چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مقا‌م‌های دولت ترکیه با بالا گرفتن درگیری‌های نظامی این کشور با نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) از احتمال ورود نیروهای زمینی این کشور به شمال عراق خبر دادند.

ارتش

ادریس نعیم شاهین، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که چنین حمله‌ای با در نظر گرفتن گفت‌وگوها در این رابطه با مقام‌های عراقی در هرزمانی قابل انجام است. به گزارش رویترز، وی با اشاره به اینکه عملیات هوایی علیه مواضع پ‌ک‌ک ادامه دارد تأکید کرد عملیات زمینی نیروهای نظامی ترکیه در هر لحظه با توجه به مذاکرات با مقام‌های عراقی می‌تواند آغاز شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که محور اصلی مذاکرات هیأتی بلندپایه از مقام‌های دیپلماتیک ترکیه که در این هفته به عراق سفر کرده‌اند در همین رابطه است. فریدون سینیرلی اوغلو، معاون وزیر امور خارجه ترکیه ریاست این هیأت را برعهده دارد. وی علاوه بر دیدار با مقام‌های ارشد دولت عراق در بغداد با سفر به اربیل مسئله عملیات زمینی در شمال عراق را با مقام‌های منطقه خودگردان کردستان عراق در میان گذاشته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که به‌تازگی رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جلسه‌ای با فرماندهان ارتش انجام این عملیات را قریب‌الوقوع و حتمی دانسته است.

بنابر اعلام ارتش ترکیه، در بمباران هوایی و توپخانه‌ای مواضع نیروهای پ‌ک‌ک در شمال منطقه کردستان عراق، در ماه اوت ۱۴۵ تا ۱۶۰‌نفر از اعضای این گروه کشته شده‌اند. به‌دنبال بالا گرفتن تنش در روابط آنکارا و تل‌آویو در روزهای اخیر مقام‌های رژیم صهیونیستی دولت ترکیه را تهدید کردند که اقدام به حمایت نظامی از نیروهای پ‌ک‌ک خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد مقام‌های ترکیه قصد دارند قبل از خروج کامل نیروهای آمریکا از عراق تکلیف درگیری‌های خود با پ‌ک‌ک را یکسره کنند. آمریکا اطلاعات گسترده‌ای درباره مواضع نیروهای پ‌‌ک‌ک را برای دولت ترکیه فراهم می‌کند.

کد خبر 145639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز