 سال آینده معرفی کرد و گفت: پیام این دوره از جشنواره، همدلی و وفاق همه اهالی سینماست. دبیر بیست‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان که صبح دیروز - 14 شهریور ماه - در بنیاد سینمایی فارابی سخن می‌گفت، ادامه داد: جشنواره‌ فیلم کودک و نوجوان از 23 تا 27 آبان برگزار می‌شود.

میرعلایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزبانی جشنواره در شهر اصفهان مطرح کرد: تا 5 سال آینده قطعی کرده‌ایم که جشنواره همزمان با روز جهانی کودک (16 مهر) برگزار شود. امسال که یک ربع قرن از برپایی جشنواره می‌گذرد، بهانه‌ای است تا دوره‌های قبل بازنگری شود؛ بنابراین ما سعی کردیم زیرساخت‌ها را حداقل برای پنج‌شش سال آینده آماده کنیم و نگاه ما تنها به این دوره نبوده است؛ چون اگر اینگونه بود شاید بهترین و درست‌ترین راه برپایی جشنواره در تهران بود. وی یادآور شد: طی چند ماه گذشته شهرهای مختلفی برای میزبانی بررسی شد که می‌توان از استان‌های خراسان رضوی، همدان‌، آذربایجان‌، تبریز‌، فارس‌، کرمان و اصفهان نام برد. در این میان اصلی‌ترین گزینه همدان بود اما متأسفانه بعضی از استان‌ها که در گذشته میزبان بودند فرق میزبانی و برگزاری جشنواره برایشان مشخص نبود و فکر می‌کردند بعد از یکی دو سال میزبانی باید برگزاری یک جشنواره با ابعاد بین‌المللی را در اختیار داشته باشند.

دبیر جشنواره با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره‌ کودک و نوجوان توضیح داد:‌ تمامی بخش‌های دوره‌های گذشته را داریم و در این میان مروری نیز به آثار برتر دوره قبل خواهیم داشت که در این راستا برنامه‌های وسیعی تدارک دیده شده است. میرعلایی با اعلام نکوداشت‌ها و تقدیرهای جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: تقدیری از محمدعلی کشاورز به‌عنوان بازیگری که در اصفهان متولد شده است، خواهیم داشت. همچنین نکوداشت شهید بهنام محمدی که امام(ره) از این نوجوان 13 ساله به نیکی یاد کرده‌اند نیز برگزار می‌شود. وی همچنین خبر داد:‌ طی مراسمی در 16 مهرماه از پوستر جشنواره کودک رونمایی خواهد شد و برای نخستین بار نیز این پوستر به تمبر تبدیل خواهد شد.

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: یکی از موارد تفاهمنامه با اصفهان اختصاص یکی از سالن‌های سینمایشان به اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در طول سال است. میرعلایی همچنین اظهار امیدواری کرد که این اقدام در تهران هم اجرایی شود. وی درباره آثار به‌ نمایش درآمده در این جشنواره گفت: 80 درصد از فیلم‌ها جدید خواهند بود و در بخش بین‌الملل نیز دستمان بسیار پر است.

واکنش استاندار همدان: مسئولان ارشاد خلف وعده کردند

استاندار همدان در پی اعلام خبر برپایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان، از دبیر جشنواره و بنیاد سینمایی فارابی گله کرد. کرم‌رضا پیریایی که چندی‌پیش از موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری جشنواره فیلم کودک در همدان خبر داده بود به ایسنا گفت: این خلف وعده است؛ چراکه سیدمحمد حسینی در مذاکره حضوری خود، میزبانی همدان برای جشنواره فیلم کودک را پذیرفت و آن را به مسئولان ابلاغ کرد. وی اضافه کرد:

ما هم اعلام کردیم استان همدان چون سال‌های اخیر میزبان جشنواره فیلم کودک و نوجوان خواهد بود. پیریایی با بیان اینکه همچنان خواستار برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در همدان هستیم متذکر شد: مسئولان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان از نظر وزیر ارشاد تبعیت کنند. استاندار همدان با اعلام اینکه برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان آمادگی داریم، گفت: شرایط مورد نظر ارشاد در استان فراهم است و ما همچنان مصّر هستیم که جشنواره فیلم کودک در همدان باشد؛ چراکه حق همدان است.

کد خبر 144841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز