چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که تنها یک هفته دیگر به تشکیل جلسه مجمع عمومی سازمان ملل باقی‌مانده آمریکا و رژیم صهیونیستی آخرین تلاش‌های خود را برای مقابله با درخواست تشکیل کشور فلسطین در این مجمع آغاز کرده‌‌اند.

فلسطین

حمایت اخیر چین و روسیه از تشکیل کشور مستقل فلسطین باعث شده است که عملاً فلسطینی‌ها در موضع بالاتر نسبت به جبهه آمریکا و اسرائیل قرار بگیرند.به گزارش شبکه خبری الجزیره، در آخرین تلاش‌ها برای بررسی راهکارها در این رابطه یک هیات آمریکایی به ریاست دنیس راس و دیوید هیل، مشاوران کاخ سفید وارد بیت‌المقدس شده‌اند تا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کنند. دیوید هیل همچنین در تلاش برای انصراف فلسطینی‌ها از ارائه درخواست به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین روز گذشته با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان مذاکره کرد. این دیدار یک روز پس از آن صورت گرفت که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با عباس از او خواست به همکاری‌های نزدیک خود با واشنگتن برای جلوگیری از رخ‌دادن یک سناریوی منفی در مجمع عمومی سازمان ملل ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های آمریکایی در تلاش هستند تا با قانع کردن عباس برای انصراف از چنین درخواستی بار دیگر او را برای بازگشت به مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی تشویق کنند. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این کشور امیدوار است بتواند راهکاری برای از سرگیری مذاکرات صلح میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل پیدا کند. در سپتامبر گذشته مذاکرات تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی با پافشاری مقام‌های این رژیم به ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود با شکست روبه‌رو شد. فلسطینی‌ها پس از این اعلام کردند که با نا‌امیدی از مذاکرات درخواست خود برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را ۲۰ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح خواهند کرد. عباس همچنین به تازگی در رام‌الله با تونی بلر، نماینده گروه چهارجانبه صلح دیدار و گفت‌وگو کرده است.

هر چند بلر پس از این دیدار در نشستی خبری اعلام کرد که به بازگشت دو طرف به میز مذاکرات خوشبین است اما مقام‌های تشکیلات خودگردان هیچ بیانیه‌ای منتشر نکردند. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان روز سه‌شنبه در امان اعلام کرد که تلاش فلسطینی‌ها در سازمان ملل بدون توجه به واکنش‌های اسرائیل و مسائل دیگر ادامه خواهد داشت. عریقات همچنین با انتقاد از تهدیدهای آمریکا اعلام کرد که مقام‌های این کشور می‌خواهند فلسطینی‌ها را از تلاش خود بدون دادن هیچ امتیازی منصرف کنند. مقام‌های کاخ سفید و گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا تهدید کرده‌اند که درصورت درخواست به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین کمک‌های آمریکا به تشکیلات خودگردان لغو خواهد شد.

کد خبر 145039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز