همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم برای تداوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، گفت: اولین برنامه رفع اشکالاتی است که دانشگاه‌ها نسبت به آیین نامه کرسی‌های آزاداندیشی داشتند که در حال حاضر این آیین نامه در حال بازنگری است.

 به گزارش ایسنا، غلامرضا خواجه سروی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وزارت علوم دستگاه سیاستگزار و حامی در حوزه کرسی‌های آزاداندیشی است، گفت: با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر شکل‌گیری این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها، در سال 88 مجوز برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی حتی بدون ابلاغ آیین نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارائه شد.

وی با بیان اینکه با وجود نا آشنابودن دانشگاه‌ها با این مسئله باز هم اقدامات اولیه صورت گرفت، افزود: در ابتدا به جای اجرای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها مناظره‌هایی شکل می‌گرفت.

معاون وزیر علوم با اشاره به تدوین آیین نامه کرسی‌های آزاداندیشی در طی 5 ماه و ابلاغ آن به دانشگاه‌ها، اظهارکرد: در این زمینه حتی تاکید شد که ردیفی از بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها برای تقویت این کرسی‌ها اختصاص یابد.

خواجه سروی با اشاره به تشکیل هیات‌هایی در دانشگاه‌ها برای حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی، تصریح کرد: در این راستا تلاش کردیم از منابعی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری برای تشکیل این کرسی‌ها کمک‌های مالی دریافت کنیم که در حال پیگیری است.

وی با اشاره به برگزاری حدود هزار کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، گفت: حدود70 درصد از این کرسی‌ها با موضوع علمی و30 درصد مابقی در حوزه مسایل سیاسی و روز برگزار می‌شود.

معاون وزیر علوم در ادامه به بحث علمی این کرسی‌ها اشاره و عنوان کرد: قسمت اعظم موضوعات علمی کرسی‌ها مربوط به جنبش نرم افزاری، نهضت تولید علم، بومی سازی، علوم انسانی و غیره است.

وی ادامه داد: مابقی موضوعات مسائل روز مربوط به آخرین مسائل کشور و جهان از جمله بیداری اسلامی، بحث‌های انرژی هسته‌ای و عفاف و حجاب می‌باشد.

خواجه سروی با اشاره به آغاز تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه امیرکبیر و سپس تسری آن به دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه‌های آزاد ، غیرانتفاعی، پیام نور و غیره، اظهار کرد: برگزاری این کرسی‌ها در ابتدای کار است که می‌توان آنرا پذیرفت ولی قانع کننده و راضی کننده نیست.

وی با اشاره به آموزش دست‌اندرکاران کرسی‌های آزاداندیشی به عنوان برنامه بعدی وزارت علوم، اظهار کرد: از این هفته آموزش مجریان و دست اندرکاران کرسی‌های ازاداندیشی در مناطق پنج گانه فرهنگی کشور آغاز می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به کمک‌های مالی این وزارتخانه جهت برگزاری این کرسی‌ها، گفت: با توجه به تفکیک شدن بودجه فرهنگی از رفاهی، اولویت اول پرداختن و تخصیص دادن بودجه به کرسی‌هاست.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها اظهار می‌کنند که در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نمی‌توانند از ظرفیت اساتید استفاده کنند، افزود: متاسفانه اساتید در حوزه فرهنگی حضور نداشتند و توصیه ما به معاونین فرهنگی، جذب حداکثری اساتید داوطلب در این حوزه است.

خواجه سروی با بیان اینکه اساتید باید در این کرسی‌ها به عنوان داور حضور داشته باشند، افزود: حضور آنان به عنوان یک امتیاز در آیین نامه ارتقا تلقی می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از اساتید و گروه‌های معارف اسلامی، دانشکده‌های علوم انسانی و دانشگاه‌های میان رشته‌ای در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، تصریح کرد: درآینده نزدیک برای رفع موانع احتمالی برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها با روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جلسه‌ای خواهیم داشت.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در این جلسه روسای دانشگاه‌ها را با مبحث کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر آشنا خواهیم کرد، افزود: از آنها خواهیم خواست که زمینه اجرای این کرسی‌ها را در دانشگاه‌ها فراهم کنند.

وی با اشاره به موانع موجود تشکیل این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها به علت نا آشنایی مسئولین و دانشجویان، گفت: بسیاری از دانشجویان فعال از ما خواسته‌اند که هیات رییسه دانشگاه‌ها را بیشتر با این مسئله آشنا کنیم.

خواجه سروی در خاتمه با اشاره به برگزاری نشست مشترک معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها و نمایندگان وزیر علوم درهیات‌های نظارت در 27 مهرماه، گفت: هدف از این نشست نظارت و عملکرد گذشته، رفع موانع موجود و بررسی پیشرفت کار است.

کد خبر 147911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز