سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: انفجاری که پریروز در محل دفن زباله‌های هسته‌ای در جنوب فرانسه رخ داد، یک نفر کشته و 4نفر زخمی بر جا گذاشت.

فرانسه نیروگاه اتمی

مقامات محل دفن زباله مارکول اطمینان خاطر دادند که خطر نشت مواد پرتوزا وجود ندارد و کسی که در این حادثه کشته شد، بر اثر انفجار جان خود را از دست داده، نه بر اثر قرار گرفتن در معرض مواد پرتوزا. این در حالی است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دیروز در نشست خود بعد از بحث و جدل بسیار میان 35عضو آن، دستور کاری را تصویب کردند که هدف آن تقویت امنیت جهانی هسته‌ای بعد از فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن است. در این نشست هیچ اشاره‌ای به حادثه هسته‌ای فرانسه نشده‌است.

نیروگاه مارکول که حادثه انفجار روز دوشنبه در آن روی داد، یکی از قدیمی‌ترین تأسیسات هسته‌ای فرانسه است که در سال1955 افتتاح شد. فرانسه دارای 8 رآکتور هسته‌ای است که پس از نشت مواد پرتوزا از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن بعد از زمین لرزه و سونامی پارسال، همگی مورد آزمایش ایمنی قرار گرفته‌اند. فرانسه بیش‌از هر کشوری در جهان به برق تولیدشده از نیروگاه‌های هسته‌ای متکی است و حدود 75درصد از برق مورد نیاز خود را از این نیروگاه‌ها می‌گیرد. در خرداد ماه سال‌جاری، این کشور اعلام کردکه بیش از یک میلیارد دلار در صنعت هسته‌ای از جمله ایمنی صنایع هسته‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند.

حوادث هسته‌ای در سال‌های اخیر در فرانسه بی‌سابقه نیست. در خرداد ماه امسال، حادثه‌ای کوچک و نسبتاً عادی از نشت داخلی مواد پرتوزا در رآکتور پالول 3 متعلق به شرکت ملی برق فرانسه گزارش شد که باعث شد تا 2درصد از بهای سهام این شرکت کاسته شود.

در آبان ماه سال1388، میله سوخت در مجرای فشار نیروگاه تریکاستن در جنوب شرق فرانسه گیر کرد و نزدیک بود که حادثه‌ای رخ دهد. حادثه‌ای مشابه در شهریور 1387 حین سوخت‌گذاری در همین رآکتور رخ داد. 2‌ماه طول کشید تا مهندسان شرکت ملی برق فرانسه و گروه انرژی اروا محل این میله را محکم و آن را خارج کنند.

در تیر ماه1387، 30‌متر مکعب از مایع حاوی اورانیوم طبیعی به‌طور اتفاقی به زمین ریخت و وارد رودخانه نزدیک نیروگاه در جنوب شرقی فرانسه شد. این نشت زمانی رخ داد که یک منبع مایع را در نیروگاه تریکاستن تمیز می‌کردند. در این نیروگاه 4 رآکتور هسته‌ای وجود دارد. اورانیوم خالص بسیار کمتر از اورانیوم غنی‌شده خطرناک است، اما سازمان نظارت هسته‌ای فرانسه شرکت اروا را به‌دلیل سهل‌انگاری توبیخ کرد.

در آذر سال1378، توفان شدیدی باعث آبگرفتگی در برخی از رآکتورهای نیروگاه بلیز در جنوب غرب فرانسه شد. این حادثه باعث شد تا تولید برق به‌مدت کوتاهی در این نیروگاه متوقف شود و سرانجام در اسفند‌1358، وقوع حادثه در رآکتور هسته‌ای سن لورن باعث شد تا 2‌میله سوخت ذوب شود و آسیب زیادی به این رآکتور وارد شود. این حادثه خطرناک‌ترین حادثه صنعت هسته‌ای فرانسه به شمار می‌آید. این حادثه در مقیاس شدت حوادث هسته‌ای بین‌المللی که از صفر تا 7 است، در رتبه 4 قرار داشت.

کد خبر 145556
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز