گروه شهری: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت:

azadi

12 هزار نفر از شهروندان تهرانی که به‌صورت داوطلب به عضویت گروه‌های واکنش اضطراری محله (دوام) خود درآمده‌اند، روز 20‌مهرماه همزمان با روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی در گردهمایی و مانور دوامیان در ورزشگاه 12هزارنفری مجموعه ورزشی آزادی شرکت خواهند کرد.

عزیزالله رجب‌زاده در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی که از امروز آغاز شده و تا 24 مهر ادامه خواهد داشت، با اعلام این خبر افزود: با‌توجه به نقش اثبات شده مردم در امداد و نجات داوطلبانه به‌ویژه در 72 ساعت طلایی وقوع حوادث و تقویت توان محله‌ها در حوزه آمادگی و آموزش مهارت‌های مقابله با سوانح، ایجاد و گسترش گروه‌های مردمی داوطلب واکنش اضطراری محله‌ها در دستور کار قرار گرفته و تاکنون 300 گروه دوام در محله‌های تهران با طی مراحل ثبت نام، آموزش و تجهیز برپا شده‌اند.

وی افزود: هدف این مانور و گردهمایی، دستیابی به هماهنگی بیشتر، حفظ آمادگی و تمرین عملی آموخته‌های شهروندان عضو این گروه‌هاست که در عین حال به افزایش آگاهی آنان در واکنش صحیح و سریع به حوادث، افزایش مهارت در استفاده ایمن از تجهیزات و سازماندهی بیشتر آنان می‌انجامد.

جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران شهر تهران گفت: در 3 ماه اول امسال 300 گروه دوام در قالب گروه‌های 55 نفره در شهر تهران آموزش دیده‌اند و همچنین کار ساخت و نصب 374 اتاقک تجهیزات امداد و نجات (کانکس) این گروه آغاز شده است که تا 6 ماه آینده در محله‌های شهر تهران مستقر خواهد شد.

وی افزود: تاکنون برای80 محله تهران نقشه تخلیه امن اضطراری تهیه شده است که تا پایان سال نقشه سایر محله‌ها تهیه خواهد شد.رجب‌زاده خاطرنشان کرد: طرح ایجاد اسکان اضطراری موقت نیز در 12 پارک تهران از مدتی پیش آغاز شده است که طی آن در این پارک‌ها امکاناتی چون برق، آب، امکانات درمانی و بهداشتی و سکوهای نصب چادر پیش‌بینی و اجرا می‌شود. با انجام این طرح در تهران، توان پاسخگویی به 2 میلیون نفر را خواهیم داشت. وی درخصوص مجموعه بزرگ اسکان اضطراری پارک چیتگر گفت: کار ساخت این اردوگاه اسکان اضطراری به مراحل پایانی خود نزدیک شده و تا 2 ماه آینده کار اجرای آن به پایان خواهد رسید.

در این اردوگاه سکوهای نصب چادر، بیمارستان، انبار، منبع ذخیره آب اضطراری و برق اضطراری و دیگر امکانات ضروری زندگی پیش‌بینی شده و در مرحله نخست پاسخگوی 15 هزار نفر خواهد بود که تا 100‌هزار نفر توسعه می‌یابد.جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران شهر تهران در تشریح فعالیت‌های سازمان در حوزه آموزش با تاکید بر اهمیت آموزش شهروندان در برابر زلزله گفت:

یکی از اقدامات آغاز شده راه‌اندازی گروه مدیریت بحران اماکن در مجتمع‌های تجاری، اداری و مسکونی است که تحت عنوان گروه مدیریت بحران اماکن شناخته می‌شود و تاکنون در قالب اجرای این طرح 360 گروه مدیریت بحران آموزش دیده‌ و تشکیل شده است. همچنین تاکنون 300 مدیر بحران در تهران آموزش‌های مدیریت بحران را فراگرفته و سازماندهی شده‌اند.

کد خبر 147977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز